Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Izzadni jó, kompenzálni viszont nagyon kell: vedd komolyan, ha dehidratált a tested!

dehidratáció,vízivás
Facebook
Twitter
Pinterest
Általában a meleg hónapokban téma a folyadékfogyasztás és a dehidratáció, pedig a helyzet az, hogy az év 12 hónapjában fontos lenne ezekre figyelni – különösen akkor, ha valaki sokat sportol, és izzadással sok vizet veszít a teste. A következő jeleket egy futónak TILOS figyelmen kívül hagynia, mert a dehidratáció nagyon súlyos következményekkel is járhat.

Inni nem csak akkor kell, amikor szomjúságot érzel, az ugyanis már csak egy végső jele a szervezetnek. A megfelelő mennyiségű folyadékbevitel amellett, hogy az anyagcserét segíti, hozzájárul a salakanyagok mielőbbi távozásához, frissen tartja az agyat, csökkenti az éhségérzetet. Az ajánlások általában eltérőek, abban viszont a legtöbb szakértő egyetért, hogy az egészen minimális napi folyadékbevitel 2-2,5 liter, amit célszerű szénsavmentes ásványvízből pótolni. Erre jöhetnek a gyógyteák, a magas víztartalmú gyümölcsök, zöldségek, levesek – ha ez mind megvan, akkor rendben működik a szervezet. Ám a magasabb hőmérséklet, a rendszeres testmozgás, a testsúly mind számítanak, így ha tényleg sokat edzel, s azáltal sokat is izzadsz, akkor érdemes jelentősen növelni a folyadékbevitelt.
Egy 2017-es kutatás szerint az amerikaiak 75%-a dehidratált, ami hosszú távon komoly egészségügyi problémákhoz vezet. A következő jelekre érdemes kiemelten odafigyelni, pláne akkor, ha sportos, aktív életet élsz!

A bőr jelez

Nem csak a melegben, izzadással veszítünk vizet, de télen, a száraz, hideg időben is. Ha az ajkaid gyakran kicserepesednek, ne új ajakápolót válassz, hanem kezdj el inni, jó sokat! De a száraz, érdes, kipirosodó, kisebesedő bőr is azt mutatja, hogy túlságosan keveset iszol.

A vizelet színe árulkodó

Talán ez az egyik legárulkodóbb és leginkább egyértelmű jel. Hiszen aki keveset iszik, az keveset is jár mosdóba, ha pedig sötétsárga vagy borostyánszínű a vizeleted, akkor biztos, hogy dehidratált vagy. Minél világosabb, áttetszőbb a vizelet, annál egészségesebb a test. Ennyi az egész!

Éhség és szomjúság

Nem csak akkor kell inni, ha szomjas vagy, hanem akkor is érdemes, amikor éhséget érzel. Ez ugyanis szintén a dehidratáció egyik jele, ha pedig kifejezetten a szénhidrátok után sóvárogsz, akkor biztos, hogy kevés volt az aznap elfogyasztott folyadékmennyiség. Persze ez nem azt jelenti, hogy ha éhes vagy, mindig inni kell, de ha a test megkapja a megfelelő mennyiségű folyadékot, akkor kevésbé valószínűek az éhségrohamok.

ivás,vízivás,folyadékbevitel,dehidratáció
forrás: GettyImages

A vérnyomást is figyeld

A vér körülbelül 55 százaléka folyékony – a vízvesztés csökkentheti a vérmennyiséget és hatással van a vérnyomásra is. Az Amerikai Szív Szövetség például az alacsony vérnyomás egyik legfőbb okának a dehidratációt jelöli meg – a magasabb folyadékbevitellel azonban sokat segíthetsz az optimalizálásában.

Fejfájás és fáradtság

Kutatások szerint már az egészen enyhe dehidratáció is fejfájással jár, az ok pedig az alacsony vérnyomás, amit a túl kevés folyadék okozhat. De az állandó fáradtság, levertség, rosszkedv, enyhe depresszió, szorongás, folyamatos feszültség is a dehidratáció jele, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Különösen akkor, ha úgy érzed, alszol eleget, napközben is tudsz pihenni, mégis állandóan kimerült vagy. A megfelelő hidratálás azonban biztosítja a magasabb energiaszintet.

Nem megfelelő agyi funkciók

Az agy több mint 70 százaléka víz. Huszonéveseken végzett kutatások azt mutatták, hogy a kiszáradás lassítja az agyi funkciók bizonyos típusait, befolyásolhatja az éberséget, a koncentrációt és a memóriát: a vizsgálat résztvevői több hibát követtek el a vizuális és a memóriatesztek során, amikor kevés folyadékot ittak. De készült már tanulmány arról is, hogy a dehidratáció hatására az emberek több hibát vétenek az utakon – lassabb a reakcióidejük, a koncentrációs képességük.

Szédülés, ájulás, szívproblémák

Ha hirtelen felálláskor vagy felüléskor szédülni kezdesz, akkor valószínű, hogy leesett a vérnyomás, amit okozhat a kevés folyadék is. A gyorsuló szívverés és az egyre szaporább légzés is a dehidratáció jelei, ám ezek már a súlyosabbak közé tartoznak. A megfelelő folyadékfogyasztás viszont növeli a vérmennyiséget és normalizálja a pulzust is.

Székrekedés

Ha azt veszed észre, hogy egyre lassabb az emésztésed, gondokat okoz a rendszeres székelés, netán fájdalmas is, akkor valószínűleg ehhez a kevés folyadéknak is köze lehet. Ne várd meg, míg a székrekedés komoly bajokat okoz – ügyelj a folyadékbevitelre!

A cikket eredetileg a Runner's World idei második lapszámában találod sok más hasznos tartalom mellett!

runners world,runners world magazin
Tovább olvasok
Kép

Ha idén télen kezdesz bele a kinti futásba, EZEKET mindig tartsd észben!

Gond nélkül futsz tavasztól őszig futópályán vagy terepen, aszfalton, ám ha igazán hideg lesz, szeretsz futópadra váltani? Ha csak nincs otthon egy, akkor marad a kinti edzés, amiről nem árt tudnod néhány dolgot!

Kép

Mister Börzsöny, alias Takács Krisztián Csipi tízszeres Kör teljesítő

10 hónappal ezelőtt egy kávézóban ültünk Takács Krisztián Csipivel. Megkérdeztem tőle mikor lesz a következő, a tizedik teljesítése. Azt mondta, idén ősszel, mert az év első felében az Ultrabalatonra készül. Múlt szombaton 10 órakor neki is vágott ismét ennek az embert próbáló kihívásnak, és szokásához híven hiba nélkül teljesítette.

Kép

3 nagyon praktikus tipp, ami segít, hogy idén télen még erősebb legyen az immunrendszered!

A gyömbértea és a vitamindús étrend is nagyon kell az immunrendszernek, de idén télen fokozottabban kell figyelni a szervezet ellenállóképességének erősítésére. 3 szuper tipp következik!

Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem