Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Ez történik a testeddel, ha túl sok sót eszel

só,étkezés,
Facebook
Twitter
Pinterest
A só elemi fontosságú a szervezet működéséhez, ám a fogyasztásával kapcsolatban fontos törekedni a mértékletességre - mondjuk is, hogy miért.

A sót körülbelül 40%-ban nátrium és 60%-ban klór alkotja. Ízesítésre, tartósításra használjuk. A benne lévő nátrium egy olyan ásványi anyag, amely nélkülözhetetlen az optimális izom- és idegműködéshez. A kloriddal együtt a test és a víz megfelelő ásványi egyensúlyának fenntartásában is segít.

Ám mint mindenben, a sóbevitelben is nagyon fontos törekedni a mértékletességre, már csak azért is, mert rövid és hosszú távon is komoly következményei lesznek a fokozott sóbevitelnek.

Olvasd el ezt is!

Rövid távon a következőket okozhatja a túl magas sóbevitel:

  • Vízvisszatartás: gyakran érzed magad puffadtnak, sokszor dagadnak a végtagjaid? Ez azért történik, mert a vesék meg akarják tartani a szervezetben a fajlagos nátrium/víz arányt, ehhez tartanak extra vizet, hogy ellensúlyozzák az extra nátriumot, amit a sóval viszel be. Ez a fokozott vízvisszatartáshoz, láb és kézdagadáshoz vezethet, aminek hatására úgy érzed, hízol is.
  • Növeli a vérnyomást. Vannak, akiknek a szervezete nem reagál érzékenyen a magas sóbevitelre, ebben közrejátszik a génállomány és a hormonok is. Ám sokan vannak, akiknél más a helyzet: náluk a sóban gazdag étkezés nagyobb vérmennyiséget is okozhat, ami pedig ideiglenesen a vérnyomás emelkedését eredményezheti.
  • Nagyon szomjas leszel tőle! Ha nagyon sok sósat eszel, a szervezet még több folyadékot akar majd az izmok, a szervek működéséhez. Ha azonban a sok sósra nem iszol eleget, akár hipernatrémia is felléphet: ez azt jelenti, hogy a szervezet nátriumszintje a biztonságos szint fölé emelkedik. A hipernatrémia miatt a víz kiszivároghat a sejtekből és a vérbe annak érdekében, hogy meghígítsa a felesleges nátriumot. Kezelés nélkül ez a folyadék-eltolódás zavart, rohamokat, kómát és akár halált is eredményezhet.

Hosszú távú következményei is vannak ám a túl sok só bevitelének:

Növeli a vérnyomást

Kutatások szerint a túlzott sóbeviteltől magasabb lesz a vérnyomás, ám ahogy elkezd az ember figyelni, kontrollálja, csökkenti a sóbevitelt, a vérnyomás is csökken. Szakértők szerint a sóra érzékenyebbeknél erre különösen lényeges odafigyelni. Sőt, az elhízás és az öregedés is felerősíti a sóban gazdag étrend vérnyomásnövelő hatásait - erre érdemes odafigyelni az idő előre haladtával.

só, étel,
forrás: GettyImages

Gyomorproblémákat okoz

Kutatások szerint a sófogyasztás összefüggésben áll a gyomorrák kialakulásával: állítólag a kétszeresére növeli a betegség kockázatát. A só gyomorrákra gyakorolt ​​hatásának mechanizmusa nem teljesen ismert, a szakértők azonban úgy vélik, hogy a sóban gazdag étrend sebezhetőbbé teheti a szervezetet, fekélyeket vagy gyomorbélgyulladást okozva.

Hat a szívbetegségekre is a korai halálozásra

A sóban gazdag étrend, a szívbetegségek és a korai halálozás közötti kapcsolat továbbra is kissé ellentmondásos. Egyes tanulmányok szerint a magas sótartalom a vérnyomás emelkedését, valamint az erek és artériák merevebbé válását okozza. Ezek a változások viszont nagyobb szívbetegségek és korai halál kockázatát eredményezhetik. Például egy korábbi tanulmányban leírtak szerint azoknál a résztvevőknél, akik naponta kevesebb, mint 5,8 gramm sót fogyasztottak, a legalacsonyabb volt a halálozási arány, a legmagasabb pedig azoknál volt, akik napi 15 grammnál több sót fogyasztottak.

Mennyi lenne az ideális sóbevitel?

Testsúlytól, aktivitástól függően a szakértők maximum napi 9-12 gramm sót javasolnak, mások szerint a napi 5 gramm lenne az ideális. A sokat sportolóknál, azoknál, akik rengeteget izzadnak edzés közben, más a helyzet, ám egy átlagember számára a napi 5 gramm is bőven elég lenne. Ám a legtöbben sajnos ennek a töbszörösét viszik be, aminek nem csak az az oka, hogy sózzuk az ételt: a feldolgozott élelmiszerek, ízfokozók mind sóban nagyon gazdagok.

Amikor átgondolod a napi sóbeviteledet, érdemes erre is nagy hangsúlyt fektetned!

Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem