Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Kevesebb a napfény, elő a D-vitaminnal! De mit is tesz valójában a csontokkal?

vitamin,étkezés
Facebook
Twitter
Pinterest
Drasztikusan csökkent a napfényes órák száma, ám a szervezet számára elemi fontosságú, hogy megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jusson. De miért is van erre ekkora szükségünk?

Mostanra már számos kutatás bizonyította, hogy az erős, egészséges csontokhozszükség van D-vitaminra. Viszont ennek a vitaminnak a bevitelénél is érvényes a mondás, miszerint jóból is megárt a sok - ezt pedig a Journal of the American Medical Association-ben publikált legújabb kutatási eredméynek is alátámasztják. Ha ugyanis meghaladjuk a D-vitamin bevitel ajánlott mennyiségét, az a csontsűrűség csökkentését is okozhatja.

vitamin,étkezés
forrás: Getty Images

A D-vitamin általánosan ajánlott napi bevitele 600 NE (nemzetközi egység). A fenti kutatásban 303, 55-70 év közötti személy vett részt, és közöttük volt, aki napi 400, 4000 és 10.000 egységnyi D-vitamint kapott 3 éves periódusban. Emellett folyamatosan mérték náluk a csukló és a bokacsontok szilárdságát, illetve a D-vitamin és a kalciumszintjüket.

A 3 év alatt 1.4 százalékkal csökkent a csontsűrűség azoknál, akik napi 400 egység vitamint kaptak, 2.6 százalékkal azoknál, akik 4000 egységet, és 3.6 százalékkal ott, ahol 10.00 egység D-vitamin volt a napi adag. Azt fontos megjegyezni, hogy a csontsűrűség csökkenése az öregedés miatt természetes folyamat, ám ennek mértéke nem mindegy, mennyi.

A konklúzió? Hiába szedsz az előírtnál sokkal több D-vitamint, ez nem hogy erősíti a csontokat, de épp hogy gyengébbek lesznek tőle! Így nagyon fontos, hogy hosszú távon az előírt mennyiségű D-vitamint vidd be a szervezetbe, de maradj aktív: a séta, a futás, az erősítő edzés ugyanis aktív szerepet játszanak a csontok állapotának"karbantartásában".

Emellett a megfelelő táplálkozás is nagyon fontos: a kardhal, a lazac, a tonhal, a tej, a joghurt, a tojás és a sajt bőségesen tartalmaznak D-vitamint, így ezeket érdemes beiktatni az étrendedbe!

Galéria / 5 kép

Hasznos vitaminok és tápanyagok a zöldségekben

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Hasznos kalciumforrások vegánoknak, és azoknak, akik nem fogyasztanak tejtermékeket

Ha áttérsz a vega vagy vegán étrendre, az egy dolog, hogy sok zöldséget és gabonát fogyasztasz, ám vannak tápanyagok, amiket hús és tejtermékek hiányában bizony pótolni kell. A kalcium is ilyen!

Kép

Ugye nem szoktál kéretlenül ott ragadni idegen futótársad közelében?

A hazai futópályákon még nincsenek írott szabályok, de íratlanokat mindenképpen illik betartani. Ilyen például az is, hogy nem sérted meg egy másik futó intimszféráját edzés közben.

Kép

A hűvös idő alapkelléke: fejpánt – mutatunk pár szuper darabot!

A fejpánt nagyon praktikus darab, hiszen a füleket, homlokot védi, a hajat a helyén tartja, de nem túl meleg, mint egy sapka, és az izzadtságot is jól elvezeti. Létezik belőle bélelt verzió is, hogy a hidegebb időben is élvezhesd ennek a szuper kiegészítőnek az előnyeit.

Kép

3 őszi saláta, amiket ha megkóstolsz, többé nem felejtesz el!

Lassan kevesebb az idényzöldség a polcokon, és a hidegebb idő beköszöntével a test is a tartalmasabb ételeket kívánja. De ettől még ősszel és télen is kellenek a saláták - a következő 3 variációra tutira rákattantok!

Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem