Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Bizony, a korai vacsi sokat segít, ha fogyni szeretnél

vacsora, fogyás,
Facebook
Twitter
Pinterest
A korai vacsora igazán egészséges dolog: nem csak a fogyásban segít sokat, de a vércukorszintre is remek hatással van!

A kalória az kalória, függetlenül attól, mikor fogyasztod el, a hízás pedig akkor indul el, amikor több kalóriát viszel be a kelleténél - ez a tézis szerencsére megdőlni látszik, a legújabb kutatások szerint ugyanis az étkezés időzítése nagyon nagy szerepet játszik a hízásban - és a fogyásban is.

Késői étkezés=elhízás?

Az Endokrin Társaság Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism című folyóiratban egy nemrég közzétett tanulmánya szerint a késői vacsora elfogyasztása súlygyarapodást és magas cércukorszintet okoz, míg a korábban elfogyasztott, pontosan ugyanaz az étkezés nem.

A tanulmány szerzője, Dr. Jonathan C. Jun, a Johns Hopkins Egyetem professzora azt szerette volna, ha a kutatócsoportja bebizonyítja, hogy a késői étkezés valóban megváltoztatja az anyagcserét, amivel elhízást okoz. Ezért egészséges embereket vizsgáltak, akik 2 különböző időpontban vacsoráztak meg, ügyelve az étkezésükre és az alvásidejükre.

vacsora, evés,
forrás: GettyImages

Ugyanaz az étel, ugyanannyi alvásidő

Jun és csapat 10 férfit és 10 nőt vizsgált, hogyan befolyásolja az anyagcseréjüket az este 6-os vacsora helyett az este 10 órási étkezés úgy, hogy mindannyian este 11-kor mentek aludni.

A kutatás szerint akkor volt jóval magasabb, pontosabban 20 százalékkal magasabb a vércukorszint, amikor a részt vevők későn ettek, sőt, akkor a szervezetük 10%-al kevesebb zsírt is égetett annál, mintha este 6-kor ették volna meg ugyanazt az ételt.

Minden szervezet más és más

A kutatók számára érdekes volt látni, hogy nem minden szervezet reagál egyformán a késő esti étkezésre. Azok például, akik a kutatás előtt korán fekvők voltak, az anyagcseréjük sokkal rosszabbul reagált a késői vacsorára, mint az éjszakai baglyoknak, akik sokszor hajnal 2-3 körül vacsoráztak.

Jun rámutatott arra is, hogy ez a tanulmány sokkal részletesebb, mint a korábbi témájú kutatások. A résztvevők aktivitásmérőket hordtak, folyamatosan vérmintákat vettek le tőlük, alvásvizsgálatokon és testzsírvizsgálaton vettek részt. Így a kutatás vezetője magabiztosan ki meri jelenteni, hogy a történtek alapján létezik biológiai valószínűség vagy biológiai magyarázat arra, hogy az étel időzítése miként befolyásolhatja az elhízást.

Olvasd el ezt is!

Le kéne szokni a késői étkezésről...

Egy dolgozó felnőtt pont a vacsoránál tudja kicsit jobban elengedni magát: reggeltől estig rohan, így a nap végén tud kényelmesen leülni és megvacsorázni, sokaknál ez a nap legnagyobb étkezése. Viszont pont ez az, amin változtatni kéne. Ha tudod, hogy csakis késő este tudsz majd enni normálisan, nagyon fontos lenne délután egy tartalmas uzsonát beiktatni: egy pohár görög joghurt és egy marék magféleség már pont elég ahhoz, hogy este ne ess neki a hűtőnek. Így nem lesz nehéz este egy szintén snack méretű vacsorát enni: egy fél szendvics, vagy egy kis csirkemell salátával már bőven elég, ha este érsz rá enni.

Galéria / 3 kép

3 finom és egészséges vacsora

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem