Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Száraz Dénes: Nekem a futás a gondolatmentesség

száraz dénes,futás
Facebook
Twitter
Pinterest
Lehetett volna országúti kerékpárversenyző, ám végül a színészet mellett tette le a voksát, viszont a sportok iránti szerelme sosem múlt el. Túl van 5 maratonon, 2 Ironmanen, heti 8-10 órát edz a munkái mellett, és jó időbe telt számára, mire megtanulta elfogadni, hogy ne a profikhoz hasonlítsa magát. Száraz Dénest kérdeztük a futásról.

Mióta futsz?

Gimiben versenyszerűen országúti kerékpároztam, viszont a színészet is vonzott. A szüleim azonban választás elé állítottak, mert a tanulás mellett nem fért meg a két szenvedélyem. Így a színészetet választottam, a sport viszont mindig megmaradt mellette. 24 évesen diplomáztam, 25 évesen pedig lefutottam a maratont.

Komolyan fel is készültél rá?

Dehogy! Átgondolatlanul, felkészületlenül vágtam bele. Egy netes táblázatot töltöttem le, az alapján edzettem rá. 4 óra felett futottam le… Közben a sziklamászás is jelen volt az életemben, az került előtérbe. Majd triatlon lett a dologból, hegyikerékpározás és tereptriatlon.

Ezek szerint a terep az, ami vonz…

A hegyek szerelmese vagyok. Szlovákiában születtem, a Tátra mindig a szívem csücske volt. Sík terepen maximum akkor futok, ha edzek, de nekem kell a terep. Az albérletünket is úgy választottuk ki, hogy ne kelljen tömegközlekednem, ha a budai erdőbe megyek futni.

Száraz Dénes,futás
forrás: száraz dénes

Mik számodra az ideális távok?

2015-ben 115k-is futottam, de az edzések átcsaptak teljesítménykényszerbe. Lassan ráébredtem, hogy az én testfelépítésem nem jó ehhez, 70K felett igazi szenvedés volt a futás. Most már inkább olyan távokra megyek, amiknek van versenyértéke, és odafigyelek a rendes felkészülésre is. Lőrinc Olivérrel edzettem egy ideig, most a tőle tanultak alapján rakom össze magamnak, hogy mikor és mennyit sportoljak. Tőle tanultam meg, mennyire fontos a pulzus alapú edzés, és hogy nagyon kellenek az alacsony intenzitású futások. Már tudom, hogy 150-es pulzus alatt kell sokat edzeni, de a felső régiókat sem szabad elhanyagolni. Sokszor még elkap a hév, így bőven van hová fejlődni még!

Mennyit futsz egy héten?

Az egyoldalúság nekem nem jó, a hét 6 napján sok a futás. Szükségem van másra is, ezért került képbe az úszás és a biciklizés. Heti 8-10 órát variálom ezt a három sportot, a feleségem pedig nagyon otthon van a jógában, így tervezem, hogy lassan ezt is beiktatom az edzéstervembe.

Van most terveben valamilyen nagyobb verseny?

Szeretnék ott lenni a Tereptriatlon Európa Bajnokságon, de a munkám miatt nehéz bármilyen versenyt bevállalni: bármikor jöhet egy fontos darab vagy egy filmszerep. De nagy vágyam, hogy eljussak Norvégiába, ott pedig részt vegyek a Norseman triatlonon. Ide nem egyszerű bekerülni: sorsolják a résztvevőket és kísérő is kell – de egyszer nagyon szeretném teljesíteni!

Száraz Dénes,futás
forrás: Száraz Dénes

Az edzések mellett mennyire veszed komolyan az étkezést?

Kacérkodom a vegánsággal. A munkám miatt nagyon rendszertelen az életem, néha tényleg borzasztóan étkezem. Amire viszont figyelek, az az, hogy a sporthoz szükséges géleket, izotóniás italokat használjam. Az étkezés egy gyenge pontom – sokkal jobban kellene rá figyelnem, és az biztosan meglátszódna a teljesítményemen is.

Mit ad neked a futás?

Gondolatmentességet! Ha nehezen is megy az edzés, arra koncentrálok, hogy laza maradjak és figyelek a légzésre. Ez fontosabb, mint a tempó, de ha ezek mellett gyors is vagyok, az szuper. Nem akarom megváltani a világot – 40 éves vagyok, számomra az a lényeg, hogy az edzés feltöltsön és kiegészítse az életemet. De szeretem benne azt is, hogy általa meditatív állapotba kerülök, képes vagyok egészen kikapcsolni!

Galéria / 3 kép

Gyakorlatok, amivel kiegyenlítheted a futás közben használt izmaidat:

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem