Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

7 tipp, hogyan találd meg az egyensúlyt anyaként és futóként - Emelie Forsberg terepfutótól

7 tipp, hogyan találd meg az egyensúlyt anyaként és futóként - Emelie Forsberg terepfutótól
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
A Norvégiában élő svéd terepfutónő tíz éve, hogy a legmagasabb szinten űzi azokat a sporttevékenységeket, amikbe belefogott: terepultra, hegyi futás, skyrunning, vagy akár a túrasí. Tavaly tavasszal lett édesanya, azóta bőséges tapasztalatot halmozott fel ma már 15 hónapos lánya mellett abban, hogyan lehet összehangolni a futást és az anyaságot.

Emelie azt is megtapasztalta, hogyan lehet felkészülni ismét egy komolyabb erőpróbára pici gyerek mellett és aztán belátni azt, hogy ez még nem megy. Tavaly ugyanis elindult az UTMB CCC versenyén, egészen 70 km-ig igyekezett a női élbollyal haladni, de végül kiszállt. Anyaként is főállású altétának vallja magát. Családjával a norvégiai Romsdal lenyűgöző fjordjai között él és nagyon élvezi az anyaságot.

Olvasd el ezt is!

Időközben megtanulta azt is, hogyan lehet visszacsempészni egy anya éltébe az edzéseket, úgy, hogy közben anyaként is kiteljesedhessen. Az egyik legfontosabb üzenete anyaként: „hallgasd meg, amit a tested és elméd üzen”.

Íme Emelie 7 tippje, hogyan térj vissza futóként a babád mellől!

1. Ne próbáld azt az edzésmunkát folytatni, amit az anyaság előtt végeztél!

Emelie miután megszületett a lánya, elkövette azt a hibát, hogy megpróbálta azokat az edzéseket megcsinálni, mint amit a várandóssága előtt. „Annak ellenére, hogy csupán 5 hónapos volt Maj, igyekeztem ahhoz alkalmazkodni, amit korábban elbírtam. Hónapokon keresztül alig aludtam és volt jó pár kemény hetem és edzésem. Akkor úgy tűnt, ez jó ötlet, jó érzéssel töltött el, hogy ismét keményen edzek, ám később visszaütött, mert volt két olyan hónapom, amikor alig tudtam edzeni.”

Nincs mese, be kell látni, hogy megváltozott az életed és több időre, energiára lesz szükséged a baba miatt. Át kell teljesen alakítani az edzésrendszert olyanná, ami az új életformádhoz és jelenlegi erőnlétedhez passzol. Kevesebb edzés időben, rövidebb intenzív futások.

Kép
forrás: Emelie Forsberg Facebook oldal

2. Szánj több időt a regenerációra!

A baba nevelése jelenlétet és bőséges energiát igényel. Az edzésekhez szükséges regeneráció emiatt is megnő. Erre készülj és számíts! „Nem szeretnék feszült lenni a lányommal azért, mert nem tudok elvégezni jól egy edzést. Ezért csökkentettem az aktivitásomat sportolóként és más fontos dolgokra szántam több energiát. Például a lányomra. Kevesebb hosszú edzést vállalok, mert azok energia igényesek.”

3. Tervezd meg a napjaidat!

Emelie azt mondja a napok megtervezése döntő jelentőségű számára. Ő és párja, Kilian Jornet hetente áttekintik azokat a tevékenységeket, amelyek nem a futáshoz kapcsolódnak, de el kell végezniük és ehhez illesztik az edzésmunkájukat.

„Reggel 6 és 12 óra közti vagy 12 és 18 óra közti időszakban felváltva edzünk. Míg egyikünk edz, a másikunk tölt időt Maj-dzsal. A másik jellemző, hogy míg Maj délután alszik, addig meg tudjuk csinálni a beltéren elvégezhető edzésmunkát (például erősítést, jógát)."

Kép
forrás: Emelie Forsberg Facebook oldal

4. Legyen közösen töltött minőségi időtök családként!

Az új életforma nagyon zűrzavaros lehet, különösen első gyermekes szülők számára. Mégis fontos megtalálni azokat az időszakokat a napjainkban, amikor mindent ki kell kapcsolni és együtt eltölteni egy kis időt. Emelie és Kilian például majd minden nap együtt reggeliznek, aztán kutyájukkal, Maui-val kiegészülve elmennek egy közös sétára. Ugyanígy együtt zárják le a napot. Természetesen sok egyéb dolgot csinálnak együtt a nap folyamán, de ez a rituálé szinte állandó.

Runner's World Terepfutó magazin

Runner's World Terepfutó magazin

Megrendelhető!
MOST 25% kedvezménnyel!

 

1995 Ft 1495 Ft

Megnézem

5. Légy kreatív az edzések során!

Jó ötlet lehet a babával közös edzés, ha van erre alkalmas babakocsi, esetleg a jógába is be lehet vonni a picit, sőt erősítő edzések során is elhelyezhetjük magunk mellett a babát, aki számára szórakoztató lehet, ahogy fekvőtámaszokat nyomsz mellette, miközben játszol a hangoddal és arcoddal.

Kép
forrás: Emelie Forsberg Facebook oldal

6. Kezeld nagyvonalúan az elfoglaltságaidat!

Maj szülése előtt Emelie majd minden nap jógázott. Akkor úgy érezte, sokat ad neki ez a tevékenység, lánya mellett viszont már több energiát igényelt, mint amit visszakapott általa. Ezért elengedte a jógát, mint napi elfoglaltságot.

„Sokféle tevékenységet végeztem nap mint nap, amelyek elégedetté tettek, most azonban ezekre nincs energiám. Például a kerti munkák, az írás, más kreatív elfoglaltságok vagy akár a sportaktivitás és az anyaság között kell folyamatosan egyensúlyt találnom. Jelenleg is dolgozom rajta.”

Olvasd el ezt is!

7. A futás segít az anyaságban

„Mostanra jöttem rá, hogy mennyire fontos az erős test és elme az anyasághoz is. Cipeled őt, jöttök- mentek, játszotok a földön, szinte egész nap talpon vagy szó szerint. Nagyon kemény munka folyamatosan otthon lenni egy energiabombával!”


Galéria / 12 kép

A világ leggyönyörűbb futóterepei

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Büntetőkör #22 - Beszéljünk a testedzésfüggőségről!

Simonyi Balázs a Büntetőkör Podcastsorozat legújabb részében a testedzésfüggőségről beszélget Demetrovics Zsolt addiktológus és klinikai szakpszichológussal!

Kép

Magas a vérnyomásod? Ezeket az ételeket kellene sokkal gyakrabban enned!

A szívbetegségek elkerüléséhez a magas vérnyomás az a kockázati tényező, amit az összes közül a legkönnyebb orvosolni. A megfelelő étkezéssel sokat segíthetsz!

Kép

Világcsúcsot futott egy 90 éves futónő 400 méteren

Hihetetlen, hogy akár ebben az életkorban is futhat valaki magas szinten és versenyezhet rendszeresen, a német Melitta Czerwenka-Nagel ráadásul nem első alkalommal érte el ezt a megtisztelő címet.

Kép

Tatár Csilla: Ami nekem a futásban igazi szerelem, az az, hogy elképesztően igazságos!

Kislánykora óta rengeteget sportolt, ám pár éve a futásban találta meg igazán önmagát. Elképesztő felkészüléssel, kicsit több, mint 4 hónap után futotta le a félmaratont, és nem veti el, hogy túl a negyvenen maratonra készüljön. Tatár Csillát futásról, felkészülésről, vágyakról faggattuk.

Kép

28 éves a legrégibb férfi atlétikai világrekord, ami 400 gáton született

Kevin Young 1992 óta birtokolja a férfi 400 méteres gátfutás világrekordját. Az egykori atléta tegnap lett 54 éves.

Kép

Fördős Zé: "A futásban és a siklóernyőzésben több a közös, mint hinnétek!"

Bár a neve a főzéssel és az ételekkel forrt össze, a sport régebb óta az élete része, ráadásul a futás az egyik szenvedélye, szóval itt a helye nálunk! Azon túl, hogy kifaggattuk futási szokásairól, arra is megkértük, mutassa meg az egyik kedvenc futóösvényét, így a fotósorozaton ezt láthatod.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem