ultrafutás, Lubics Szilvia, baleset, gázolás,

Hétvégén elütötték Lubics Szilviát egy országúti versenyen

Forrás: Szász Norbert
Szerencsére komoly sérülés nem érte, ám a hír nagy port kavart, ami persze nem csoda, hisz látatlanul, információk nélkül is szeretnek véleményt formálni az olvasók, ráadásul a futók valami miatt alapvetően komoly frusztrációt okoznak az utakon közlekedők számára.

A futás hagyományai, számos válfaja, a különböző versenystílusok egybefolynak sokak számára: egy futó bárhol futhat! Miért nem fut az erdőben (ott is futnak, ám ők a terepfutók), miért nem megy ki a mezőre (ott szintén megtalálhatók a futók: tájfutók, terepfutók, mezei futók és persze a jelző nélküli futó is, ha ott van kedve), fusson a futó inkább pályán (ott leginkább a pályaatléták edzenek és versenyeznek és persze sok amatőr futó szintén jár pályára edzeni olykor). Az egyik legkedvesebb bölcsesség, amit szoktam olvasni az aszfalton történő futással kapcsolatban még is, hogy nagyon egészségtelen…

Nos azt gondolom, itt ezen az oldalon nem kell magyarázni, hogy miért fut egy futó például országúton és ha már ott fut, hogyan szavatolható a biztonsága.

Elütött egy autó - de jól vagyok! 🙏 A PreVital Szőlőskör 50 kilométeres távján indultam, és a verseny 35 kilométerében...

Posted by Lubics Szilvia on Saturday, September 4, 2021

A Szőlőskör – amelyen történt a baleset – egy országúti futóverseny, ultratávokkal a balatoni régióban. Az esemény főszervezője Baranyai Máté elmesélte, hogy a versennyel kapcsolatos valamennyi engedély rendben volt, pont a baleset miatt a rendőrség kikért valamennyi hivatalos iratot és mindent rendben találtak.

  • Egy bejelentett, nemzetközi, országúti futóverseny volt. (Ez egy versenykategória, amelyet nem lehet rekortánon, vagy mezőn teljesíteni - úgy látom ezt fontos megjegyezni.)
  • Kerékpáros kísérőkkel
  • Kitáblázva
  • Rendőri felvezetéssel
  • Polgárőr záróautóval
  • Egészségügyi biztosítással
  • Mentőautóval
  • Útvonalengedéllyel
  • Önkormányzati engedélyekkel
  • ÁNTSZ engedéllyel
  • Polgárőrök által zárt útkereszteződésekkel
  • Párhuzamos futóforgalommal. (Ezért volt jobbra tartás, ezt a helyszínen a rendőrökkel egyeztettük, amikor észleltük a szokásosnál jóval nagyobb gépjárműforgalmat.)
  • Egy teljesen egyenes szakaszon történt a sajnálatos eset.

Írta vasárnap délelőtt Baranyai Máté, a PreVital Szőlőskör szervezője az esemény közösségi oldalán.

Normál körülmények között, ha a futó országúton fut, forgalommal szemben, az út szélén kell haladnia, de ezen az eseményen erre nem volt lehetőség fenti okok miatt. Illetve az útvonal választásnál arra helyezték a hangsúlyt, hogy kisforgalmú országutakon kerüljön a pálya kijelölésre, ám az elmúlt hétvégén a kedvező, nyárvégi időjárás ismét felélénkítette a Balaton-felvidék forgalmát is, amire viszont nem lehetett előzetesen felkészülni.

„Mivel jövőre ez az esemény országos bajnokság lesz 50 km-es távon, eleve nem lesz biciklis kísérés, illetve körpályán lesz a lebonyolítás, amin nem lesz forgalom. Ezeket a változásokat azonban nem azért vezetjük be, mert szombaton baleset történt a Szőlőskörön, ami sajnos a sofőr állapota miatt megúszhatatlan volt” - mondja Máté, hogy milyen változásokra lehet számítani a jövőben ugyanezen a futóversenyen, amin idén a baleset miatt végül leállította az 50 mérföldes (80,45 km) betétszámot azért, mert a futók biztonságát tartotta elsődlegesnek.

A baleset áldozata, Lubics Szilvia ma elmondta nekünk, hogy a körülményekhez képest jól van.

„Zúzódások találhatók rajtam, a nyakam megrándult, a fejemen a bőr egy darabon felrepedt, de legalább fáj valamim, tehát megvagyok. Egyedül a lábam az, ami nem fáj. Nem éreztem mást, csak egy erős csapást. A következő pillanatban pedig hallottam, hogy a fejem az aszfaltnak vágódott és mozdulni sem tudok. Azt tudtam, hogy elütöttek. Szerencsére nem kaptam agyrázkódást, a mentőautóból magam szálltam ki és sétáltam be a kórházba. Viszont lelkileg ma volt az a nap, amikor nagyon kijött rajtam, ami történt és ami történhetett volna, ha másként alakul a baleset.”

Amit még elmesélt nekünk az esettel kapcsolatban...

A balesetet okozó sofőr mit mondott ezek után?
Azt láttam, hogy rosszabb egészségügyi állapotban volt, mint én, azt sem tudta, hogy mit tett, nem tudott egyenesen menni, látszólag nagyon nem volt jól, részleteket inkább nem mondanék, igaz nem is tudok róla semmi pontosat. Ebben az állapotban elnézést sem tudott kérni.

Szerinted elkerülhető lett volna mindez bármilyen módon?
Azt gondolom, hogy ezt a balesetet az autó vezetőjének állapota miatt nem lehetett volna elkerülni. Nem az volt a gond, hogy gyorsan hajtott, hanem az, hogy egyáltalán autóba ült. Mivel alapvetően ritkán lehet ilyen állapotú sofőrrel találkozni, nem mondhatnám, hogy erre készülni lehet.

Ezt a szituációt, csak úgy lehetett volna megúszni, ha legalább egy sáv le van zárva a verseny közben, de nem tudom megítélni, hogy egy ilyen eseményen, a települések közti utakon ez mennyire kivitelezhető.

Futni érzésed szerint fogsz tudni ezek után?
A lábamnak semmi baja nincsen, tehát egyelőre szerintem tudok futni. A múlt hetem és ez a hét lett volna még erős az UB előtt, amin továbbra is tervezek elindulni, de meg kell látnom, hogy vagyok. Egyelőre sétáltam csupán, pár napot még pihenek, utána kiderül.

Szilvi 2003 óta fut rendszeresen országúton akár versenyeken, akár edzéseken, de soha nem fordult vele elő ilyen.

Van olyan futóverseny, aminek útvonala veszélyes autóutak mentén megy. Például a Spartathlon utolsó 30 kilométere egy négysávos úton vezet. A kamionok mellett sokszor igen rossz állapotú futók haladnak, de még soha nem ütöttek el verseny közben senkit. Itt szerencsére csak egy 50 kilométeres verseny zajlott, amin még mindenki rendben volt és az út belátható, egyenes szakaszán ütötték el.

Szilvi, aki év elejéi sarokműtétjei után állt talpra, szerencsére ezek után is tud dolgozni. Már ma is rendelt fogorvosi rendelőjében, igaz a nagyobb munkáit le kellett mondania, mert a karját egyelőre nehezére esik folyamatosan felemelve tartani, ami a fogászati kezelések során gyakori.

Jobbulást kívánunk és azt, hogy ezek a balesetek messze elkerüljenek minden országúton és városi flaszteren futót!