Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

„Reggel úgy kelek fel, hogy biztos csak álmodtam” – egy Milánóban élő magyar futó mindennapjai

milánó,karantén,koronavírus
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
A korona-vírus járvány gőzerővel tombol a világban és ezt mi, futók is a saját bőrünkön érzékeljük. Már nem megyünk csoportosan futni, egyesek már egyedül sem, a félelem és a szorongás a mindennapjainkba is beszivárgott.

Itthon tudjuk, hogy még lehet egyedül sportolni a szabadban, sőt, az országos tiszti főorvos asszony kifejezetten ajánlotta is – de mi a helyzet a világ többi részén?

Új sorozatunkban külföldön élő magyarokat kérdezünk az aktuális koronavírus-helyzetről, és hogy ők miként élik meg futóként.

Szerafin Anna a kínai koronavírus észak-olaszországi gócpontjában, Milanóban él 7 éve, a Fendi divatcégnél dolgozik irodai asszisztensként.

milánó,koronavírus,karantén,szerafin anna

Hogy áll most a koronavírus-helyzet nálatok?

Európán belül itt, Olaszországban ütötte fel fejét elsőként a koronavírus, és mostanáig is itt a legsúlyosabb a helyzet. Több mint 50 ezer megbetegedésnél járunk, aminek a gócpontja Lombardia tartomány. Naponta hozzávetőleg 1500 új esetet regisztrálnak. Remélem, hogy mire ez a cikk megjelenik, a számok már csökkenni fognak, hiszen itt, Lombardiában 15. napja van teljes kijárási tilalom.

Én utoljára március 9-én mentem be dolgozni az irodába. Sajnos a munkaköröm nem végezhető otthonról, mert leginkább külföldiekkel tartom a kapcsolatot, akiknek a beutazást a vírus megjelenésének kezdetétől korlátozták. Szóval én most itthon vagyok, amolyan fizetés nélküli szabadságon május végéig.

Hogyan telnek a napjaid? Sportolni vagy sétálni ki tudtok menni?

Már 15 napja vagyunk a 4 fal közé bezárva, az első pár napban még kijártunk sétálni vagy egy fél órás kocogásra, szigorúan külön-külön a párommal és távolságot tartva mindenkitől maszkban és kesztyűben. Ezek voltak az alapszabályok, de ahogy napról napra romlott a helyzet, nőtt a megbetegedések száma, úgy szigorított a kormány is a kijárással kapcsolatosan. Jelen pillanatban teljes kijárási tilalom van, csak az alap élelmiszerboltok és a gyógyszertárak vannak nyitva, sem séta, sem futás, sem bicikli nem megengedett. Csakis a legszükségesebbekért lehet kimenni, a lakhelyhez legközelebbi boltba. Sok a rendőr az utcákon, valóban ellenőriznek és magas pénzbüntetés jár annak, aki megszegi a szabályokat.

milánó,koronavírus,kijárási tilalom

Lelkileg hogy éled meg ezt az időszakot?

Még mindig minden reggel úgy kelek fel, hogy csak álmodom, mert szürreális ez az egész. Vannak jobb és rosszabb napjaink. Pici a lakásunk, 30nm. A párom vállalkozóként tud itthonról dolgozni és ez segít mindkettőnknek egy napi rutint fenntartani. Számomra ez nagyon fontos, ugyanúgy kelek, mint ahogyan dolgozni jártam, és minden napra listát írok az aznapi teendőkről. Ha nincs, akkor pedig kitalálok valamit magamnak.

Sport nélkül hogy bírod?

Nehezen. A napi rutinomban eddig jelen volt a mozgás. Biciklivel járok dolgozni, sétálok ahova csak tudok, és persze rendszeresen edzem. Tavaly is lefutottam a milánói maratont váltóban és idén is ez volt a terv, 3-4 másik városi verseny mellett. Szóval jól megtervezett edzésprogramot állítottam fel, hogy felkészüljek a szezonra. A heti 70-80 kilométer egyik napról a másikra 0-ra csökkent. Sokkoló volt ez az új helyzet számomra, hiszen én futó vagyok, FUTNI szeretek, FUTNI akarok. Amikor bekötöm a futócipőmet és elindulok, azt az érzést nem váltja ki egy kis torna. Nem vagyok valami nagy otthoni edzős, bevallom. Van egy jógamatracom, egy ugrókötelem és ennyi. De most ebből kell kihozni a legtöbbet. Szerencsére az internet ma már tele van otthon elvégezhető edzős videókkal, illetve egy bezárt ember kreativitásnak semmi nem szab határt. Gondoltad volna, hogy 1 órás itthoni táncolással ugyanannyi kalóriát égetünk, mint kb 6 kilométer futással? Amúgy minden napra beiktatok valamilyen mozgást. Leginkább jóga, pilates vagy core erősítő gyakorlatokat váltogatok. Ezeknek akkor is hasznát veszem majd, amikor „kiszabadulok”. Van, hogy a párommal circuit edzést csinálunk, de van olyan is, hogy csak kergetőzünk. Sokat nyújtok, még az is lehet, hogy a karantén végére spárgázni fogok. De van, hogy csak le-föl sétálok a lakásban valami podcastot hallgatva.

Sajnos az idei versenyek nagy része biztosan nem fog megrendezésre kerülni, de most valóban vigyáznunk kell egymásra és otthon maradni, hogy mihamarabb újra közösen futhassunk.

Fegyelmezettség és alázatosság. Eddig is nagyon fontosnak tartottam a mindennapjaimban, pláne most. Bevallom, néha eltörik a mécses a kialakult helyzet miatt. Nem csak az elhagyott kilométerek miatt, hanem mert hiányzik a családom, hiányoznak a barátok. De mindennap emlékeztetem magam, hogy mennyire hálás vagyok, mert egészségesek vagyunk, és hamarosan futhatok majd újra és minden vissza fog térni a régi kerékvágásba.

Mit gondolsz, tényleg ott folytatjuk, ahol abbahagytuk, vagy változtatunk bizonyos dolgokon? Szerinted miben fog változni a te életed és a világ, ha egyszer vége lesz a vírusnak?

Azért van 1-2 pozitívum is, amit magammal fogok vinni ebből az időszakból. Új hobbiként, amolyan igazi olasz „mamma”-ként rengeteg időt töltök a konyhában. Megtanultam kenyeret és pizzát sütni, házilag gyúrom a tésztát és még lekvárt is főztem. Ezeket a szokásokat jó lenne megtartani a jövőben is.

És hogy mi lesz, ha a vírus véget ér? Őszintén nem tudom, nem hiszem, hogy vissza fogunk térni a megszokott mindennapokba. Én azt tapasztalom, hogy rég elfeledett szokások és gesztusok térnek vissza. Az emberek újra örülnek apró dolgoknak, nagyobb az összetartás, az egymásra és a környezetünkre való figyelés. Remélem, ezt visszük tovább magunkkal a korona járvány utáni időszámításra is!


Galéria / 10 kép

10 kép a világból a koronavírus-járvány idején

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Két edzésterv + praktikus tippek kismama futóknak

Főszerkesztőnk, Brigi jelenleg a kismama futók lelkes táborában igyekszik még a kilométereket gyűjtögetni, tapasztalatait pedig folyamatosan meg is osztja a Runner's World olvasóival.

Kép

Legyőzheti Bekele Kipchoge-t az idei London Maratonon?

A világ két leggyorsabb maratoni futója sokszor versenyzett már együtt, de a legnagyobb összecsapásuk idén októberben várható.

Kép

3 szépségtipp edzés utánra, hogy az izzadás ellenére is ragyogjon a bőröd!

Az izzadás egészséges mind a szervezet, mind a bőröd számára, de nem árt odafigyelni egy-két dologra, hogy a nyári hőségben az edzések után is ragyoghass!

Kép

4 módszer, amik segítségével ellazíthatod a mindig feszes combizmokat

A futóknál, pláne azoknál, akik legalább középtávokat futnak, és mellette nem fektetnek hangsúlyt az erősíti edzésre a leggyakoribbak az állandóan befeszült combizmok - ám legyintés helyett komolyan kell velük foglalkozni!

Kép

7 éve tervezte, most megnyerte az ExtremeMan hosszútávú országos bajnokságot Badar Gergő

Gergő 2011 óta triatlonozik, hét éve már rajthoz állt Nagyatádon. Akkor hatodikként ért célba, de eldöntötte: 30 évesen visszatér és megnyeri a versenyt. Így is történt.

Kép

Többszöri időpont módosítás után törölték a Párizs Maratont

Április 5-ről először októberre, majd novemberre tolták a versenyt, most pedig lemondták a szervezők.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem