Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Ne féltsd a térded, fuss nyugodtan!

térdsérülés, futótérd, sérülés,
Facebook
Twitter
Pinterest
A leggyakoribb félelem a futással kapcsolatban, hogy roncsolja a térdet, azonban egy új kutatás – sok korábbival együtt – újfent cáfolja ezt a tévhitet.

Számos alkalommal végeztek már olyan kutatást, amelyben azt vizsgálták, vajon megállja-e a helyét az a vélemény, miszerint a futók térde előbb vagy utóbb tartós sérülést szenved. Egy 2019-es tanulmány, ami 1000 maratont teljesített futó térdét vizsgálta, és egy másik, ami során MR-t végeztek 82 kezdő maratonfutón az első 42,2 km előtt és után, a futók többségének térdét jó állapotban találta. Egy idei augusztusi tanulmány viszont kifejezetten a térdek porcos szöveteit és azok terhelhetőségét vizsgálta.

A térdporc az a lágy szövet, ami megvédi a lábcsontok végét és a térdkalácsot, és ami lebomlik, ha kialakul az ízület gyulladása, az osteoarthritis. Kimutatták, hogy annak ellenére, hogy a gyalogláshoz képest nagyobb a terhelés a térdeken futás közben, mégsem nagyobb a kockázata annak, hogy a térdízületben gyulladás alakuljon ki. Sőt a futók és a gyaloglók estében azonos kockázattal lehet számolni ebből a szempontból. A vizsgálatot végző tudósok arra is magyarázatot adtak, hogy miért van ez.

Cartila® Balsam regeneráló krém ízületre

Cartila® Balsam regeneráló krém ízületre

Figyelem!

Ne használja irritált, sérült bőrön! Ne alkalmazza csecsemőknél és kisgyermekeknél! Ne alkalmazza terhesség alatt!

Használat után mindenképpen mosson kezet! Irritálhatja a nyálkahártyát! Szembe és nyálkahártyára kerülés esetén azonnal bő langyos vízzel mossa ki, majd vizsgáltassa meg az irritált területet orvossal!

A terméket a megrendeléstől számított 3-5 munkanapon belül tudjuk kiszállíttatni.

2190 Ft

Megnézem

A vizsgálat során egészséges fiatal férfiak és nők egy csoportja gyalogolt, illetve futott. Az egyik csoport gyalogolt 6 km-t, a másik gyalogolt 3 km-t, majd pedig futott 3 km-t. A kutatók arra keresték a választ, hogy a térd porcos felszíne képes volt-e alkalmazkodni az új edzésterheléshez, illetve létrejött-e a regeneráció és a porcos felszín újjáépülése. A tényleges tapasztalatokon alapuló megállapítások mellett kidolgoztak egy elméleti modellt is, aminek segítségével megpróbálták megjósolni a vizsgált személyek térdízületén bekövetkező várható változásokat.

térdsérülés, térd, sérülés
forrás: Getty Images

Bár az alkalmazott modellkutatások elméleti jellegűek, azt tapasztalták a kontrollok során, hogy a térdízület újjáépítési képessége futás hatására drámaian megnő. Viszont a térdízületnek szüksége van ahhoz, hogy hozzászokjon a terheléshez, mert enélkül 95–98 százalék esélye van annak, hogy az érintett területen olyan folyamatok indulnak el, amik ízületi gyulladáshoz vezethetnek. Azonban ha kellő időt tölt a futó azzal, hogy fokozatosan építse fel a futóedzéseit, ez az érték lecsökken 13 százalékra. Ebből a szempontból a gyaloglók hasonló helyzetben vannak.

Runner’s World melléklet 2017 Hogyan lépj szintet a futásban 67 tipp 16 oldalon a bemelegítéstől a teljesítményfokozásig (digitális verzió)

Runner’s World melléklet 2017 Hogyan lépj szintet a futásban 67 tipp 16 oldalon a bemelegítéstől a teljesítményfokozásig (digitális verzió)

 

395 Ft

Megnézem

A kutatók úgy vélik, hogy az alkalmazkodási képesség fokozatos felépítése nélkül a porc nem lenne képes ellenállni egy életen át tartó terhelésnek. Ha a porc egészséges, a futás közben rá nehezedő jelentős terhelés valójában meghosszabbíthatja az élettartamát, ellenkező esetben viszont elkopik. Úgy vélik ezek után, hogy ez az eredmény a térdkutatások területén végzett nyilvánvaló magyarázat arra, hogy miért fontos egy futónál a fokozatosság a távok felépítését illetően és ha ez megvalósul, miért nem kell attól tartani, hogy súlyos ízületi gyulladások alakulhatnak ki.

Galéria / 5 kép

Erősítő gyakorlatok emelkedős futáshoz

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Kép

Ne utáld annyira! 5 ok, amiért időnként érdemes kelbimbót enned!

Nagyon sokan az elég erőteljes íze miatt teszik tiltólistára a kelbimbót, pedig jól elkészítve és a megfelelő dolgokkal kombinálva csodás kiegészítője lehet az egészséges étkezésnek.

Kép

5+1 szuperjó Black Friday ajánlat, amit megéri kihasználni!

Ha fontos számodra, hogy fitt és ápolt legyél, akkor mutatunk pár szuper terméket, amit a Black Friday alatt kedvezményes áron szerezhetsz be!

Kép

42 ezer lépés a szülésért

Egy szokatlan futás lesz vasárnap a Margitszigeten. "Futás a szülésért, a választás szabadságáért, az esszenciális női erő, a női minőség felemelkedéséért." Amolyan „gyógyító” futás. Női kezdeményezés, de nem csak nők számára.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem