Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Miért gyakoriak a gyomorproblémák futás közben?

mobil WC,futóverseny,emésztési zavar,gyomorprobléma
Facebook
Twitter
Pinterest
Az emésztési zavar olyan jelenség futás során, amely a legkülönbözőbb képességű futókat érinti. Vajon megelőzhető lenne ez a kellemetlenség?

Ráadásul az emésztési problémák olyan súlyos következményekkel járhatnak, aminek a vége például egy verseny feladása is lehet. Az egyik legnagyobb amerikai terepfutóversenyen, a Western States-en végzett félmérés szerint emésztési probléma volt a feladások vezető oka. Hányinger, görcsök, puffadás, oldalszúrás és hasmenés - ezek a jelenségek nem meglepő módon negatívan befolyásolhatják a teljesítményt.

Vajon miért ilyen gyakoriak ezek a zavarok és mit tehetünk a megelőzésük és kezelésük érdekében? Az RW Dr. Patrick B. Wilson-nal beszélgetett a kérdésről. A szakember kifejezetten erről a témáról írt könyvet a közelmúltban.

RW: Mi inspirálta ezt a könyvet?

Dr. Patrick B. Wilson: Az elmúlt öt-hat évben tanulmányokat végeztem olyan a bélrendszerrel kapcsolatos kérdésekről, ami sportolókat érint és úgy döntöttem, megírom a kapcsolódó tapasztalatokat. Láttam, hogy nem készült még olyan könyv, ami kifejezetten sportolók bélproblémáira összpontosítana, annak ellenére, hogy ez egy igen elterjedt jelenség, különösen a hosszan tartó sporttevékenységeket végzők körében. Olyan tudományos alapokon nyugvó könyvet akartam készíteni, ami abban segít, hogy megértsék az érintettek a bélrendszer működési elvét sportolás közben, áttekintem a jelentkező problémákat és javaslatokat teszek arra, mit tehetnek ezek kezelése érdekében.

Badwater,ultrafutás,ultramaraton,emésztési probléma
forrás: Getty Images

RW: Emésztési nehézségek teszik ki a versenyt feladni kényszerülők legfőbb problémáját általában egy 100 mérföldes versenyen. Miért ilyen gyakori ez a jelenség hosszabb futások során?

Dr. PBW: Az ultratávok egyedülálló módon terhelik a testet, és vele együtt a bélrendszert. Talán a legegyszerűbb magyarázat a bélprobléma gyakoriságára ezen versenyek során szimplán a szervezetet fokozatosan leépítő hatás. A futás során az egész bélrendszer mozog, ami okozhat mikrokárosodásokat és bélszivárgást, ezek magyarázatul szolgálnak a GI (gastrointestinalis) problémák gyakori előfordulására.

ultrafutó,ultrafutás,terepultra
forrás: Getty Images

Az ultrafutók által tapasztalt legjellemzőbb tünet a hányinger. A Western States-en a futók 60 százalékát érintette a tanulmány szerint. Nem mindenki esetében volt súlyos, ám ettől függetlenül ez volt a leggyakoribb oka a feladásnak.

A hányingernek több oka is lehet ultrafutóknál. Az egyik, hogy amikor hosszú ideig futunk, növekszik a vérben az olyan anyagok mennyisége, amelyek émelygést válthatnak ki. Ezek közül sok valószínűleg stimulálja az úgynevezett kemoreceptor kiváltó zónát, amely az agy azon központjával kommunikál, ami a hányást előidéző ingert kelti. De okozhatja a mozgás közbeni étkezés, túl sok zsír elfogyasztása futás előtt vagy közben, sok hipertóniás ital fogyasztása futás közben, szorongás / stressz vagy akár a hőség. És ezek még mindig nem takarják a teljes okozati palettát.

RW: Milyen kapcsolat van az elfogyasztott étel és a hangulat között, és hogyan befolyásolják egymást?

Dr. PBW: Az ételek illata és íze erősen befolyásolhatja az ember hangulatát. Egy darab csokoládé, vagy valami édes vagy sós, azonnal jobb kedvre deríthet.

Olvasd el ezt is!

Hosszabb távon mind az alultápláltság, mind pedig a túlevés befolyásolhatja a hangulatot. Az elhízáshoz társulhat hangulati rendellenesség. Igaz, hogy az elhízás kevésbé gyakori futóknál, ám a hobbifutóknál előfordul. Az alultápláltság azonban - különösen az elit szintű versenyzők esetén - nem ritka. Az, hogy a krónikus alultápláltság mennyire változtatja meg a hangulatot, sok dologtól függ, például az energiakorlátozás súlyossága és időtartama is befolyásolja.

RW: Kimutatták, hogy a koffein teljesítményjavító hatású, de milyen hatása van a belekre? Ajánlható egy futónak például egy verseny napján?

koffein,kávéfogyasztás,kávé,túlzott koffein,koffein futás közben
forrás: Getty Images

Dr. PBW: A koffein növeli a vastagbél mozgását, ami fokozza a székletürítés gyakoriságát. Ez azonban a koffein elfogyasztását követő 30-45 percen belül rendeződik, tehát az időzítésre érdemes odafigyelni versenyt megelőzően. A koffein hányingert is kiválthat, bár ez általában akkor fordulhat elő, ha meglehetősen nagy adagot fogyasztunk belőle (több, mint 300–400 mg egy ültő helyben, ami nagyjából három vagy négy csésze kávénak felel meg). Azonban sok futónak már elég nagy tapasztalata van azzal kapcsolatban, hogy mit fogyasszon a versenynapon, a jól időzített és nem túlzásba vitt koffein fokozhatja is a teljesítményt.

RW: Sok futó panaszkodik a hasmenés problémájára is, ami futás közben jelentkezik. Hogyan minimalizálható annak esélye, hogy ez a jelenség megzavarja a versenyt?

Dr. PBW: A hányingerhez hasonlóan ez is attól függ, hogy mi a mögöttes ok. A laza széklet arra utal, hogy vagy hiányzik a víz abszorpciója a bélben, hogy a víz aktívan kiválasztódik a bél üregében és / vagy a vastagbél simaizom-összehúzódásának intenzitása vagy gyakorisága növekszik. A víz felszívódása és a szekréció szempontjából az egyik leggyakoribb ok a szénhidrát felszívódása (a víz általában oldódik a testben). Ki kell tapasztalni, hogy hosszabb futás közelében milyen típusú és mekkora mennyiségű szénhidrátot fogyasszon a futó. Például a túl sok laktóz laza székletet okozhat egyeseknél, tehát hosszú futást megelőzően tejes táplálékot nekik nem érdemes fogyasztaniuk. Ugyanakkor a verseny előtti szorongás és stressz szintén növelheti a vastagbél motilitását, ezért érdemes lenne néhány lazító, nyugtató aktivitást begyakorolni ilyen helyzetekben (például mély légzés, meditáció).


Galéria / 5 kép

Íme 5 szuperkaja, ami koffein híján is felpörget

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem