Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Mindent a cinkről: mutatjuk, miben van, mennyit fogyassz, mik utalnak a hiányra

Mindent a cinkről: mutatjuk, miben van, mennyit fogyassz, mik utalnak a hiányra
Facebook
Twitter
Pinterest
A cink a futók számára igazán hasznos tápanyag, hiszen a szervezet legfontosabb folyamatainak szabályozásában vesz részt: különösen az immunrendszer működésére van hatással, ezért is fontos, hogy megfelelő mennyiséget fogyassz belőle.

Ezen kívül fontos szerepet játszik a vércukorszint szabályozásában és elengedhetetlen az egészséges anyagcsere fenntartásához. A cink a hormonrendszerre is hatással van, detoxikáló hatásáról is ismert. A bőrgyógyászatban is sokan alkalmazzák például az akné és pattanások kezelésére, köszönhetően az antibakteriális hatásának.

Mennyi cinkre van szükséged naponta?

A javasolt napi mennyiség nők számára 8 milligram, férfiaknak pedig 14 mg.

Hogyan érheted el, hogy megfelelő mennyiségű cinket fogyassz?

A cink elsődlegesen a gabonafélékben, tejtermékekben, húsokban található meg. A legtöbb cinkben gazdag étel pedig bővelkedik fehérjében is - ez a makrotápanyag pedig fontos a cink felszívódásához is. A növényekben kevesebb ez a tápanyag, ezért a vegetáriánus vagy vegán étrendet követőknek érdemes plusz táplálékkiegészítőt szedniük. A legtöbb hüvelyes pedig fitátokat is tartalmaz, ez az anyag pedig negatívan hat a cink feldolgozására.

A cinkben gazdag alapanyagok listája:

  • osztriga
  • marhahús
  • bab
  • rák
  • homár
  • sertés
  • vadrizs
  • borsó
  • joghurt
  • pekándió
  • földimogoyró
  • tökmag

Milyen jelek utalhatnak arra, hogy cinkhiányban szenvedsz?

A hajhullás, akné, ekcéma, lassú sebgyógyulás, gyakori megbetegedések, hasmenés, étvágycsökkenés és az érzékelés (látás, hallás, szaglás és ízérzékelés) romlása is utalhat a cinkhiányra.

Ha arra gyanakszol, hogy nincs elég a szervezetedben ebből a tápanyagból, érdemes orvoshoz fordulnod, aki pontosan meg tudja mondani, milyen módszerekkel emelheted a cink mennyiségét.

A Runner’s World most összegyűjtötte neked 150 receptjét, amelyek között biztosan megtalálod a céljaidnak, az edzéstervednek megfelelőt. Nézz bele és rendeld meg pár kattintással!


Olvasnál még a témában?

Galéria / 9 kép

A legfontosabb vitaminok futóknak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem