Borítókép: A tuningboxok őse

A tuningboxok őse

A tuningboxok a tuninggal foglalkozó szervizekben és a tuningos gépjárműveket használók körében viszonylag jól ismertek. Az ismertség azonban ebben az esetben nem a tuningboxokkal elérhető hatásra vagy a pontos működésre vonatkozik, hanem csak magára a jelenségre, a tuningboxos tuningra.

Miért is ennyire ismertek a tuningboxok?

A tuningboxok népszerűségüket annak köszönhetik, hogy roppant egyszerűen beszerelhetőek, pár kattintás, pár vezeték bedugása ide, pár vezeték bedugása oda, és már kész is a tuning, az autó máris képes átlépni a gyári beállításokon, lehet repeszteni, az anyósülésen pedig lehet kapaszkodni a fogantyúkba. Mindezt bárki elvégezheti akár otthon is, de akár szervizbe is elviheti az autót, ahol egészen meglepő árakon beszerelik a kért tuningboxot. A helyzet azonban az, hogy a hatalmas teljesítménynövekedés a legtöbb esetben pusztán csak marketingfogás vagy amolyan városi legenda.

A tuningboxok valójában csak meghamisítják azt a jelet, amit a motor küld az autó számítógépének, ennek köszönhetően a motor úgy tud működni, mintha minden megfelelne a gyári beállításoknak.

Amennyiben sufnimegoldások helyett inkább a ténylegesen mérhető és számszerűsíthető változtatásoknak vagy a híve, akkor mindenképpen érdemes felkeresned az AET CHIPtuningot.

Hőfok becsapása tuningboxszal

Ezeket a tuningboxokat leginkább dízeladagolós típusokhoz szokták használni. Feltehetően ez volt az legelső fajta tuningbox, ezért szokás a tuningboxok ősének is tekinteni, már a TDI, PDTDI, DI, TD, stb. adagolós rendszereknél is alkalmazták.

A tuningbox bekötése és használata kétféleképpen lehetséges. Az egyik variációval azt lehet elérni, hogy a számítógép hidegebbnek lássa a motort a valóságosnál, a másik esetben pedig a számítógép melegebbnek látja az üzemanyagot a tényleges hőmérsékleténél. Az első esetben a tuningbox a motorhőmérséklet-érzékelőbe kerül becsatlakoztatásra, és azt használja ki, hogy a számítógép hideg motor esetében több üzemanyagot juttat a motorba. A második esetben a tuningboxot az üzemanyag-hőmérséklet körébe csatlakoztatják, ebben az esetben a működés arra épül, hogy magasabb üzemanyag hőmérsékletnél a számítógép több üzemanyagot juttat a motorba.

Mi a baj ezekkel a tuningboxokkal?

Ezekkel a tuningboxokkal több baj is van, de az egyik legfontosabb az, hogy mindegy, mekkora mértékben növekszik a terhelés vagy a hőmérséklet, kis emelkedés vagy csökkenés esetében is ugyanakkora mértékben változik az extra üzemanyag mennyisége, mintha nagy mértékű lenne a hőmérséklet-változás, tehát ezek a boxok nem állíthatók, nincs lehetőség finomhangolásra, roppant buta eszközök. A másik fontos probléma pedig az, hogy közel sem akkora a teljesítménynövekedés, mint várná a megrendelő, legrosszabb esetben gyakorlatilag zéró a mérhető növekedés. Természetesen ilyenkor is érvényesülhet a placebohatás, de az a tényleges változás tekintetében semmit nem ér.