bringaszerviz, kerékpár karbantartás, bringázás, keresztedzés,

8 fontos tennivaló, amivel felkészítheted kerékpárodat az első hosszabb tekerésekre

Forrás: Getty Images
Kék ég, napsütés és meleg idő - tökéletes kombináció a kerékpározáshoz. Az első hosszabb tekerések előtt azonban nem árt átvizsgálni a készülék általános állapotát!

Nyilván vannak azok a hibák, amik nagyon látványosak és komolyabb javítást igényelhetnek, például szakember közreműködésével, de egy általános karbantartást idővel sokan el tudnak végezni maguk is. Ehhez adunk tippeket! Első lépésként persze érdemes letisztogatni a bringát, el kell távolítani róla a sarat és egyéb szennyeződést. Ezt követően használd az alábbi checklist-et, majd élvezd a bringázás szabadságát!

1. Ellenőrizd az abroncsokat és levegőnyomást

Minden kerékpár gumiabroncsa veszít a légnyomásból idővel, ezért az egyik legelső feladat, hogy levegőt kell pumpálni a gumikba. Érdemes minőségi pumpába fektetni, ami levegőnyomás mérővel rendelkezik és széles talpakkal, a könnyebb és gyorsabb használhatóság miatt. Tartsd be a gumiabroncsok gyártója által javasolt nyomásszintet.

2. Állítsd be a nyerget

Húzd meg újra a tartócsavart, előzőleg nézd meg, hogy kényelmes-e a nyereg magassága. A laza nyereg kényelmetlen, akárcsak a túlságosan alacsonyra vagy magasra állított. Ha a nyeregborítása nagyon elhasználódott érdemes az egész nyerget cserélni.

3. Ellenőrizd a küllőket

A kerékküllők egyenesen tartják a kerekeket, ezért időnként ellenőrizni kell, hogy mindegyik feszes legyen. Használj küllőkulcsot a küllők meghúzásához, ügyelj arra, hogy a megfelelő méretű csavarkulcsot használd. Érdemes néhány havonta ellenőrizni a küllőket, még akkor is, ha nem veszel észre semmi hibát.

bringázás, kerékpározás, bringaszerviz,
Forrás: Getty Images

4. Ellenőrizd a fékeket

Húzd meg a fékkarokat és győződj meg arról, hogy mindegyik keréken a fékbetétek mindkét oldalát rögzítik. A fékeknek nem szabad letapadniuk, és teljesen le kell állítaniuk a kereket mozgás közben, ha lazának, kopottnak tűnik, cserére lesz szükség. Ugyancsak a kopott vagy nehezen húzható fékkábelt új fékkábelre kell cserélni.

5. Állítsd be a váltókat és a váltókarokat

Fordítsd fejjel lefelé a kerékpárt és ellenőrizd le a sebességfokozatokat, miközben pörgeted a pedálokat. Ellenőrizd, hogy simán ütközik-e a kapcsolási pontokba, és végezz enyhe beállítást az első és a hátsó váltón, hogy a lánc minden sebességfokozat középpontjában maradjon. Szükséged lesz egy kis csillagfejű csavarhúzóra ehhez. Figyeld meg, mennyit mozdul el a váltó minden negyedfordulatnál.

6. Ellenőrizd a láncot

Ellenőrizd a kerékpárlánc feszességét úgy, hogy ujjaidat a felső lánchoz nyomva, az nem mozdulhat el fél-egy centiméternél többet. Ha a lánc meglazul, könnyen leeshet tekerés közben, ami veszélyes helyzetet okozhat, mert hirtelen megszűnik a kontroll a bicikli felett. Ha a lánc túl szoros, beszorulhat és tönkreteheti a fogaskerekeket. Idővel a láncok megnyúlhatnak, ezért szükség esetén cseréld ki a láncot.

7. Olajozz!

A hátsó fogaskereket, az első fogaskereket, a láncot és a hajtómű minden mozgó alkatrészét be kell olajozni időnként. Az első és a hátsó kerékcsapágyakat is érdemes átkenni. Érdemes olyan olajat használni, ami nem vonzza magához a szennyeződést.

8. Ellenőrizd a lámpákat

Az első és hátsó lámpák mindig üzemkész állapotban legyenek, akkor is, ha úgy véled, csak világosban tekersz, mert alakulhat másként a program. Az is nagyon fontos, hogy jól látszódj, egy láthatósági mellényt ugyancsak hasznos felszerelésnek tartunk, különösen szürkülettől lehet szerepe.

Ha mégsem boldogulnál, vagy nincs időd arra, hogy tisztességesen átvizsgáld a kerékpárt, keress egy megbízható bringaszervizt és bízd rájuk ezt a feladatot!

Ha szeretnél egy hatalmas sportesemény lebonyolításában részt venni, itt a kitűnő alkalom!

A Giro d’Italia országúti kerékpáros verseny hazai szakaszaira önkénteseket keresnek, akik segítséget nyújtanak e grandiózus esemény szervezésében, és így bepillanthatnak a kulisszák mögé!