Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Miért nem szabad edzeni, ha COVID-19-cel diagnosztizáltak?

futás ősszel, futás betegen, futás náthásan, COVID,
Facebook
Twitter
Pinterest
Kivel ne fordult volna már elő, hogy elindult futni enyhe náthával, ám jó, ha tudod, hogy az új típusú koronavírus egész más tészta ebből a szempontból.

Igaz, hogy a koronavírus negatív hatásait elsősorban az idősebb populáció szenvedi el, köztük is a krónikus megbetegedéssel küzdők. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a fiatalabb vagy erős, egészséges szervezettel bírók automatikusan biztonságban vannak. Sőt súlyos következményei lehetnek annak, ha COVID-19 fertőzés fennállása alatt vagy nem sokkal utána testedzést végzel.

Nem csak megfázás

Klasszikus enyhe náthás tünetekkel edzenek futók anélkül, hogy bármiféle komolyabb megbetegedéssel kéne számolniuk. Dr. Jordan Metzl, amerikai sportorvos véleménye szerint a futás nagyszerű módja az immunrendszer erősítésének és az olyan állapotok megelőzésének, amelyek súlyosbíthatják a COVID-19 tüneteit, mint például elhízás vagy cukorbetegség, de ha pozitív a vírus tesztje, jobb pihenni, mintsem folytatni az edzéseket.

Ráadásul kifejezetten javasolt a járvány idején is aktívnak maradni, de fokozottabban oda kell figyelni a szervezet különböző jelzéseire. A szokatlan fáradtságot, a légszomjat vagy a mellkasi fájdalomérzetet nem szabad figyelmen kívül hagyni.

futás ősszel, futás náthásan, COVID-19
forrás: Armand Khoury / Unsplash

„Ha azt tapasztalod, hogy egyik napról a másikra nem tudod tartani a lépést a futótársaddal, akivel máskor kényelmesen futsz, ugyanakkor a pulzusod ehhez képes magas, ráadásul nehezen esik vissza lassulás után, jelezd orvosodnak mielőbb.”

- javasolja a kardiológus Dr. Sunal Makadia

A szívizomgyulladás kockázata

A myocarditis mindazokat érintheti, akik COVID-19-cel fertőződnek - az eset súlyosságától függetlenül. A szívizomgyulladás a szívfal középső rétegének gyulladása. Ez a szív gyengüléséhez, szívelégtelenséghez, rendellenes szívveréshez és akár halálhoz is vezethet. Fontos tudni, hogy ez az állapot még tünetmentes betegeknél is kialakulhat. Egy Németországban végzett kutatás során 100 COVID-19-ből felépült beteg szív MR vizsgálatát tekintették át. 50 százalékuknak enyhe vagy közepesen súlyos tüneteik voltak, 18 százalékuknak pedig semmilyen. A 100 alany közül 78-nál találtak strukturális változásokat a szívben, 60-an pedig szívizomgyulladásban szenvedtek.

Runner’s World 2019/05 (digitális verzió)

Runner’s World 2019/05 (digitális verzió)

Olvasd el a Runner’s World 2019-es számait is!

“HA VÉGIGNÉZEK A (FUTÓ)KÖRNYEZETEMEN, AZT LÁTOM, HOGY MOST VALA- HOGY MINDENKI NAGYON MOTIVÁLT, SOKAN ÉPÜLTEK FEL SÉRÜLÉSBŐL VAGY TETTÉK TÚL MAGUKAT EGY KIÉGÉSES IDŐSZAKON, ÉS MOST ÚJULT ERŐVEL FOLYTATJÁK, AHOL ANNO ABBAHAGYTÁK, VAGY AHOL ELKEZDTEK „VERGŐDNI”. NEM TUDOM, HOGY EZ A HŰVÖS IDŐ ELÉRKEZTÉNEK VAGY VALAMI MÁSNAK KÖSZÖNHETŐ, DE RÁM IS KIFEJEZETTEN LELKESÍTŐLEG HAT.

Naná, hogy én is sokkal mo- tiváltabb vagyok most. Jól megy
a futás, és nemcsak a pulzusgörbé- im tetszenek, de a kedvem is jobb, amikor elindulok, nem kell magam noszogatni, szívesen húzom fel
a futócipőmet (majdnem) minden edzés előtt. Ami pedig nagyon tetszik, hogy olyan ismerőseim,
akik korábban folyton azt szajkóz- ták, hogy „egyszerűen nem tudom rávenni magam a futásra” vagy hogy „mennyire unalmas ez a sport”, most mégis próbálkoznak vele. Éppen ezért nemcsak a már régóta futóknak, de olyanoknak is számos tippet gyűjtöttünk ebbe a lapszámba (lásd a 28. oldalon), akik teljesen kezdők. Vagy azoknak, akik ugyan egy ideje már gyűjtik a kilométe- reket, de most merészkednének ki először terepre (lapozz érte a 102. oldalra). Ha pedig akad a családban olyan gyermek, akivel szeretnéd megszerettetni a sportot, mázlid van, mert a magazin 82. oldalán olyan helyeket szedtünk össze,

ahova nyugodt szívvel viheted, mert nagy odafigyeléssel és szakértelem- mel foglalkoznak a kicsikkel. Ebben a lapszámban számos érdekes és iz- galmas futó történetével ismerked- hetsz meg, olyannal, akinek stroke miatt kellett egy időre lemondania a futásról, utána mégis nagyobb erő- vel tért vissza, mint előtte. Vincze Zsófi továbbra is nyílt őszinteséggel meséli el a történetét, hogy az ult- rafutó karrierje után miként segíti a meddőség elleni harcban a sport testileg és lelkileg egyaránt. Ezekből a sztorikból te is erőt meríthetsz a nehezebb napokhoz, amikor
bár szükséged lenne a futásra, de mégsem érzed magadban a kellő lelkesedést hozzá.

Ha pedig bármi ötleted van, amiről szívesen olvas- nál nálunk, írd meg nekem
a b.birta@marquardmedia.hu-ra!”

BIRTA BRIGITTA

főszerkesztő

595 Ft

Megnézem

Dr. Sunal Makadia hozzáteszi: „Edzés során növekszik a szív teljesítménye. Ha fertőzött vagy, ez elméletileg növelheti a vírus replikációját a szívizomban. Ha ez megtörténik, egy magasabb vírusterhelés növelheti a szívkárosodás kockázatát szívizomgyulladás, aritmiák és szívelégtelenség formájában.” Nagyon fontos ez alapján: ha kiderül a fertőzöttség, ne kockáztass még akkor sem, ha nincsennek érzékelhető tüneteid.

Olvasd el ezt is!

Tarts hosszabb szünetet!

Pozitív koronavírus tesztet követően legalább két hét teljes szünetet kell tartani! Ha a betegség tüneteket is produkál további két hetet várj akkor, ha már enyhül az állapotod. A betegség végén célszerű lenne egy alapos kivizsgáláson átesni, majd ha minden rendben, el lehet kezdeni a könnyű edzéseket, tehát akkor se ott folytasd, ahol abbahagytad!

Galéria / 9 kép

Koronavírussal fertőződött emberek elmesélték, milyen tüneteket tapasztaltak meg

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Kép

Ne utáld annyira! 5 ok, amiért időnként érdemes kelbimbót enned!

Nagyon sokan az elég erőteljes íze miatt teszik tiltólistára a kelbimbót, pedig jól elkészítve és a megfelelő dolgokkal kombinálva csodás kiegészítője lehet az egészséges étkezésnek.

Kép

5+1 szuperjó Black Friday ajánlat, amit megéri kihasználni!

Ha fontos számodra, hogy fitt és ápolt legyél, akkor mutatunk pár szuper terméket, amit a Black Friday alatt kedvezményes áron szerezhetsz be!

Kép

42 ezer lépés a szülésért

Egy szokatlan futás lesz vasárnap a Margitszigeten. "Futás a szülésért, a választás szabadságáért, az esszenciális női erő, a női minőség felemelkedéséért." Amolyan „gyógyító” futás. Női kezdeményezés, de nem csak nők számára.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem