Kötelező feladat versenyfelkészülés alatt: ezt te se hagyd ki!

A héten elkezdődött a 10 hetes felkészülésem a 30K-s versenyre, amelynek elengedhetetlen részét képezik a kiegészítő edzések. Ebben Pulay Szilvi Nike tréner van segítségemre, akit most te is megismerhetsz, és azt is megtudhatod, miért annyira, de annyira fontos a cross tréning a futás mellett.

A héten elkezdődött a 10 hetes felkészülésem a 30K-s versenyre, amelynek elengedhetetlen részét képezik a kiegészítő edzések. Ebben Pulay Szilvi Nike tréner van segítségemre, akit most te is megismerhetsz, és azt is megtudhatod, miért annyira, de annyira fontos a cross tréning a futás mellett.

Szilvi rengeteget fog segíteni nekem az előttem álló 10 hétben, ami alatt felkészülök az első 30 km-es versenyemre. Kiskora óta folyamatosan sportol, eleinte jazz balettozott, és az édesapjával futott, majd kipróbálta az akrobatikus rock and rollt, nem is volt kérdés, hogy később mivel szeretne hivatásszerűen foglalkozni. Folyamatosan különböző képzéseken vesz részt, és az egyetemen is ezt tanulta: többek között aerobik oktató és személyi edző. Hivatalos Nike tréner is, én így ismertem meg, és azóta is rendszeresen vele edzek. A 30 km-es verseny felkészülésemre speciális N+TC gyakorlatokkal készül hétről-hétre, amelyeket egy következő cikkben meg is mutatunk majd!

Kép
forrás: Fóti Péter

Szilviben azt szeretem, hogy törekszik az arany középútra, hogy megteremtse az egyensúlyt. Pedig nagyon nehéz elkerülni, hogy elkapja a gépszíj, és másra is tudjon koncentrálni a sport mellett. Mindig kihangsúlyozza, hogy nem szabad semmit fanatikusan művelni, kell időt szánni másra is. Ez fogott meg benne, és hogy alázattal, felelősséggel végzi a munkáját, nyugodtan rábízhatom magamat, motivál. De hogy őt mi vagy ki motiválja? Leginkább a vendégei, a külföldi Nike trainerek és a hazai kollégák is.

Mindig nagyon figyel, sosem lehet kummantani :)
Mindig nagyon figyel, sosem lehet kummantani :)

Most elmondja, miért olyan fontos a futás mellé valamilyen kiegészítő edzést beiktatni:

„Sokan azt gondolják, a futásra elég csak futással edzeni, de legalábbis megelégszenek egy kis kiegészítő lábedzéssel. Holott a futásban az egész testünk részt vesz, a karoktól elkezdve, a törzsünkön át egészen a lábujjainkig. Éppen ezért kimondottan fontos, hogy a far,- a combhajlító,- combfeszítő, szabó-, csípőhorpasz izmok mellett (melyek nagy hangsúlyt kapnak futásaink során) a törzs izmait (core-izmok) is megfelelően eddzük. (A karoknak, karmunkának elsősorban a törzsünk stabilátásban van szerepe) A keresztedzések nem a futásról szólnak, hanem a futásban résztvevő izmaink erősítéséről, illetve a stabilizációról (pl. boka stabilitásának fejlesztése), vagy éppen ellenkezőleg: a futás során kevésbé terhelt izmok megmozgatásáról, igénybevételéről.

Nem csak a gyorsabb tempó, a jobb teljesítőképesség, a sérülések elkerülése végett érdemes beiktatni heti 1-2 keresztedzést, hanem azért is, hogy ne égjünk ki. Ha folyton csak egy fajta mozgást végzünk, könnyen belefásulhatunk, hiába változtatjuk az útvonalat, vagy a megtett táv hosszát…

Kép
forrás: Rácz Tamás/Nike Futóklub

Kiegészítő edzésnek javaslom a funkcionális tréningeket (pl. TRX) az instabil felületeken való munkát (pl. Bosu balance tréner), de a konditermi súlyzós edzés is szóba jöhet. A legtöbben egyedül futnak, ezért különleges élményt adhat ellátogatni egy-egy csoportos edzésre (pl. köredzés, N+TC), ahol a többiek jelenléte nagy motiváló erővel bír. A Nike+ Training Club gyakorlatokat azonban otthon, egyedül is elvégezheted, ha letöltöd az applikációt, sok-sok izgalmas feladatot találsz. Úgy érezheted, hogy saját személyi edződ van, akit bárhol-bármikor segítségül hívhatsz.

/Kéthetente szerdánként megtalálod Szilvit a N+RC eseményeken a Margitszigeti Atlétikai Centrumban, ahol ingyenes N+TC edzést tart!/

Fontos, hogy ne pusztán az erősítésre és a technikára koncentráljunk, hanem a nyújtásra is. Könnyű megsérülni, és nehezebb jól teljesíteni, ha izmainkat nem nyújtjuk meg kellőképpen. Gyakran nem elég az edzést követően lenyújtani, hanem külön alkalmat kell rá szentelni. A streching része legyen a hengerezés, mely a kötőszövetek fellazításában segít, de a rendszeres masszázs is kifejezetten javasolt rendszeres testmozgást végzőknél.”

A versenyfelkészülésem korábbi bejegyzéseit itt olvashatod:

Olvasd el ezt is!
Leesik az állad a legőrületesebb fekvőtámasz variációktól: melyiket mered kipróbálni?

A fekvőtámasz egy olyan gyakorlat, amit mindenkinek érdemes rendszeresen végeznie, és mindenki ismeri, de vajon mit szólsz ezekhez a vagány változatokhoz?

Fit.Love.Réka: "Az áprilisi hóban még hihetetlennek tűnt, hogy maratont fogok futni, de végül nagyon szuper volt!"

Hihetetlennek tűnt egész héten, hóban, fagyban, szélviharban, hogy hétvégén maratont fogok futni. Annyira távolinak és szürreálisnak tűnt, hogy a ráhangolódás csak az utolsó pillanatra maradt.

Ezért jó idegen helyen futni

Ti miért szerettek külföldön futni? Főszerkesztőnk, Máté ezért:

6 dolog, amit nem lett volna rossz tudni az első maratonom előtt

Ha eljutsz oda, hogy lefusd a maratont, egy csomó mindent betéve tudsz már, de most azokat szedtem össze, amiket nekem nem mondott el senki előtte, pedig jó lett volna tudni!

Néha még mi is ezt tanácsoljuk! 5 ok, hogy ma ne menj futni

Mindannyian voltunk már úgy, hogy egyszerűen nem tudunk kilépni az ajtón. Az élet kemény és mindenkinek jár egy kis pihenés.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

7 évente az összes sejted lecserélődik. Abból épül fel a tested, amit megeszel. Nem mindegy, mi kerül a tányérra. Ebben segítek!

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft