„Sok nő akkor jön rá, mennyire erős, miután anyává válik”

Egy szokatlan interjúhelyszín, szokatlan időpontban, egy kiváló futónővel. A hazai terepfutás egyik idei új szereplőjével, Tiricz Irénnel beszélgettünk.

Egy szokatlan interjúhelyszín, szokatlan időpontban, egy kiváló futónővel. A hazai terepfutás egyik idei új szereplőjével, Tiricz Irénnel beszélgettünk.

Tipikus interjúhely: csendes kávézó, a hangrögzítő eszköz kikerül az asztalra a cappuccinos csésze mellé, majd a hosszúra nyúlt beszélgetést lezárjuk egy süteménnyel és valami limonádészerűvel. Még inkább jellemző manapság, hogy a kérdések e-mailen jutnak el a kérdezetthez és csak virtuálisan valósul meg a beszélgetés.

Ezúttal más beszélgető helyet találtunk Tiricz Irénnel. Ő az a futó, aki ha elindul egy terepversenyen és nem téved el az útvonalon, többnyire nyer, esetleg pályacsúccsal nyer. Igazán akkor vált még érdekesebbé a személye számomra, amikor a röpke kutatómunkám után kiderült, hogy korábban sehol nem versenyzett (kivéve egy 2013-as félmaratont), ráadásul a versenyek után a célban 3 kicsi lányt terelget.
Hajnali 4:30-as találkozót beszéltünk meg a lakhelyéhez közel. Ő ekkor indul nap, mint nap az edzéseire. Kezemben diktafon és fényképezőgép, elindulunk futni.

- Mindig ilyenkor futsz?

- Ekkor érek csak rá. Általában 4:30-kor indulok és reggel 7-kor már otthon keltem a lányaimat.

- Gyakorlatilag a sötétben futsz egyedül a Kevélyen. Nem félsz?

- Már megszoktam, kezdetben furcsa volt, meg néha találkozom vaddisznókkal, kutyák viszont nincsenek szabadon. Illetve van 1-2, de azok kedvesek. Van 2-3 útvonalam, mindig ugyanazon futok.

- A Salomon Visegrád Trail-en találkozhattunk először a neveddel. Megnyerted a versenyt. Előtte nem is hallottam még rólad.

- Igazán egy éve futok rendszeresen. Tavaly született meg a harmadik kislányom, a szülés után kezdtem el többnyire rendszeresen futni. 2012-ben született a legnagyobb lányom. Mikor terhes lettem előtte semmit nem mozogtam. 10 évig cigiztem.

- Ezek szerint semmilyen sportolói múlttal nem rendelkezel?

- Általános iskolában kézilabdáztam. Semmi mást. Aztán az is abbamaradt, majd nagyon sokat cigiztem, láncdohányos voltam. Voltak 1-2 hónapos fellángolásaim, jártam konditerembe, vagy tornáztam, de komolyan semmit nem csináltam. 4 km-nél többet soha nem tudtam lefutni.

A Visegrád Trail céljában
A Visegrád Trail céljában

- Mi volt a fordulópont?

- Terhes lettem a legnagyobb lányommal, akkor abbahagytam a cigizést. Előtte 48 kg voltam, gyakorlatilag cigin meg energiaitalon éltem, aztán a terhességgel elkezdtem normálisan élni, étkezni. Miután megszületett a lányom, kikapcsolódásképpen elkezdtem futni.

- A baba mellett ekkor tudtad kiszellőztetni a fejed?

- Igen. 1-2 hónapja futottam, mikor rájöttem, hogy tök jól megy, ekkor futottam egy félmaratont (1.42 lett a szerk.). Aztán megint terhes lettem és abbahagytam a futást. Miután megszületett a második lányom, megint elkezdtem futni, de 2 és fél hónap múlva ismét terhes lettem. A 3. terhességem alatt egy darabig még futottam rövideket, aztán teljesen leálltam. Miután megszületett a 3-ik lányom, elkezdtem ismét rendszeresen futni.

- Adódik a kérdés, mikor jön a következő gyerek?

- Nem tervezünk már. :-)

- Párod egyébként sportol?

- Focizott régebben, most néha fut, néha biciklizik.

- Akkor te vagy az aktívabb sportoló a családban?

- Magamat sem hívom sportolónak.

- Ilyen rövid idő alatt, ennyi futástól mitől lettél ennyire jó?

- Köszönöm. :-) Nem tudom, nincs semmilyen módszerem.

- Van edződ?

- Nincs edzőm, nem mérem a pulzusomat, úgyhogy erre nem nagyon tudok válaszolni. Talán sokat futok.

- Ez mit jelent?

- Fél éve heti 70-100 km-t, de többet nem. Tudományos alapja nincs az edzéseimnek.

- Edzőben gondolkodtál már?

- Igazándiból gondolkodtam már, hogy menne-e akkor jobban vagy mennyit tudnék fejlődni, de féltem a futásaim szabadságát. Nekem ez tényleg arról szól, hogy kikapcsolódjak. Gyakorlatilag tényleg az van, hogy imádom a gyerekeimet és a családomat, de időnként kell valami, ami csak rólam szól. Nagyon sokan megkérdezik tőlem, hogy tudok felkelni 4 kor, hogy elmenjek futni. Két variáció van. Vagy nem megyek el, vagy csak akkor tudok elmenni.

A Piros 85-ön pályacsúccsal nyert idén
A Piros 85-ön pályacsúccsal nyert idén

- Síkon szoktál futni, vagy csak itt a Kevélyen?

- Szoktam, de többet futok terepen. Félmaratont, maratont szeretnék futni.

- Van valami célod?

- Igazából titkos, na jó 1.30-as félmaraton és 3.15 körüli maraton a terv.

- Ez most is meglenne. :-) Azt vettem észre, hogy versenyek előtt és után feszültnek tűnsz.

- Utána már nem, inkább fáradt vagyok, kimerült a verseny miatt. Nem tudok versenyen nem versenyezni. Gyakran vannak gyomor problémáim is.

- Versenyen?

- Nem akkor soha, csak verseny előtt. Talán az izgalomtól. Versenyen soha nem volt még problémám. Bár frissítésben sem vagyok túl erős.

- Sérülésekkel hogy állsz?

- Általában elkerülnek, de szeptemberben volt egy térdsérülésem. Volt egy IT szindrómám, szeptemberben csak kétszer futottam. Már persze rendben vagyok.

- Keresztedzésként csinálsz valamit?

- Törzs és has erősítés. Ha van időm, napi rendszerességgel csinálom. Néha csinálok kitöréseket is.

A Mecsek Trail-en az elmúlt vasárnap
A Mecsek Trail-en az elmúlt vasárnap

- Férjed mennyire támogatja az edzéseidet, versenyeidet?

- Teljes mértékben. Azt azért nem nagyon szeretné, ha ultrákat futnék. Talán félt. Egyébként a hétköznapok során a család nem nagyon veszi észre, hogy futok. Mikor hazaérek a futásaim után, még alszanak. Én ébresztem a gyerekeket.

- Nem töltesz sok időt alvással.

- Hozzá lehet szokni. Igaz az a pár óra alvás sem folyamatos, felébrednek még a gyerekek. Igaz, hogy csak pár percre, szólítanak, hogy „anya-anya” aztán visszaaltatom, aki felébred. De egész jól bírom.

- Egy-egy alkalommal mennyit futsz? 16-20 km-t, az a baj, hogy mostanában sokszor van itt fent köd, sokkal lassabban lehet haladni a „sötét-köd” kombinációban.

- Jövő évi tervek?

- Idén még elmegyek a Budai Trail-re, jövőre pedig az UTH 50-es távját néztem, illetve a Lemkowyna 70-es távját.

- Az majdnem egy év múlva lesz, nagyon nincs tele a versenynaptárad.

- Ezek a fő versenycélok, a félmaraton és a maraton mellett, de sok kisebb versenyt is tervezek.

- Mivel foglalkoztál korábban?

- Egy bankban dolgoztam referensként.

- Hirtelen robbantál be a hazai női terepfutó mezőnybe sikeres futóként, három kislány anyukájaként, mit érzel, hogy fogadtak a női sporttársak?

- Nagyon kevés sporttársat ismerek, nem vagyok egy könnyen barátkozós, csevegős típus, de csak pozitív tapasztalataim vannak, mindenki nagyon kedves velem.

Reggel 7-kor, edzés után
Reggel 7-kor, edzés után

- Szerinted a gyerekvállalás után lévő nőknél jellemző az, hogy keresnek valamilyen kitörési pontot az anyaság kötelékéből, még úgy is, hogy komoly erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy találjanak önmagukra szánható időt? Például itt vagy Te, aki ha futni akarsz, extrém korán felkelsz, és egyedül neki indulsz a sötét erdőnek. Erre azért kevesek vállalkoznának még a férfi futók közül is.

- Szerintem abszolút jellemző és szükség is van rá. Sokkal kiegyensúlyozottabb vagyok, mióta futok és ezt a gyerekek is érzik. Emellett szerintem sok nő akkor jön rá, mennyire erős tud lenni, miután anyává válik.

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Pályacsúcsok a Piroson
Az Omega-3 igazi csodaszer: de tényleg segít lefogyni?

Bizony, nagyon hatékonyan támogatja a diétádat, eláruljuk, hogyan!

Egy futóedző három aranyszabálya, amit mindenkinek érdemes betartania

Ha már évek óta futsz, valószínűleg nem tudnak neked túl sok újdonságot mondani az edzők - legalábbis te ezt hiszed...

Ez a típusú kávé a legjobb a futók számára

Az újhullámos kávézók megjelenésével egyre többen merülnek el a kávézás világában. Azonban egyáltalán nem mindegy, milyen feketét iszol, ha az egészségedről van szó!

Mire van szükséged verseny után? Ezeket pakold a táskádba

Elég sok verseny van az őszi szezonban, így ilyenkor a legtöbben ki is maxolják a versenyzést. Épp ezért fontos, hogy minél hamarabb regenerálódj! Mutatjuk, miket ne hagyj ki a táskádból, azaz mire lesz szükséged a táv lefutása után?

Ez a 6 éves kisfiú élete első 5K-ját azért futotta, mert imádja az állatokat

Ráadásul legnagyobb példaképe, Mo Farah inspirálta.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft