Maráz Zsuzsanna: Ultrabalaton után, Spartathlon előtt

Maráz Zsuzsanna tavaly és idén első lett az Ultrabalaton egyéni, női mezőnyében. Az egyéniek között idén csupán egyetlen férfi előzte meg. Aki megismeri őt, nem csupán egy kiemelkedő tehetséggel megáldott (ultra)futó ismerőssel lesz gazdagabb, hanem egy kedves, közvetlen, mindig mosolygós emberhez lehet szerencséje, akivel a 35 km-es Visegrád Trail után, a célterületen, simán lehet akár a szoptatásról is társalogni, mindezt kellő derűvel és könnyedséggel.

Maráz Zsuzsanna tavaly és idén első lett az Ultrabalaton egyéni, női mezőnyében. Az egyéniek között idén csupán egyetlen férfi előzte meg. Aki megismeri őt, nem csupán egy kiemelkedő tehetséggel megáldott (ultra)futó ismerőssel lesz gazdagabb, hanem egy kedves, közvetlen, mindig mosolygós emberhez lehet szerencséje, akivel a 35 km-es Visegrád Trail után, a célterületen, simán lehet akár a szoptatásról is társalogni, mindezt kellő derűvel és könnyedséggel.

Zsuzsi 15 éve, 30 évesen kezdett futni. Ezt követően 10 évig még csak nem is gondolt arra, hogy versenyezzen. Aztán 40 éves korában elérkezettnek érezte az időt és futott egy maratont, ami annyira nagy élmény volt, hogy abba sem akarta hagyni a futást és a versenyzést. 2013-ban már az első ultra távval próbálkozott, s annyira jól sikerült ez is, hogy ebben az évben 12 órán országos csúcsot futott, ami akkor a világranglista legjobb eredménye volt (139,418 km). Ezzel az eredménnyel jelenleg is a 12 órás világranglista 3. helyén áll.

Zsuzsi Esztergomban él, a Pilis egyik gyakori edzőhelye
forrás: Szász Norbert
Zsuzsi Esztergomban él, a Pilis egyik gyakori edzőhelye

Másodszor futottál az egyéni mezőnyben az UB-n, másodszor lettél első a női mezőnyben. Milyen volt az idei futás, mire készültél, mi volt a terv és ehhez képest, hogyan sikerült, elégedett vagy-e az eredménnyel?

Az idei UB sokkal nehezebb volt, mint a tavalyi. Azzal a tervvel álltam rajthoz, hogy picit javítok a tavaly felállított pályacsúcsomon (idén 23.17.55 alatt, 2015-ben 21.45.59 alatt ért célba, a szerk.). Úgy éreztem, hogy erősebb, tapasztaltabb vagyok. Jól sikerültek az edzések, pihentebbnek éreztem magam, mint tavaly, úgy gondoltam, ha nem lesznek emésztési problémáim, akkor biztos javítok az időmön. Nem gondoltam, hogy a meleg ennyire megvisel és így megnehezíti a futást. Amennyire csak tudtam, hűtöttem magam, de nagyon szomjaztam. A gyomrom tele volt folyadékkal, amitől émelyegtem és hányingerrel küzdöttem. Órákig tartott ez a kellemetlen émelygés, ami miatt viszont nem tudtam enni. Annyira elfoglalt ez a dolog, hogy nem tudtam úgy összpontosítani, hogy a tervezett frissítésem betartsam. Kb. a fél távnál éreztem, hogy kiürültek a tartalékok, gyengülök. "A" terv kihúzva, jött a "B" terv. Láttuk, hogy már több, mint egy órával vezetek, így elengedtem a kitűzött időtervemet. Már csak arra mentem, hogy végigcsináljam. Nem volt olyan öröm, mint tavaly, órákon át magamba fordulva küzdöttem. Nem beszélgettem a kísérőimmel, nem mosolyogtam, hiába próbálkoztak minden módszerrel, én csak bezárkóztam a gondolataimmal és némán haladtam előre. Én még ekkorát nem küzdöttem magammal. Most, hogy eltelt azóta egy kis idő, azt gondolom, kellett ez nekem. Tavaly túl könnyen ment. Kell a jókor adott pofon, hogy ne felejtsük el, mi az az alázat, hogy minden verseny más, hogy nincsenek szabályok, mert soha nem lehet tudni, mit hoz a következő verseny. Ma már elégedett vagyok. Ám a verseny után nem voltam az. Úgy éreztem, hogy nem tettem meg mindent. Belegyalogolgattam és ezért bűntudatom volt. Ma már elfogadom, hogy akkor ennyit tudtam tenni. Ennyi volt bennem.

Futottál már váltóban is az Ultrabalatonon, így ismered az egyéni és a csapatos mezőny versenyét. Mennyiben más ugyanaz az esemény a két különböző versenyszámban?

Futottam már az UB-n 5 fős-4 fős csapatban, majd 2x párosban is. Csapatban futni hatalmas élmény. Egy klassz játék. Főleg, ha kialakul más csapatokkal egy kis versengés. Párosban pedig egymásért futunk. A legjobb barátnőm volt a párom, akivel a verseny végére szinte testvérekké váltunk. Mivel az egész kör alatt csak pillanatokra láttuk egymást, így minden szakaszunk után írtunk egymásnak pár sort egy noteszba. Azóta is őrzöm emlékként. Szeretnék még sokszor futni párosban és csapatban is az UB-n.

Pilis- és Visegrádi-hegység, Spartacus ösvény
forrás: Szász Norbert
Pilis- és Visegrádi-hegység, Spartacus ösvény

Hogyan készülsz egy ekkora távra, mekkorák a heti leghosszabb futásaid, hány órát futsz egy héten?

A felkészülésem januárban kezdtem az UB-ra, majd február végén felkértem Lőrincz Olivért, hogy segítsen a továbbiakban. Már kb. a tavalyi UB óta gondolkodtam azon, hogy tennem kellene egy próbát arra, mire lennék képes egy profi edzővel, de csak húztam az időt. Aztán mikor eldöntöttem, hogy benevezek a Spartathlonra, nem halogattam tovább a dolgot. Az UB felkészülésem hasonló volt, mint tavaly, 110-140 km-es hetekkel (11-15 óra/hét), változatos, de most kizárólag pulzusra épített edzésekkel készültem. Babonából ugyanazokat az edzőversenyeket tűztem ki, mint tavaly. Március végén az Iszkiri 105 km-es teljesítménytúrán futottam, majd a sárvári 12 órán, rövidebb terepverseny pedig a volt.

Hogyan frissítettél? Frissítettél a hivatalos asztalokról vagy csak saját holmikat ettél-ittál?

Az UB-n saját frissítést használtam, talán egyszer nyúltam valahol egy kis ananászért.

Mekkora segítség a bringás kísérő egy ekkora útvonalon?

A kerékpáros kísérő hatalmas segítség egy ilyen versenyen. Nem csak a frissítőket adja a kezembe, hanem figyeli az órákra kidolgozott frissítési tervet, majd annak betartását. Figyeli az útvonalat, az úthibákra is figyelmeztet, szinte minden terhet levesz a futóról. Nekem csak futni kellett. A kerékpárost az autós kísérő depózza. Feltölti a készleteket, beszerzi a jeget és bármit, amit menet közben kérünk. Ez egy csapatmunka. Persze a legkeményebbek egyedül is megcsinálják, de így könnyebb és hatékonyabb. Az autóval a párom, a kerékpáron pedig egy nagyon régi barátom kísért.

A tavalyi Piros 85-ön, Dobogókő alatt
forrás: Szász Norbert
A tavalyi Piros 85-ön, Dobogókő alatt

Spartathlonra mész szeptemberben. Mi a cél idén, a tapasztalatszerzés (célba érkezés), vagy lesz már konkrétabb terved is (teljesítési idő, helyezés például)?

A Spartathlon az idei nagy tervem, álmom. Nincs idő, sem helyezési tervem, csak annyit szeretnék, hogy a képességeimhez és az időjárási viszonyokhoz képest a legjobbat tudjam kihozni magamból. Nem engedhetek meg magamnak többszörös próbálkozást, csak egy esélyem van.

Mivel foglalkozol a privát életben?

Az egészségügyben dolgozom, ahol több lábon kell állni. Orvos asszisztens vagyok egy háziorvosi praxisban és egy diagnosztikai központban is dolgozom. Ezen kívül intimtornát is oktatok.

Futóként milyen támogatást, segítséget kapsz a családtagjaidtól?

Ma már könnyű dolgom van, a lányom már egyetemista, a párom pedig megérti a szenvedélyem, hiszen neki is van. Nagyon büszkék rám és mindenben mellettem állnak. Rajtuk kívül a csapatom, az Esztergomi Futóművek, a városom, a futóbarátaim is támogatnak.

Az idei Ultrabalaton dobogóján
forrás: Ultrabalaton facebook oldal
Az idei Ultrabalaton dobogóján
Milyen étrendkiegészítőket érdemes használni?

Ez a kérdés érkezett szakértőnkhöz, Janota Zoltánhoz, és íme a válasza:

Leesik az állad a legőrületesebb fekvőtámasz variációktól: melyiket mered kipróbálni?

A fekvőtámasz egy olyan gyakorlat, amit mindenkinek érdemes rendszeresen végeznie, és mindenki ismeri, de vajon mit szólsz ezekhez a vagány változatokhoz?

Fit.Love.Réka: "Az áprilisi hóban még hihetetlennek tűnt, hogy maratont fogok futni, de végül nagyon szuper volt!"

Hihetetlennek tűnt egész héten, hóban, fagyban, szélviharban, hogy hétvégén maratont fogok futni. Annyira távolinak és szürreálisnak tűnt, hogy a ráhangolódás csak az utolsó pillanatra maradt.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

7 évente az összes sejted lecserélődik. Abból épül fel a tested, amit megeszel. Nem mindegy, mi kerül a tányérra. Ebben segítek!

Kérdezek tőle

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft