Futók az asztal másik oldalán

Futóként évek óta vállalok önkéntes feladatokat futóversenyeken. Rengeteg esemény van ma már országszerte, aszfalton, terepen egyaránt, melyek lebonyolításához minden szervező igénybe vesz önkénteseket, hisz rengeteg feladat adódik.

Futóként évek óta vállalok önkéntes feladatokat futóversenyeken. Rengeteg esemény van ma már országszerte, aszfalton, terepen egyaránt, melyek lebonyolításához minden szervező igénybe vesz önkénteseket, hisz rengeteg feladat adódik.

Az első önkéntes munkáimat futóversenyeken, frissítőpontokon vállaltam. Viszonylag egyszerű feladatról van szó, bár azért vannak esetek, amikor komoly koncentrációt és türelmet igényel, hiszen embereket kell kiszolgálni, akik sokfélék és sokféle állapotban kerülhetnek a pontra. A lényeg, hogy a szervező által összeállított enni és innivalót kell kulturáltan, átláthatóan kipakolni az asztalra, majd pedig kiszolgálni az érkező futót. Versenye és távja válogatja, hogy a kiszolgálás hogyan zajlik. Ha pörgős versenyről van szó, akkor igény lehet az, hogy te magad fogd a kezedbe a poharat és előre jelezd a futónak, hogy mi van nálad. Pl. víz, izoital, netán kóla. Nagyjából ez a három folyadéktípus szokott leggyakrabban előfordulni. Az ennivalókat (gyümölcs, keksz, szőlőcukor, csokoládé) rendszerint maguk veszik el. Ügyelni kell arra, hogy a pont környékén eldobott poharak ne maradjanak, tehát szemetet is kell szedni, általában a pontzárást követően. Manapság már igen gyakori, főként terepfutó versenyeken, hogy nincs műanyag pohár a ponton, a futóknak saját poharat kell vinniük magukkal, amelybe a pont személyzete beletölti a kért folyadékot. A frissítő pontokon gyakran időmérés is történik, ilyenkor az önkéntesnek figyelnie kell arra, hogy a futó időmérése megtörténjen. Nagyobb eseményeken egy-egy ponton 6-8 vagy akár 10 ember is szükséges lehet, kisebb eseményeken 2-3 fővel is működhet a frissítőpont.

Igen, a sok műanyag poharat a frissítőpont személyzete összeszedi
Igen, a sok műanyag poharat a frissítőpont személyzete összeszedi

Ha ilyen munkát vállalsz fontos, hogy ismerd az eseményt, tudd, hány km-nél van a pontotok, mettől-meddig vagytok nyitva, útba tudd igazítani a futót, ha indul a pontról, merre fusson tovább. Illetve az is fontos, hogy előzőleg magadról is gondoskodj, legyen nálad saját enni-innivaló és az időjárásnak megfelelő öltözék.

Vállalhatsz önkéntes munkát az esemény versenyközpontjában is. Itt jellemzően rajtcsomagot tudsz osztani, ruhatár- és csomagmegőrzési szekcióban tudsz helyt állni, rajt/célterület kialakításában tudsz segédkezni (kordonok kipakolása, reklámeszközök kihelyezése, rögzítése, rajtkapu felállítása), a célba érkezők fogadása.

Rajt-célterület: itt leginkább fizikai munka van, pakolás, dekorálás, célkapuállítás
Rajt-célterület: itt leginkább fizikai munka van, pakolás, dekorálás, célkapuállítás

Illetve jelentkezhetsz útvonal jelölőnek is, amely aszfaltos versenyek esetében mondhatni egyszerűbb, mert lehet biciklivel, robogóval, de akár autóval is végezni, azonban terepfutóversenyeken nincs, mese, futva – legfeljebb túrázva, bár az jóval időigényesebb - kell kipakolni a jelölő szalagokat.

Én az idei UTH-n jelentkeztem először útvonal jelölő munkára. Más önkéntes munkát nem tudtam vállalni a gyerekek miatt, főleg a 19 hós Benedek nem tette volna lehetővé, hogy hosszabb ideig egy helyen, például egy frissítő ponton legyünk. Hosszabb szakaszt szerettem volna vállalni, így legalább letudtam a heti hosszú futásomat. A jelölés napján Norbi még ráért, így ő vállalta a gyerekeket, illetve azt is, hogy autóval eljönnek és a jelölő társamat és engem kísérve, segítik a munkánkat.

Versenyen elvárás a futók részéről, hogy jól jelölt pályán futhassanak, ehhez azonban valakinek ki kell jelölni az útvonalat
forrás: Terepfutás.hu
Versenyen elvárás a futók részéről, hogy jól jelölt pályán futhassanak, ehhez azonban valakinek ki kell jelölni az útvonalat

A Dömös-Lepence-Pilisszentlászló-Visegrád szakasz lett a miénk. A hivatalos adatok alapján 27 km-ről és nagyjából 900 méter szintről volt szó. Norbival Lepencén, Pilisszentlászlón terveztünk találkozni, így nem kellett a teljes szakasz összes szalagját magunkkal vinni. Iszonyat mennyiség volt, súlyra, méretre egyaránt, nem is igazán tudom, hogy ekkora pakkal, hogyan tudtunk volna értelmes tempóban haladni, ha végig kell cipelnünk. Norbival korábban megállapodtunk, hogy a Pilisszentlászló-Visegrád szakaszt ő jelöli. Én végül így 22,5 km-t futottam a jelölés során, 1000 méter szinttel, kicsit többet mértem, mint ami a hivatalos adatok szerint volt.

A haladás-megállás (szalagpakolás)-ismételt haladás, sokkal nehezebb, mint gondoltam. Koncentráltam az útvonalra, figyeltem a GPS track-et, közben folyamatosan agyaltam, hogy hova kerüljön szalag. Vissza-visszanéztem, hogy látszik-e, jó helyen van-e, ami már kikerült. Felelősségteljesnek éreztem a feladatot. Ezzel a futással közel 4 és fél órányi önkéntes munkát tudtam vállalni, ami tekintve, hogy mennyi feladat, mennyi szervezői munka adódik egy ilyen rendezvénnyel kapcsolatban, csekélység, mégis, sok ilyen néhány órás vállalás is szükséges ahhoz, hogy létrejöjjön egy-egy futóverseny.

A CREW-t már jól ismerik a Terepfutás.hu eseményein indulók
A CREW-t már jól ismerik a Terepfutás.hu eseményein indulók

A jelölést követően természetesen le is kell bontani a pályát, a mezőny elhaladását követően lehet kezdeni a bontó futást, idén ilyesmit már nem tudtam vállalni.

Ha futsz és szoktál indulni futóversenyeken – de ha nem akkor is – jusson időnként eszedbe, hogy megnézd az asztal másik oldalát. Sokat lehet tanulni, tapasztalni, új emberekkel megismerkedni és még jobban megbecsülni azokat, akik arra adják a fejüket és sokszor a szabadidejüket, hogy például neked is futóversenyeket szervezzenek.

Az UTMB hatalmas esemény, 8 versennyel, az önkénteseknek szigorú feltételeknek kell megfelelniük
Az UTMB hatalmas esemény, 8 versennyel, az önkénteseknek szigorú feltételeknek kell megfelelniük

Rengetegféle feladat adódhat mindezeken kívül, amelyekről érdemes tájékozódni a számodra szimpatikus verseny szervezőjénél. Világszerte vannak olyan nagy rendezvények, amelyek önkéntes munkáira komoly pályázatokat nyújtanak be az aspiránsok, és a szervező közülük választ. Magyarországon még mindig gyakori, hogy önkéntes-munkaerő hiány merül fel egy-egy nagyobb volumenű futóverseny szervezésekor, de van, aki már szinte állandó stábbal dolgozik és a toborzásra jóval többen jelentkeznek, mint amennyi feladat ténylegesen ellátatlanul áll.

A világ legegyszerűbb edzésterve azoknak, akik most kezdenének el futni

Mindössze heti háromszor 30 percet kell szabaddá tenned!

A Midnight Runners Budapesten járt - élménybeszámoló a közösségi futásról

A múlt hétvégén részt vett a SPAR Budapest Maratonon London legnagyobb futóközösségének, a „Midnight Runners” csapatának néhány futója. Ha már itt vannak, gondoltak egy nagyot és péntekre szerveztek egy közösségi futást. Az előzetes várakozásnak megfelelően igen sokan jelentkeztek az eseményre. A mintegy 30-40 londoni futót kiegészítette, további 100-150 budapesti.

Mesterhármas hosszú futás utánra

Ha túl vagy a hosszú futáson, biztos, hogy nagyon örülsz neki. Azonban nem árt, ha utána nem dőlsz le egyből a kanapéra, hanem szánsz néhány percet a következő dolgokra is.

Ezért fontos a hátizmok erősítése futóként

Annyi eszköz és edzésterv közül választhatsz, ha elmész a konditerembe. Azonban sokan általában a lábra és a törzsizmokra koncentrálnak, egy fontos testrészt viszont kihagynak az edzésből: a hátat.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Darabos Balázs

futáskiegészítő edzéscore edzés

Darabos Balázs vagyok, testnevelő tanár, atlétika- és erőnléti edző. A modern sport világában egyre nagyobb jelentőséggel bír az, hogy egy edző minél több oldalról képes legyen megtámogatni a fejlődési lehetőségeket. A fizikális felkészültség, a terhelés helyes adagolása, a fejlesztésre szánt gyakorlatok kiválasztása és minősége, valamint az előrelépés ellenőrzése egyaránt fontos és elengedhetetlen feladat. Erőnléti edzőként folyamatosan követem a legújabb edzésmódszereket, az edzéselmélet változásait. Fontosnak tartom, hogy mindig új inger érje a versenyzőimet, ezáltal a fizikális felkészítés nehézségeit is próbálom áthidalni a legújabb eszközök és lehetőségek által. Hiszem, hogy egyénre lebontva, az egyéni sajátosságokat szem előtt tartva kell igazítani a fizikális felkészítési tervet, mely sportáganként változik, ezért fontos a sportági mozgásforma helyes és pontos biomechanikai és anatómiai ismerete. Munkám során mindig elsődleges szempont volt a prevenció, a megelőzés és a folyamatos fejlődés. Az Adidas Runners csapatában ezen elvek alapján próbáljuk a sport felé irányítani az embereket, illetve kialakítani bennük azt az igényszintet, hogy mindig szakképzett és minőségi folyamatok részesei lehessenek!

Kérdezek tőle

Frányó Eszter

táplálkozássporttáplálkozásétrenddiéta

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Kérdezek tőle

Fülöp Tibor

futáspulzuskontrollteljesítménydiagnosztikakerékpárhegymászás

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatójaként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A hazai edzőképzésben több mint 15 éve jelen vagyok szaktárgyi oktatóként. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kiss Áron

futáskiegészítő edzéscore edzés

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Rajnay Kata

gyógytornászkinesio tapemanuálterápia

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Tedd meg velünk az első lépést a legújabb célod felé!

Csak 3570 Ft