Miért fontos a core izmok erősítése?

Ha nem tudod, hogy mit takar a core izmok kifejezés vagy csak szeretnél jobb futóvá válni, ez a cikk neked szól:

Ha nem tudod, hogy mit takar a core izmok kifejezés vagy csak szeretnél jobb futóvá válni, ez a cikk neked szól:

Az alábbi cikket, az ENSPORT szakértője, Simon Petra, (rekreációs szakember, funkcionális edző) írta:

A “core izmok” kifejezés egy gyűjtőnév, amely 29 izompárt tartalmaz, és a gerinc, medence, valamint a kinetikus lánc (ízületek rendszere) stabilizálásáért felelősek. Így többek között elölről a haránthasizom (m. transversus abdominis), hátulról a gerincfeszítő izmok (transversospinal group), oldalról és hátulról pedig a farizmok (gluteus medius, maximus) segítik a gerinc helyes pozícióban való tartását és mozgatását.

Miért fontos ez a sportban?

Egy sportoló sikeréhez maximalizálni kell a sportteljesítményt, és minimalizálni a sérüléseket. A teljesítményt több dolog is befolyásolja, ide sorolható a sportoló adottsága, edzettsége, aktuális pszichikai állapota, illetve a külső körülmények. Az edzettségen belül foglalnak helyet a funkcionális képességek, vagyis a mobilitás, stabilitás. Mobilitás alatt az izom rugalmasságát, az ízületi mozgástartomány és egy testrész mozgásszabadságának kombinációját értjük, míg a stabilitás során a mozdulatok kontrollja és a helyes testtartás megőrzése a célunk.

  • Ennek a kettőnek egyensúlyban kell lennie, akkor tudjuk optimálisan növelni a teljesítményt, illetve a fennálló rizikótényezőket- például a túlterhelésből adódó sérüléseket – kiküszöbölni. A mobilitásról már korábban volt szó a „Csodaszerként emlegetett SMR henger című cikkünkben”, így most a stabilitásról írnék kicsit részletesebben, amelyben nagy jelentősége van a core izmoknak is.

  • A stabilizáló izmok közel helyezkednek el a mozgatott ízülethez, így biztosítva az ízületet, hogy csak olyan mozgásokat végezzen és akkora mozgástartományban, amely számára optimális. Ha ezek az izmok nem elég erősek, akkor az ízület instabillá válhat. Ebben az esetben a körülötte lévő izmok veszik át a stabilitás szerepét, amely következtében túlterhelés léphet fel, növelve a sérülések kockázatát. Amikor a teljesítőképességről van szó, akkor fontos megemlítenünk a mozgáshatékonyságot is. Minél kevesebb energiaráfordítást igényel egy mozgás, annál hatékonyabb. Ennek alapja pedig az egyensúlyban lévő mobilitás és stabilitás aránya. Ha ez nincs meg, energia elszivárgás lép fel (energy leaks – McGill), például: ha nem elég erősek törzsizmaink, több energiát kell fordítanunk annak stabilizálására, vagy ha csípőnk nem elég mobil, több energia kell a lábak mozgatására. Így mondhatjuk, hogy egy sportolónak egyaránt kell erősnek és lazának is lennie.
Olvasd el ezt is!

A stabilizációs gyakorlatok megválasztásánál alapvető feladatok közé tartozik a plank, side plank, illetve térdelőtámaszban az ellentétes kar/láb emelése. Ha ezek már jól mennek, progresszióként érdemes beépíteni bármely felfüggesztéses eszközt, hogy a végtagok instabil felszínre kerüljenek. Kiemelném, hogy a felülések és az egyéb gerinc hajlítására koncentráló hasgyakorlatok nem alkalmasak a stabilitás fejlesztésére. “A gerinc állandó hajlítása potenciális sérülésforrás, erősíti a hanyag tartást és a porkorongok túlterhelését eredményezi, így egyáltalán nem járul hozzá a teljesítménynöveléshez!” – McGill. A felfüggesztéses eszközök nagy előnye, hogy a mély stabilizátorok minden gyakorlatnál terhelés alatt vannak, illetve mellette megtanít érezni és kontrollálni saját tested, így a kinesztézist-ízületi helyzetérzékelést- is fejleszti.

Összefoglalva, az erős core izomzat hozzájárul a teljesítmény fokozásához, bármely ciklikus mozgás, például futás, kerékpár, úszás kiinduló alapja. Ezeknél a mozgásformáknál ugyanis nagy szerepe van a mozgáshatékonyságnak, valamint a testtartásnak. A gyakorlatokkal azt kell elérnünk, illetve fenntartanunk, hogy úgy tudjuk mozgatni a lábunkat és karunkat, hogy nem jön létre kompenzációs mozgás a gerincben.

A cikk eredetileg az ENSPORT oldalán jelent meg ITT!

http://ensport.hu/blog/

Meggyógyítja az ízületi gyulladásokat, csökkenti a fájdalmat: a kurkuma tényleg csodaszer!

Újabban az egyik legtrendibb fűszer, sőt már menő „arany lattét” is lehet belőle készíteni a kurkumából. De nem csak a különleges íze miatt, hanem fantasztikus hatásai miatt is hódít, amelyek kifejezetten sportolók számára hasznosak!

Szereted a kihívásokat? Fuss az év leghidegebb időszakában és légy részese egy nemzetközi versenynek!

Minden év januárjának és februárjának utolsó vasárnapján világszerte csatlakoznak a finn kezdeményezésű Yours Truly futáshoz.

Javíts az edzéseid hatékonyságán!

Hozd ki a legtöbbet az edzéseidből végre!

Hogyan vedd rá a párodat, hogy veled fusson?

Sokszor ábrándozol arról, hogy együtt futsz a szerelmeddel, és irigykedsz azokra, akiknek a párjuk szintén a futás szerelmese? Inkább próbáld meg rávenni, hogy veled menjen!

Olvasd el ezt, mielőtt legközelebb dühösen mennél el futni

Amikor "majd' szét robbansz", a legjobb ötletnek egy kiadós futás tűnik?

Ajándék apának: 1 éves előfizetés 30% kedvezménnyel
Borító
Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Fizess elő 35%-os kedvezménnyel! Most 4 lapszám 3580 Ft helyett csak 2380 Ft-ért lehet a tiéd!

Csak 2380 Ft