Gadányi Bálint: „A sport mentette meg az életem”

Bálintra pár éve figyeltem fel az edzésonline-on. Akkor még csak olvasgattam a blogját. Sportról, az életéről, a betegségéről írt. Aztán pár év múlva személyesen is találkoztunk párszor, sőt 1-2 edzésére el is mentem. Egy belvárosi cukrászdában beszélgettünk, róla és a futáshoz kapcsolódó viszonyáról.

Bálintra pár éve figyeltem fel az edzésonline-on. Akkor még csak olvasgattam a blogját. Sportról, az életéről, a betegségéről írt. Aztán pár év múlva személyesen is találkoztunk párszor, sőt 1-2 edzésére el is mentem. Egy belvárosi cukrászdában beszélgettünk, róla és a futáshoz kapcsolódó viszonyáról.

Hogy kezdődött nálad ez a sport dolog?

Mindig is sportoltam valamit, mert szerettem versenyezni. Általános iskolában 8 évig sakkoztam, mellette kosaraztam, horgászversenyekre jártam. Igazából, mint minden sportolónak, nekem is az olimpia volt az álmom. Folyamatosan kerestem azt, hogy miben lehetek a legjobb, de valahogy mindig elakadtam az országos szint előtt és majd mindig sportágat váltottam. Az atlétikát magasugróként kezdtem, de amikor odakerültem az OB-ra, és láttam, hogy mások 2 m felett ugrálnak, rájöttem, hogy itt soha nem lesz sanszom. Futni mindig szerettem, de emlékszem, ha elindultam egy versenyen, valahogy mindig sokadiknak értem célba.

Lehet, hogy nem voltál kitartó az egyes sportterületeken?

Kezdetben a nevelőedzőm magasugrót akart belőlem faragni, így nem nagyon akarta, hogy hosszútávokat fussak. Aztán az első hosszabb versenyemet – 9 km-t – az öcsémmel futottam Nagykanizsán. Ott megtanultam, hogy ha pályaversenyen futsz, és nem nyersz, akkor senki vagy. Itt ezen a 9 km-es versenyen sokadikként értem célba, mégis úgy éreztem magam, mintha győztes lennék. Itt éreztem rá az utcai futóversenyek hangulatára.

Innentől kezdve sokat futottam. Sorra jöttek a versenyek, 19 éves koromban eljutottam a maratonig. Folyamatosan javultak az eredményeim. Egész jól ment a futás 1500 méteren 4:40-et futottam, utána még keményebben készültem az egyetemi bajnokságra, és ott a versenyen 5:15-t futottam. Egyszerűen nem értettem, hogy lehet fél perccel rosszabbat futni. Nem fájt semmim, csak ezt a teljesítményromlást észleltem. Aztán volt egy felmérés, és lábemelésnél azt vettem észre, hogy elkezdett szúrni az oldalam, ami napokon keresztül nem múlt el. Ez gyanús volt. Elmentem a háziorvoshoz, majd elmentem ultrahangra és laborra. Az orvos fején láttam, hogy nagy lehet a baj. Gyorsan elküldött röntgenre, innen felgyorsultak az események. Mondta az orvos, hogy barátkozzunk a gondolattal, hogy ez rák lesz. Elküldtek vesebiopsziára, majd a szövettani eredmény alapján elkezdtem a kemoterápiás kezelést. 6 szériát kaptam, különböző erősségűeket. A legerősebbet kaptam a kezelés elején, mert azt mondta a doki, hogy szervi eredetű a rák, 4. stádiumban vagyok, így nincs idő halogatni a kezelést. Mivel több helyen találtak nyirokdaganatot, műteni nem lehetett.

Közben felhagytad a tanulmányaidat?

Nem azokat folyamatosan csináltam.

Fiatal voltál, erős, van elképzelésed, hogy mi válthatta ezt ki?

Állítom, hogy ez az egész pszichés okok miatt alakulhatott ki. Középiskolában általános gépészetre jártam, nem cigiztem, antialkoholista voltam. Egyáltalán nem illettem abba a közegbe, ki is közösítettek emiatt az osztályból. A középiskola 3-4 éve szenvedés volt emiatt. Gyűlöltem oda járni. Érettségi környékén nagy volt rajtam a nyomás a ponthatárok miatt, a testnevelés érettségire is törött kézzel mentem. Összességében nem volt jó periódusa az életemnek.

A sport iránti motivációd szerinted miből fakad? Sikeréhség?

Szeretek nyerni és keresgélni a határaimat. Ezekben a hosszú távú őrültségekben nagyon megtaláltam, hogy mi az, amit még meg lehet csinálni és rájöttem, hogy nincs határ. Az emberi szervezet bármire képes.

Az egyetemen már nyugodtabb életed volt, az első félévet eltekintve.

Igen, határozottan. Ekkor kezdtem el írni a blogom, a Sport és a rák címen.

Mi változott a betegséged hatására?

Más ember lettem. Előtte stresszes voltam, féltem a dolgoktól, antialkoholista és sorolhatnám. Azóta sokkal lazább vagyok, bulizok, és nem annyira veszem fel a dolgokat.

Ha nem tettem semmi károsat és mégis beteg lettem, akkor valamit rosszul csináltam. Most már inkább azt mondom magamnak, ha probléma adódik, majd lesz valahogy. Azóta valahogy minden jobban alakult. Most a szerencse fiának érzem magam. Valamilyen szinten örülhetek a betegségemnek, mert emlékszem milyen voltam előtte és teljesen megváltoztatott. Kellett, hogy most ide eljussak.

Ki kell lépni a komfortzónából, másképpen nem lehet fejlődni
Ki kell lépni a komfortzónából, másképpen nem lehet fejlődni

Miért választottad az edzői szakot?

Már a középiskola első napján tudtam, hogy nem maradok a műszaki pályán. Először tűzoltó akartam lenni, de nem sikerült, utána tudatosan készültem arra, hogy a sporttal foglalkozhassak.

Az utóbbi években edzősködsz. Mesélj erről egy kicsit.

Több csoporttal is dolgozom. Hétfőnként a Richter dolgozóinak tartok céges edzést. Kedden reggel és pénteken a Mybodyban, délután a tanítványaimmal futok 10-20 kilométert, majd este lépcsős edzés van a Halászbástyánál. Szerdán magántanítványoknak adok edzést, csütörtökön a Városligetben, illetve a Kolozsvári utcai sporttelepen vagyok.

Mi a preferált edzésformád, hiszen triatlonozol és futsz is egyben.

Igen, most volt Nagyatádon a 9. Ironman távú versenyem, ahol életem legjobb idejével 9:48-al értem célba. Váratlanul ért. Tökéletesen összejött minden, most már nem látom elérhetetlennek a 9:40-et vagy 9:30-at sem.

Legjobb maratonod?

2:53, de ezen még ősszel szeretnék faragni. Az a baj, hogy a triatlon és a futás üti egymást. Télen nem bringázom, csak futok márciusig, aztán kezdődik a bringázás, ritkán úszom, azt annyira nem veszem komolyan.

Az egyéni tanítványok mire jelentkeznek nálad?

Válozó, triatlonos és futó tanítványaim is vannak.

Mi történik, ha megkeres téged egy futni vágyó?

Először megkérdezem mik a céljai, ehhez megmondom, mit kell tennie és tudja-e vállalni. Megkérdezem tempóra szokott-e edzeni, vagy használ-e pulzusmérő órát.

Melyiket támogatod jobban, aki pulzus alapján edz, vagy aki tempóra?

A pulzusmérést javaslom, de van az a szint, akinél a tempó már meghatározóbb.

Léteznek nálad olyan szempontok, hogy például bizonyos tempó mellett nem támogatod a hosszabb távokra lépést?

Igen van, maratoni távot olyannak javaslok, aki legalább 2 órán belüli időt fut félmaratonon. Mostanában divattá vált minél hosszabb távot minél rövidebb idő alatt lefutni. Mindig azt mondom, hogy legyen egy sebesség, egy állóképesség, aztán növeljük a távot. Ha nem így történik, akkor növekszik a sérülésveszély.

Sok sérüléssel találkozol?

Igen, de nem csak a gyors távnövelésnél, hanem például a mezítlábas futás divatja is sok sérülést eredményezett.

Most vagy 26 éves, hogyan látod magad 5 év múlva?

Az az álmom, hogy legyen egy saját klubom. Futó vagy triatlon klub, de inkább futónak vallom magam, hiába vannak jobb eredményeim triatlonban. Tehát vagy klubbot szeretnék vagy valamilyen egyesületben edzősködni. Mivel vidéki vagyok, így nagyon nehéz bekerülni ilyen helyre.

Sokan járnak hozzád, az is szinte már egy klub.

Igaz, de jó lenne ezt intézményesíteni.

Kemény edzéseket tartasz?

Néha ki kell lépni a komfortzónából, másképpen nem lehet fejlődni.

Van sportoló példaképed?

Kimondott példaképem nincs, de mindenkire, aki kitartóbb és jobb, felnézek.

Volt már olyan, hogy elérted a határaidat?

Volt már párszor, egyszer egy 2400 méteres hegyre mentem fel, nem értem el a csúcsot, vissza kellett fordulnom, de volt már olyan is, hogy 24 órás bringaversenyen készültem el.

Én emlékszem egy olyan esetre is, amikor a Börzsönyi Vulkán-on nem a tervezett időre érkeztél be.

Igen emlékszem, nagyon az elejére futottam, megfagyott a gélem és a folyadékom is azon a decemberi napon. Nehéz volt az élők közé visszatérnem.

Vannak terveid?

Igen szeretnék egy 2:45-ös maratont futni, illetve rövid időn belül a 9:30-as Ironman-nel is szemezgetek.

Sérülékeny vagy?

Régebben az voltam, amikor sokat futottam. Akkoriban 120 km-t is futottam egy héten, mostanában csak 50-60 km-t futok, de azok minőségi edzések. Pihenő, könnyű futásaim nem igazán vannak, a minőségi tempófutásokban hiszek. Például az 5 perc/km-es futás nekem kényelmetlen tempó. Emiatt nem járok közösségi futásokra sem.

Tartasz Core Training órákat is, hasznosnak tartod?

Mindenképpen, a prevenciós jellege fontos, illetve nem lehet annyit csinálni belőle, hogy rossz legyen.

Ha valaki kapcsolatba szeretne kerülni veled edzőként, hol teheti meg?

A Facebookon bármikor elérhető vagyok.

Korábbi sérülés után is nekiállhatok a terepfutásnak?

Milyen futóútvonalat érdemes választania egy kezdő terepfutónak? Lehet terepen futni sérülés után? Szakértőnk, Csanya tippjei következnek.

Felkészülés a Generali Runner’s World Runra: kövesd végig 3 induló útját a rajtvonalig!

A Generali a Biztonságért Alapítvány fontosnak tartja a sportot, ezért is lettek ők Runner’s World Run főtámogatói, ráadásul a Generali csoport munkatársai közül két futó, Juhász-Horváth Judit és Szabó Gellért is rajthoz áll majd a balatonfüredi versenyen. A futásnak egyébként is komoly múltja van a vállalatnál, hiszen az ott dolgozók rendszeresen indulnak csapatban versenyeken.

Ébredj! - Miért ér véget minden jó dolog ilyen hamar?

Minden jó dolog véget ér egyszer, és ahogy az Ébredj! kihívás utolsó napjaihoz közeledünk, úgy döntöttem, érzelgősködök egy kicsit róla...

Gyönyörű illusztrációk a világ leghíresebb maratonjairól

A Cape Horn Illustrated csapata gyönyörű képeket készít a népszerű útvonalakról.

18 dolog, amiről csak a futók tudják, hogy igaz

Különlegesek vagyunk, mi futók. Csomó olyan dolgot teszünk, amit mások nem értenek meg. A lényeg viszont, hogy egy olyan közösséghez tartozunk, aminek minden tagjának ugyanaz a célja: hogy a legtöbbet kihozza magából.

Előfizetés

Ne maradj le a legfrissebb hírekről

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig azonnal értesülj mindenről.

Szakértőink
Kérdezz szakértőinktől!

Mindegy, hogy edzéssel, táplálkozással, fogyással, futóruházattal, cipőkkel kapcsolatban vagy bizonytalan, a legprofibb szakemberek készen állnak, hogy megválaszolják a kérdéseidet, és segítsenek neked jobb futóvá és sportolóvá válni!

Csanya

terepfutásfutás

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Kérdezek tőle

Gadányi Bálint

maratonmaratoni felkészülésfutás

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Kérdezek tőle

Gergely Noémi

dietetikasportdietetikasporttáplálkozástáplálkozás

Az állóképességi sportot űzők táplálkozása egy igazán izgalmas terület és csak nagy felelősséggel lehet végezni, mert ezek a Te sikeredet szolgálják. Célom, hogy együtt Veled elérjük mindazokat a célokat, amiket kitűztél magadnak!

Kérdezek tőle

Janota Zoltán 'Johnny'

triatlonTRXspinningtáplálék-kiegészítők

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kérdezek tőle

Kis-Soós Zsanett

futásfutótechnikafutás várandósság alatt

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Kérdezek tőle

Lubics Szilvia

futásultrafutásmotiváció

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

Kérdezek tőle

Lőrincz Olivér

ultrafutásterepfutásfutáskerékpár

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Kérdezek tőle

MacPherson Éva

táplálkozásinzulinrezisztenciatermészetgyógyászatétrend

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Kérdezek tőle

Markocsán Sándor

futásmaratonversenyzés

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyosztistallo égisze alatt.

Kérdezek tőle

Pulay Szilvi

személyi edzéscore edzéskiegészítő edzésaerobik

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Kérdezek tőle

Sipos Fanni

Futásfutómozgásfutótechnikakezdő futók

Teljesítménydiagnosztikai vizsgálatok mellett futók mozgását elemzem, amit Hamburgban volt lehetőségem elsajátítani. Így edzéstervek írása közben nem csak az élettani, hanem a biomechnaikai szempontokat megfigyelve igyekszem kihozni a futókból a maximumot. A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán végeztem humánkineziológia szakon, kedvenc területem a terhelés élettan volt, amiben az Ensport laborvezetőjeként van lehetőségem elmélyülni. Futás mellett nagyon szeretek utazni, így az utazás dátumát gyakran 1-1 futórendezvényhez, versenyhez igazítom.

Kérdezek tőle

Szántó Nelli

személyi edzéstriatlonfutásamatőr futás

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Kérdezek tőle

Szilágyi Tibi

futásterepfutásultrafutás

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Kérdezek tőle

Vajda Zsuzsa

futásfutótechnika

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Kérdezek tőle

Fizess elő a Runner's World magazinra 35% kedvezménnyel!

Csak 2380 Ft