ultrafutás, qatar east to west, ultra running,

33 különböző városban futott tavaly az óriás Boeingeket vezető magyar pilóta

Kiss László 11 éve él Qatar fővárosában feleségével és közel 2 éves kisfiával. A helyi nemzeti légitársaságnál dolgozik pilótaként. A világ legnagyobb repülőgépeit, Boeing 777-eseket irányít kapitányként. Ezekkel a repülőkkel hosszú távú utakat tesznek meg a világ számos távoli desztinációjába. Mindeközben László futó is.

Az elmúlt két évben teljesítette – számos maraton és félmaraton mellett – a Qatar East to West 90k Ultramaratont. Mondhatni véletlenül cseppent a különleges verseny mezőnyébe, mindenféle ultra rutin nélkül. De miután helyt állt, úgy gondolta felkészültebben is nekifutna újra.

Doha, ahol él, nem kecsegtet túl ideális körülményekkel futás szempontjából. Emlékezzünk csak vissza, hogy a 2019-es atlétikai világbajnokság maratoni futamát éjjel rendezték meg, hogy viselhetőbbek legyenek a körülmények, ám így is sokan lettek rosszul futás közben. László számára is okoz olykor fejtörést, hogy mikor teljesítse például a hosszú edzéseit. A hamarosan 50 éves amatőr sportember egyébként Szegedről származik.

Úgy tudom ultrafutóvá válásod története közel sem hétköznapi…

Olyan 6 éve kezdtem futni, mintegy ellensúlyozandó a sok üléssel járó munkát. Félmaratonokat, maratonokat teljesítettem mielőtt beneveztem volna a Qatar East to West ultrára. Sivatagos környezetben zajlik a verseny, az időpontja december, ami hőmérséklet szempontjából nem vészes, 20-25 fok körülit jelent, szerencsére nem volt szeles idő. A verseny útvonala a keleti partról a nyugati partra vezet át zömmel aszfalton.

Az utolsó két maratonra már Lőrincz Olivér készített fel, két évig volt az edzőm. A 2020-as Qatar East to West versenyen való indulás viszonylag hirtelen dőlt el. Amikor Olivérnek mondtam, hogy szeretnék rajta futni – addig csak maratonokat teljesítettem, 4 órán kívüli időkkel - először is megkérdezte, hogy melyik évben gondoltam az indulást. (Nevet.) Aztán mondtam neki, hogy 5 nap múlva lesz. Olivér nem kecsegtetett semmi jóval, de elmondta, hogy mire figyeljek. Végül is belevágtam, bár tudtam, hogy nem ideálisak a körülmények.

ultrafutás, Qatar East to West, sivatagi futás,

Milyenek a körülmények és hogyan tudtál megbirkózni a számodra szokatlan távval?

Hajnali öt órakor rajtol a verseny, a szintidő igen nagyvonalú, 15 óra van a 90 km megtételére, mégis sokan kiesnek. 2020-ban 100 egyéni indulóból 47 ért célba. Tavaly 150-ből 70 valahány, tehát nagyjából a mezőny 50 százalékának sikerül. Lehet 6 fős csapatban is teljesíteni. Általában az első férfi befutó 7 órán belül célba ér. Az útvonal 90 százaléka jó minőségű aszfaltút, van egy körülbelül 2 kilométeres sivatagi szakasz is, a szintrajz sík, amit néhány híd tör meg csupán. 20 kilométerenként frissítőállomás van, 10 kilométerenként vízvételi lehetőség, sőt féltávhoz saját depót is lehet előre küldeni. Az ellátás nagyon jó.

Az első teljesítést nehezítette, hogy 24 órával a verseny kezdete előtt nem sokkal érkeztem meg egy hosszú repülőútról. Nem tudtam rendesen rápihenni és hát az edzettségem sem volt az útvonalhoz passzoló. Ettől függetlenül sikeresen célba értem szintidőn belül (14 óra 23 perc 37 másodperc alatt ért célba László, a szerkesztő). 2020-ban az első pilóta voltam, aki teljesítette és egyben az első magyar is.

ultrafutás, sivatagi futás, qatar, ultramarathon,
A verseny egy frissítőpontja a sivatag közepén.

Könnyen be tudtál nevezni, egyáltalán van létszámlimit, kvalifikáció, netán sorsolás az indulási jogért?

Erre a versenyre nincs kvalifikáció, ám létszámlimit igen, 2020-ban 100 egyéni induló rajtolhatott, tavaly 150. Nekem az első évben úgy sikerült a nevezés, hogy az utolsó pillanatban átvehettem egy karanténba került indiai ultrafutó nevezését, aki mellesleg a szállodai szobájában (ott töltötte a karantént) velünk egy időpontban lefutotta a 90 kilométert egy 3 méter sugarú körön.

2021-ben pedig elhívtam egy hazai ultrafutó barátomat, Szilágyi Gyulát, aki velem együtt teljesítette a versenyt. Neki jóval nagyobb tapasztalata van, sok segítséget kaptam tőle. A második teljesítés során bő 20 perccel hamarabb értem célba (14 óra 35 másodperc alatt teljesítette, a szerkesztő). Nagyon megtetszett a verseny, barátságos a lebonyolítás, a szervezőkkel is hamar összeismerkedtem.

Ezek szerint elképzelhető, hogy idén is elindulsz?

Szeretnék. Annál is inkább, mert azt tervezzük a családommal, hogy évvégén vagy jövő év elején, tavaszán búcsút intünk Qatarnak és hazaköltözünk. 32 éve repülök és a hosszú távú repülés valójában egyáltalán nem kedvez a sportteljesítménynek, nagyon sok időzónát repülünk át, nehéz így elvégezni rendszeresen az edzéseket. Tehát igen, még az idén elindulnék újra a Qatar East to West-en, jövőre pedig szeretnék nekilátni otthon a nagy tavaink körbefutásának, terepen is szeretném magam kipróbálni és a triatlon is izgat. Remélem mindez megadatik…

ultrafutás, futóverseny, célba érkezés,
A 2020-es teljesítés örömittas célfotója.

Milyen egyéb versenyélményeid vannak az elmúlt évekből?

Futóversenyekre haza szeretek járni. Azért sem tudok nevezni akárhová, mert 1 hónappal előre kapom meg a beosztásom, miközben a legtöbb versenyre hónapokkal korábban regisztrálni kell. De én nagyon szeretek Budapesten futni, többször teljesítettem már a budapesti maratont és félmaratont. Viszont van egy vicces versenytörténetem. Németországban, Münchenben jártam és elmentem futni egy helyi parkba, ahol véletlenül belefutottam egy félmaraton mezőnyébe. Becsatlakoztam hozzájuk és teljesítettem magam is, bár nem voltam nevezve, de miután átfutottam a célkapun, még érmet is kaptam.

ultrafutás, futóverseny,
A 2021-es teljesítés céljában Szilágyi Gyulával.

Egyébként Dohában, ahol élsz, merre tudsz futni?

Esténként már nincs elviselhetetlen hőség most, de nyáron a július, augusztus nagyon meleg és párás, olyankor nagyon nehéz a szabadban futni. Az a szerencse, hogy a szolgálati lakásunk épületében nagyon jók a sportolási lehetőségek. Van például medence és konditerem, ahol lehet edzeni. De én nem ritkán a hosszabb futásaimat olyan országokban, városokban szoktam teljesíteni, ahol mérsékelt a klíma, így futás szempontjából kedvezőbb körülmények vannak egy 2-3 órás futáshoz. A futásaim felét így, a külföldön tartózkodásaim során végzem. Tavaly például 33 különböző városban futottam, úgyhogy egy utazó futónagykövet vagyok.

ultrafutás, finisher, befutó érem, futóverseny,

Vannak olyan hosszú járatok, amelyeknél a landolást követően egy bő napos pihenőnk van csupán a visszaútig. Még ebbe az intervallumba is be tudok illeszteni egy futást, akár egy félmaratont is. Számomra különösen fontos a mozgás, mert ezzel a sok ülést valahogyan kompenzálni tudom, de szeretek is futni. A hazaköltözés utáni civil élettől és a hazai klímától azt remélem, hogy futóként is fejlődőképesebb leszek, annál is inkább, mert rendszeresebb edzésmunkát végezhetek kipihent állapotban.

Doha, Qatar, kilátás, ultrafutás, futás melegben
Kilátás László szolgálati apartmanjából.

A hosszú járatokon 4 pilóta repül. A fedélzeten 412 utasülés van, az ölben utazó gyermekek miatt ennél olykor több az utas. Van egy pihenőhelyiség az utaskabin felett és körülbelül az utazási idő felét kell, hogy pihenéssel töltse a pilóta. Ha 1-2 napot töltenek más időzónában, akkor nem történik meg az átállás a helyi időhöz. László szigorúan figyeli, hogy a napi 8 óra alvás teljesüljön függetlenül attól, hogy milyen időzónában tartózkodik éppen. Egy éjszaka induló utat követően nem szokott futni, legfeljebb sétálni vagy könnyen úszni, a futás ilyenkor megterhelő lenne.