Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Nonstop az Országos Kéken

Nonstop az Országos Kéken
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Az Országos Kéktúra Magyarország északi tájain végighaladó, Írott-kőtől Hollóházáig tartó, folyamatos turistaút. A hossza több mint 1100 km. Ez Magyarország és Európa első hosszútávú turistaútja.* Három, terepultrafutásban jártas és tekintélyes eredményességi listával rendelkező, amatőr sportolónk nem mindennapi megmérettetésre készül ezen az útvonalon.

A Lőrincz Olivér (aki edzőként olyan futókat segít eredményesen, mint például Lubics Szilvia, Maráz Zsuzsanna vagy Rudolf Tamás, hogy csak azokat említsük, akikről már volt szó itt), Zenyik Róbert és Medgyessy Gergely alkotta trió 2 évvel ezelőtt teljesítette a La Traversée 203 km-es távját, Chamonix és Briancon között. Tavaly pihenésképpen Robi és Gergő az emblematikus GR 20 útvonalat futották le 4 nap alatt, Olivér pedig az UTMB-n finiselt. Idén ismét összeáll a trió. Az Országos Kéktúra útvonalát tervezik non-stop, egymást váltva lefutni. Az 1160 km-es táv teljesítésére 1 kerek hetet, azaz 168 órát adtak maguknak. Ha igazságosan elosztják a távokat, 1 hét alatt fejenként közel 400 km-t és több mint 50 órát futnak. Erről a kalandról kérdeztük Olivért.

Miért az Országos Kéktúrát választottátok a következő kihívásotoknak?

A Kék egy egyedülálló, kultikus útvonal hazánkban, szinte mindenki ismeri, de egészében kevesen, eddig mi is csak egyes részeit futottuk. Úgy gondoltuk összeköthetnénk egy kihívással ennek a hiányosságunknak a pótlását. Így megismerhetjük az egyébként futóbarát és sokszínű Kéket és egyben egyedülálló felállásban egy héten belül teljesítenénk.

A tervezett indulási időpontotok július 8-a, reggel 6 óra. Hogyhogy a nyár legmelegebb hónapjára esett a választásotok?

Egyeztettük családi, munkahelyi elfoglaltságainkat, illetve versenynaptárainkat és ezt a hetet találtuk, ami mindhármunknak megfelelt. A meleg miatt nem optimális, de legalább az éjszakák viszonylag rövidek lesznek.

A Kéktúra füzet pecsételési sorrendje Írott-kőről indul. Miért a fordított útvonalat választottátok?

Szeretnénk a valamivel nehezebb, több szintemelkedést tartalmazó Északi-középhegységet még frissen, az első napokban letudni.

A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n
forrás: Szász Norbert
A Kék Csapat, a 2014-es La Traversée-n

Összeszokott csapat vagytok, azonban itt most mindenki egyedül fog futni. Szakaszos egyéni teljesítések sorozatának tűnik. Mennyire lesz ez így csapatmunka?

Hirtelen ránézésre semennyire, hisz egymással csak a váltás pillanatában találkozunk, azonban a sikeres teljesítéshez mindhármunkra szükség van, bármelyik csapattag problémája az egész csapat sikerességére kihatna, így ha fizikálisan nem is leszünk egyszerre a pályán, lélekben végig figyelünk egymásra és szorítunk egymásért, vagy ha szükséges módosítunk az előre felosztott etapokon.

Fejenként 9 váltással tervezitek a teljesítést, ami nagyjából alkalmanként 40 km-es szakaszokat jelent, elegendő lehet 12-14 óra alatt kipihenni egy maratonnyi távot?

Biztosan nem. A fáradtság halmozódni fog. Energetikailag nagyrészt ki fogjuk tudni pihenni, a glikogénraktárak újratölthetők, de az izomzatot ért mikro traumák regenerálódására ennyi idő nem lesz elég. Mind a futótempót, mind a regenerációt nagy körültekintéssel előre tervezzük.

Hogyan tervezitek a kihívás logisztikáját, illetve lesz-e segítőtök?

Összesen négy kísérő és két kísérő autó, illetve tájegységenként egy szálláshely. A kísérő autók mozognak a szállás és a váltópont között, hozzák-viszik a futókat, illetve 10-20 km-enként (ahol a pálya lehetőséget ad erre) frissítik a futót.

Kritikus pont lehet a pihenés, hogyan oldjátok meg?

Három fontos tényezőre kell összpontosítanunk. Elsősorban és mihamarabb a folyadék és kalória pótlása, ez a szakasz befejezését követően azonnal elkezdődik. Ugyanígy az izomzat regenerációja is kritikus, amire a legjobb és egyben legegyszerűbb a fekvés, alvás és ez utóbbi a harmadik, a mentális regenerációhoz is az optimális elfoglaltság. A szálláshelyek kényelmes, nyugodt környezete ezért igen fontos.

Kép
forrás: Természetjáró.hu

Ugyan a Kéktúra útvonala remekül ki van jelölve és táblázva, elegendő lesz ez - főleg éjszaka - az útvonalkövetéshez?

A nemrég felújított Kék jelölése alapvetően elég lenne a pálya végigkövetésére, de megerősítésként az útvonal fel lesz töltve a Suunto óráinkra, ha bizonytalan helyzetbe kerülnénk. Ez a GPS útvonalkövetés a Traversée-n is nagyon nagy segítségünkre volt.

Lesz-e esetleg valamilyen publicitása, nyomon követése a futásotoknak?

Igen, lesz egy internetes felület, ahol látni lehet valós időben, hogy hármunk közül éppen ki fut, pontosan hol, sőt még a sebessége is látható lesz.

Aki kedvet érez, csatlakozhat hozzátok?

Mi több kérünk mindenkit, hogy aki kedvet érez egy kis terepfutásra a Kéken és időben is belefér számára, csatlakozzon egy darabon. Az előbb említett nyomkövetés támpontot ad, hogy haladunk és nagyjából mikorra leszünk várhatók az egyes településekhez. A tempó a hosszú útvonal okán várhatóan nem lesz túl gyors, így a terepfutással még csak ismerkedő sportolók is bátran jöjjenek. Számunkra ez plusz motivációt jelent és a sok egyedül töltött futás mellett feldobja majd ezen kilométereinket a társaság.

az Apalache Trail céljában pezsgőt bontott - amiért később megbírságolták -, van esetleg valamilyen forgatókönyvetek a befutóra?

Egy héten keresztül mindhárom csapattag egyedül teszi majd a dolgát, így szeretnénk az utolsó kilométereket Kőszeg után együtt lefutni. Mi a pezsgőt várhatóan már ide elvisszük magunkkal.

A Kék Csapatnak van Facebook oldala, mégpedig itt.

*Forrás: Kéktúra.hu

Csapatkép Chamonixban
forrás: Szász Norbert
Csapatkép Chamonixban

A Kék Csapat La Traversée-ről készült nem rövid, de annál klasszabb kisfilmjét (tele szuper zenékkel) alább meg is nézheted:

Tovább olvasok

Futóetikett koronavírus idején – városba és terepre

A futás szerepe felértékelődik a koronavírus és a kijárási korlátozás idején, ám nagyon nem mindegy, mikor, hol futsz és hogyan viselkedsz futóként. Lássuk a legfontosabb szabályokat és ajánlásokat!

Sándor Orsi: a futás számomra az igazi énidő!

Bár nem jön sportos családból, és mindig is vékony alkat volt, de a mozgás gyermekkora óta fontos szerepe az életének. Sándor Orsi modell, műsorvezető állandóan pörög, két fiút nevel, de mindig jut ideje a mozgásra is – és ezt most sem adja fel.

„A futás még jobban felértékelődött”

Vallja Janek Noémi, a tavalyi Ultra-Trail Hungary női első helyezettje, ám ezt biztosan sok futó gondolja ugyanígy a jelenlegi helyzetben. Mondhatnánk, hogy kiváltság, ami persze nem igaz, hisz a futás bárki számára elérhető – még most is.

Mi történik az izmaimmal, ha már 3 hete nem mehettem kondizni, és ez még hetekig így is lesz? A személyi edző válaszol!

Jó ideje tart már a #maradjotthon; a fanatikusoknak is le kellett már mondaniuk a konditermekről, hiszen lassan 2 hete azok is zárva vannak. Vajon mennyi idő alatt épülnek le a rendszeres súlyzózáshoz szokott izmok? Tehetünk valamit ez ellen? Az étkezésen érdemes változtatni, ha átalakultak az edzéseink? Farkas László személyi edzőnek tettük fel a kérdéseinket.

Karanténnapló 3. rész - Ruscsák Kriszta svédországi futós mindennapjai

Nemrég indult sorozatunkban külföldön élő magyarokat kérdezünk az aktuális koronavírus-helyzetről, és hogy ők miként élik meg futóként.

Ne dőlj be – ezekkel nem fogod erősíteni az immunrendszered!

Mindenhonnan azt halljuk, hogy az új koronavírus az idős emberekre és a legyengült immunrendszerű betegekre a legveszélyesebb. De mit tehetünk vajon mi magunk azért, hogy immunrendszerünk elég erős legyen ahhoz, hogy sikeresen fel tudja venni a harcot a betegséggel? Nos, szerencsére jó néhány immunerősítő praktika közül válogathatunk, ám azt is tudnunk kell, hogy nem feltétlenül azok a praktikák a leghatékonyabbak, amelyeket ezerrel osztogatnak ismerőseink a közösségi oldalakon...

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem