Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Készülj a nyárra úgy, hogy télen direkt túlöltözöl futáshoz! - Tanácsolja egy kutatás

Készülj a nyárra úgy, hogy télen direkt túlöltözöl futáshoz! - Tanácsolja egy kutatás
Facebook
Twitter
Pinterest
Egy új kutatás szerint ha direkt túlöltözöl télen, sokkal könnyebben veszed az akadályokat a kánikulában is.
Olvasd el ezt is!

Tudod, mi az igazán kiborító? Ha tavaszi versenyre készülsz és kiderül, hogy a verseny napján sokkal melegebb lesz, mint amilyen hőmérsékletben te felkészültél. Sajnos ilyenkor nem tudod magadból kihozni a maximumot.

Egy könnyű trükkel viszont sokkal jobban mehet a melegebb időben való futás: az Oregoni Egyetem kutatói szerint ugyanis ha túlöltözöl hideg időben, jobban teljesíthetsz akkor, amikor már melegszik a hőmérséklet. A tanulmányból kiderült, hogy ha több réteg ruhában futsz hidegben, kisebb stressz éri a szervezetedet amikor melegebben kell teljesítened.

A 13 hosszútávfutó az a feladatot kapta, hogy fusson 40-60 percig laza tempóban egy futópadon egy 40 fokra melegített szobában, ahol 30%-os volt a páratartalom, majd egy 15 fokos helyiségben, 50%-os páratartalom mellett. Előbbi futáshoz rövidnadrágot és trikót kellett viselniük, utóbbi során pedig 3 pólót, két dzsekit, két aláöltöző nadrágot és egy melegítőt kellett felvenniük, na meg sapkát és kesztyűt is.

A kutatók közben végig mérték a pulzusukat, a bőrük és testük hőmérsékletét, az izzadásuk mértékét és más fiziológiai adatokat is gyűjtöttek. Bár a testhőmérsékletük magasabb volt és jobban is izzadtak, amikor 5 réteg ruhát viseltek, sokkal könnyebben akklimatizálódtak a meleghez.

Egyébként ez a módszer egyáltalán nem újkeletű, hiszen Benji Durden, Deena Kastor és Meb Keflezighi is így készült több fontos versenyére. A kenyai futók pedig rendszeresen így edzenek naponta 2-3-szor.

Mik a módszer előnyei?

Dr. Christopher Minson, a kutatás vezetője szerint még a hűvösebb időben megrendezett versenyeken is jobban teljesíthetnek azok, akik túlöltözve is futnak a felkészülésük során. A módszer kulcsa abban rejlik, hogy korábban megszokod azt, milyen magasabb pulzusszámmal futni, ennek hatására pedig még a nagy melegben is alacsonyabb a maghőmérséklet, mint azoknál, akik nem így készülnek fel.

Mikor érdemes alkalmazni?

Soha ne a tempós, résztávos edzéseidre érkezz többrétegű futócuccban, inkább a lazább futásaidon próbáld ki ezt a módszert, amikor nem számít az eredmény. Érdemes először csak egy plusz réteggel kipróbálnod a futást és fokozatosan egyre több ruhát felvenned a következő hetek során. Biztos, hogy érezni fogod, hogy jobban izzadsz és könnyebben kimelegszel, de fontos, hogy ne érezd úgy, hogy elviselhetetlen a meleg. A pulzusod valószínűleg 20-30-cal magasabb lesz a megszokottnál. Különösen fontos még, hogy odafigyelj a megfelelő hidratációra is, hiszen több folyadékot veszítesz ezzel a módszerrel.


A felkészülés fontos elemei a hosszú futások is, amiket így tehetsz elviselhetőbbé:

Galéria / 6 kép

Mentális játékok, amivel élvezetesebbé teheted hosszú futásaid

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Télen sem kötelező meghízni! Tippek, hogy tartsd a formád akkor is, ha nem sokat teszed ki a lábad a lakásból

A kijárási korlátozás és a tél közeledte kifejezetten jó környezet a pluszkilóknak, de nem törvényszerű, hogy ebben a helyzetben mindenkinek fel kellene szednie egy kis felesleget, sőt!

Kép

Ezeket a szempontokat gondold át, ha fejlámpát szeretnél vásárolni!

Ahhoz, hogy biztonságosan tudjál edzeni a téli hónapok sötét órái alatt két nagyon fontos dolgot mindenképpen biztosítanod kell. Az egyik, hogy látszódjál, a másik pedig, hogy lássál. Ezekre egyszerű megoldást nyújt egy jó fejlámpa.

Kép

Ha idén télen kezdesz bele a kinti futásba, EZEKET mindig tartsd észben!

Gond nélkül futsz tavasztól őszig futópályán vagy terepen, aszfalton, ám ha igazán hideg lesz, szeretsz futópadra váltani? Ha csak nincs otthon egy, akkor marad a kinti edzés, amiről nem árt tudnod néhány dolgot!

Kép

Mister Börzsöny, alias Takács Krisztián Csipi tízszeres Kör teljesítő

10 hónappal ezelőtt egy kávézóban ültünk Takács Krisztián Csipivel. Megkérdeztem tőle mikor lesz a következő, a tizedik teljesítése. Azt mondta, idén ősszel, mert az év első felében az Ultrabalatonra készül. Múlt szombaton 10 órakor neki is vágott ismét ennek az embert próbáló kihívásnak, és szokásához híven hiba nélkül teljesítette.

Kép

3 nagyon praktikus tipp, ami segít, hogy idén télen még erősebb legyen az immunrendszered!

A gyömbértea és a vitamindús étrend is nagyon kell az immunrendszernek, de idén télen fokozottabban kell figyelni a szervezet ellenállóképességének erősítésére. 3 szuper tipp következik!

Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem