Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Így ne válj érzelmi evővé a karantén alatt: tartsd be a dietetikus tippjeit!

egészség,táplálkozás
Facebook
Twitter
Pinterest
Kemény hetek várnak ránk a koronavírus terjedése miatt: a stressz, a bizonytalanság, a kilátástalanság és a társas kapcsolatok hiánya kihat az étkezésünkre is. Nagyon sokan az evéssel kompenzálják a megváltozott élethelyzet okozta boldogtalanságot, emiatt azonban nem csak a pluszkilók szaladnak fel a nyár kezdetére, de a szervezetnek sem fog jót tenni a hízás. Ihász Katalin dietetikust kérdeztük arról, melyek a legfontosabb dolgok, amiket érdemes betartanod, ha nem szeretnél érzelmi evővé válni a karantén alatt.

Kötelező a napirend!

Akár gyerekekkel vagy otthon, akár a pároddal, vagy egyedül, kellenek a fix pontok a mindennapokban. Ezek segítenek nem kibillenni, fontosak ahhoz, hogy tudd, vannak feladataid, amiket teljesíteni kell. Ez lehet munka a home office-ban, játék a gyerekekkel, főzés, mosás, takarítás, vasalás – a lényeg, hogy gondold át, mik lesznek a heti teendőid, és hogyan is nézzen ki egy napod az otthonlét idején. Próbáld betartani a tervezett célokat minden nap, és dolgozz azon, hogy ne boruljon meg a napirend. Ha ugyanis halogatod a dolgokat, felhalmozódnak a teendők, és eluralkodik a káosz, akkor sokkal nehezebb józanul gondolkodni – akár az étkezés kapcsán is!

A főzés is lehet program

Így, hogy otthon vagy, tengernyi időd lesz a konyhában. Ha eddig nem tetted, érdemes a gyerekeket is bevonni néhány konyhai műveletbe. Lehet, hogy lassabban haladtok, és többet kell majd takarítani, de ez is egy remek program, ráadásul nekik különösen élvezetes. Ha egyedül vagy, akkor végre nincs kifogás, és elkezdhetsz a készételek és a kajarendelés helyett főzni, zöldségpástétomokat készíteni, minden olyat megvalósíthatsz, amit eddig halogattál. Ráadásul a szervezeteddel is jót teszel, ha a bolti, adalékanyagokban hemzsegő fogások helyett te magad készíted ez az ételeket. De kipróbálhatod a kenyérsütést, a házi felvágottak elkészítését – a lényeg, hogy tápanyagdúsan étkezz!

Ne maradjon el a mozgás!

Attól még, hogy nem mész edzeni, a mozgás kiemelten fontos. A kertben, ha jó az idő, kiválóan sportolni, futni is elmehetsz a közelben, de a lakásban is lehet kőkemény saját testsúlyos edzést végezni – millió videó van már fent az interneten, ha sportolni szeretnél. A lényeg, hogy a napi rutinodban a mozgás is szerepeljen, ebben lehetnek a gyerekek is partnerek, együtt is tornázhattok, de alvásidőben te is letudhatod a fekvőtámaszt, a plankinget, a kitöréseket – a lényeg, hogy legalább minden másnap szánj erre egy órát!

Foglald el magad!

A gyerekesek valószínűlegnem fognak unatkozni a következő hetekben, ha azonban egyedül vagy, és a legkedvesebb elfoglaltságot a tévé előtti csokievés, akkor jó, ha tudod: ez hosszú távon komoly következményekkel jár majd. Próbáld ehelyett lefoglalni magad, és ahelyett, hogy munka után csak a tévé előtt ücsörögsz, csinálj meg minden olyat dolgot, amit eddig halogattál. Jöhet a tavaszi nagytakarítás, a függönymosás, a varrás, a festegetés, a fiókok átpakolása, a téli ruhák elrámolása, szelektálása… Kreatívkodj, ha van kedved, fess ki otthon egy-egyszobát, a lényeg, hogy foglald le magad, és ne az evés legyen a központi téma!

mozgás,étkezés
forrás: GettyImages

Vásárolj be okosan!

Nem kérdés: a legjobban akkor jársz, ha a bevásárláskor semmiféle nassolni valót nem veszel. Ha ugyanis otthon van a több tábla csoki, a perecek, a chipsek, akkor egy-egy rossz pillanatban biztos, hogy őket hívod segítségül. De sok nasi fogy a filmnézés alatt is. Ha viszont nincs otthon semmi ilyesmi, nem esel kísértésbe!

Inni, inni!

Ha addig azért nem figyeltél a magas folyadékbevitelre, mert egész nap rohangáltál, és nem tudtad megoldani a mosdózást, akkor most ennek is vége: bátran elkezdhetsz sokkal több vizet inni, amitől nem csak frissebb leszel, de az emésztésednek is nagyon hasznos lesz!

Csökkentsd a kalória bevitelt!

Ha eddig aktív életet éltél, most viszont lassításra kényszerülsz, akkor sincs probléma, arra viszont figyelj, hogy így biztos, hogy kevesebb kalóriára van szüksége a szervezetednek. Csökkentsd az adagokat, minimalizáld a cukorbevitelt – már ez a két dolog rengeteget számít!

Olvasd el ezt is!

Itt a méregtelenítés ideje!

Ne gondolj semmi drasztikus dologra, ha ugyanis megfelelően működik a szervezeted, a májad, mint fő méregtelenítő szerved, akkor semmi szükség a különféle tiszítókúrákra. Viszont a test alapos kipucolása sem árt: a társadalmi élet hiánya miatt könnyebb most kibírni, hogy nem iszol alkoholt, nem eszel édességet, gyorsételeket, csökkented a húsbevitelt. Próbáld ki, milyen így étkezni, és egészen biztosan számos pozitív oldalát ismered meg ennek a fajta étkezésnek!

Összességében úgy gondolom, nagyon sok jó oldala lesz az otthon töltött időszaknak, amire viszont mindenkinek szüksége lesz, az az önmérséklet.

Hajrá!

Galéria / 5 kép

Így fuss, ameddig tart a koronavírus terjedése

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem