Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

4 ok, amitől bizony fájhat a térded futás után

4 ok, amitől bizony fájhat a térded futás után
Facebook
Twitter
Pinterest
Olvasónk a következő kérdéssel kereste meg szakértőnket, Szántó Nellit:

Szia Nelli!
Érdeklődni szeretnék, hogy a térdem alsó részén (szinte csak a sípcsont felső részén) keletkező fájdalom miből fakadhat. Hosszú kihagyás után kezdtem újra a futást, (nem kevés túlsúlyt felszedve) és az edzést követő napon rettentően fáj ez a terület. Nyomásra érzékeny és mozgatni is nehéz. Milyen edzésformával, gyakorlattal tudnám megerősíteni a térdem környékét?
Válaszodat előre is köszönöm!
Tisztelettel,
B. M.

SZAKÉRTŐNK, SZÁNTÓ NELLI VÁLASZA:

Kedves Máté!

A leírtak alapján arra következtetek, hogy “terheléses térdfájásod” van, ami több okból is fakadhat.

Egyrészt nem tudom, hogy hány km-t futottál első alkalommal, de feltételezem, hogy nem tartottad be a fokozatosság elvét és túlterhelted a lábad. Mindig ügyelj rá, hogy egy megterhelőbb edzést követően egy laza következzen, így az izomzatod megfelelően adaptálódni tud a fokozatosan növekvő terheléshez. Tévhit, hogy “minél többet és gyorsabban futunk, annál gyorsabban fogunk fejlődni”. Ne félj lassan futni és figyelj a megfelelő regenerációra.

A térdfájás másik oka lehet a túlsúly, ami szintén extra terhet jelent az ízületnek, és ennek tudatában még óvatosabban kell kezdened a felkészülést. Nem tudom, mekkora súlyfelesleg van rajtad, de az is elképzelhető, hogy az elején sétálnod kellene zömmel - futás helyett.

Ezeken kívül a nem megfelelő futócipő lehet a következő, amire a gondolni tudok, illetve a talajfelület, amin futottál. Fontos tudnod, hogy egy bizonyos lefutott mennyiség után a csillapítást elnyelő, stabilitást adó anyagok elfáradnak és már nem védik megfelelően a lábunkat. Ez könnyen okozhat térdfájást, bokafájdalmakat vagy akár komolyabb elváltozást. A futócipők átlagosan 1000 km-ig hordhatók, persze ez függ attól is, hogy mekkora a súlyunk, vagy milyen talajon használjuk.

Nem utolsósorban a rossz futótechnika is okozhat ilyen jellegű panaszokat. Érdemes megkeresned egy szakembert, aki megtanít a helyes mozgásra, aminek köszönhetően nem csupán a későbbi sérülések és fájdalmak esélyét csökkented, de a teljesítményed is optimalizálni tudod és növeled a futásaid hatékonyságát.

Ahogy azt Te is írtad, szükség van erősítő, stabilizáló gyakorlatokra. Erre az egyik legkiválóbb az egyensúy labdával (BOSU) végzett gyakorlatok többsége, melyek különösen alkalmasak a térd-, és bokaízület rehabilitációjára is. Érdemes beiktatni keresztedzésként ezeket az egyensúlybontó gyakorlatokat, mert a stabilizáló izmok erősítése mellett mobilizálják a bokát, aminek köszönhetően a térdízület is jobban meg tudja őrizni stabilitását.

Ha az előbb felsorolt változtatások ellenére sem szűnik meg a problémád, keress fel egy ortopéd orvost, vagy gyógytornászt, aki megvizsgálja, hogy van-e bármi elváltozás, ami a problémád hátterében állhat.

Remélem segítettem és hamar rendbe jön a lábad!

Nelli

NEKED IS VAN KÉRDÉSED NELLIHEZ? ITT FELTEHETED NEKI! A TÖBBI SZAKÉRTŐNKKEL PEDIG IDE KATTINTVA ISMERKEDHETSZ MEG!

Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem