Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Stability Workout koncepció: szórakoztató edzésmódszer, amitől jobb futóvá válhatsz

Stability Workout
Facebook
Twitter
Pinterest
A Stability-edzés egy olyan különleges módszer, amely túlmegy a teljesítményfokozás/alakformálás típusú célokon, és úgy segít a fejlődésben, hogy közben élményt is nyújt. A koncepció kitalálójával, Gaál Attilával beszélgettünk.

Attila már gyerekkorában is nagyon sportos srác volt, kajakozott, kosárlabdázott, focizott, küzdősportolt, így később nem is volt kérdés, hogy a Testnevelési Egyetemen tanuljon tovább, ahol még több sportágba ásta bele magát. Oktatott úszást gyerekeknek, majd elvégezte a személyi edző képzést, mire végül megtalálta az útját: létrehozta a Stability Workout koncepciót. (És amellett se menjünk el szó nélkül, hogy lelkes hobbifutó!) Idén sokan megismerték, amikor szerepelt az RTL Klub Cápák között című műsorában, ahol az edzéseihez kapcsolódó magyar készítésű Stability boardját mutatta be, de mivel mi az RW-nél nagyon szimpatizálunk azzal, ahogyan az emberi testről és a mozgásról vélekedik, na meg a módszere a futók számára tökéletes kiegészítő edzésnek nevezhető, megkértük, hogy mutassa be nekünk az egész rendszert alaposabban!

Hogyan foglalnád össze az edzésmódszer lényegét?

A Stability Workout koncepció lényege, hogy az embernek mint mozgó lénynek nagyon sok helyen kell helytállnia, ezért túlmegy azon, amit manapság a fitnesz jelent, hogy a külcsínt és az erőt kell fejleszteni, és hogy az alakformálás nagy hangsúlyt kap. Szerintem sokkal több szeletes ez a torta, fontos képesség az erő és az állóképesség, de ugyanúgy a koordináció, az ügyesség és az egyensúly is. Ha mindent fejlesztünk, akkor tudunk jól teljesíteni a sportágakban és a mindennapokban is. A Stability-edzésben fontos, hogy megtanuljunk reagálni, és ne mindig utasításokat hajtsunk végre, mint például, hogy „plankelj 1 percig”. A cél, hogy komplexebb edzés legyen a megszokottnál – bár természetesen ezzel is lehet izmot építeni, fogyni, alakot formálni, de sokkal izgalmasabban.

Hogyan jutottál el a klasszikus személyi edzéstől a Stabilityig?

A sima súlyzós edzéseket hamar meguntam, mert nekem a sport nem a külsőről szól, hanem az élményről és a sokoldalú fejlődésről. Aztán, amikor a szakmai gyakorlatomat a Kanári-szigeteken töltöttem egy hotel edzőjeként, elkezdtem szörfözni, majd a teremben is kipróbálni olyan ügyességi és egyensúlygyakorlatokat, amikben például a fitballon végezhető mozgásokat kötöttem össze a TRX-szel. Aztán beépítettem az egyensúlydeszkán és BOSU-n végezhető feladatokat, és összejött egy olyan tudás, amire már egy komplett csoportos órát fel lehetett építeni, itthon pedig azt láttam, hogy erre igény is van a vendégek részéről. Egy idő után már arra is érkezett igény, hogy edzőket képezzünk, s egyre több oktató legyen az országban, aki ezt a koncepciót képviseli. A következő lépcsőfok pedig az volt, hogy saját eszközünk is legyen, ami megbízható, jó minőségű, gyönyörű dizájnnal ellátott, és itthon gyártva a hazai értékeket is támogatja.

A fő eszköz a Stability board, de az edzéshez egyebek is tartoznak. Mik ezek?

Már azt is ide sorolhatjuk, ha mezítláb mozogsz, de számos ismert instabil eszköz van, mint például a fitball, a BOSU, de az újabbak közül a kedvencem a vízzel töltött zsák (aquabag), amely változó ellenállást ad, és sosem lehet rá előre felkészülni, hogy éppen mekkorát. Igyekszem sok külföldi kiállításon és rendezvényen részt venni, hogy mindig megismerkedhessek a legújabb fejlesztésekkel. Amit itthon mi készítünk, az a Stability board, ezen rengeteget dolgoztunk az évek alatt, mire elnyerte jelenlegi formáját.

Stability Workout
forrás: Stability Workout

#vegyélhazait


Amikor a kijárási korlátozás sok magyar kisvállalkozót sodort nehéz helyzetbe, kiadónk úgy döntött, hogy elindít egy kezdeményezést, amellyel őket támogatja, és támogathatod te is. Mi, a Runner’s Worldben is szeretnénk bemutatni azokat az embereket és vállalkozásokat, akikre érdemes odafigyelni!

Miért kezdted el te magad gyártatni ezt az eszközt?

Az egyensúlydeszka nem az én találmányom. Nehéz megmondani, pontosan honnan ered: szörfösök kezdték-e el használni szárazföldi edzésként Kaliforniában, vagy akrobaták építették be mutatványaik közé? Pontosan nem lehet tudni, mi volt az eredet, de mindegy is. A lényeg, hogy szuper eszköz, ami sokaknak segít fejleszteni az egyensúlyt, koordinációt. Így itthon elkezdtük gyártani őket. Rátaláltam egy veszprémi csapatra, akik gördeszkalapot készítenek, és egész Európában terjesztik, velük kezdtem el együttműködni. Maga a Stability eszköz egy lapból és egy hengerből áll, a henger üreges, hogy könnyű legyen szállítani, a deszka méretét és alakját pedig éveken át fejlesztgettük, mire olyanná vált, amilyen most. Most már nagyon büszke vagyok a Stability boardra mind minőségben, mint külsőben.

Hogyan jó ezt az eszközt beépíteni egy edzésbe?

Azt gondolom, hogy szükség van súlyzós edzésekre, és arra is, hogy a saját testsúlyoddal dolgozz, de az instabil eszközök is nagyon kellenek. Az a lényeg, hogy jól állítsuk össze az arányokat, mert ha megtanulsz változó ellenállással dolgozni, akkor az utcán sétálva vagy futás közben is gyorsabban tudod lereagálni a téged érő behatásokat.

Olyanoknak is ajánlanád ezt a mozgásformát, akiknek nincs komoly sportmúltjuk, tulajdonképpen kezdők?

Pont az a jó ebben a rendszerben, hogy rengeteg szint van, és mindenki találhat magának benne kihívást, vagy amit még tud fejleszteni. Egy jó edzőnek be kell tudnia skálázni, hogy ki hogyan áll, és az alapján ad feladatokat mindenkinek egy csoportos órán. Érdekes egyébként, hogy az emberek fejében az a tévhit él, hogy az egyensúlyt, koordinációt, ügyességet nem lehet igazán fejleszteni. Az állóképességet és az erőt igen, de ezt nem. Holott ugyanúgy megvannak ennek is a technikái, és a megfelelő feladatok gyakorlásával gyorsan lehet sikereket elérni.

Nem csak edzéseket tartasz, képzéseket is.

Igen, a tanfolyam kétnapos, főleg edzők, gyógytornászok, lelkes sportolók jönnek. A fele elmélet, a fele gyakorlat, és amin hangsúly van, az az instabil felületek megismerése, azoknak a JÓ beépítése az edzésekbe. Komoly fókuszt kap a törzsedzés, mert ez az alapja az összes többi mozgásformának. Nagyon örülök, hogy már több mint 120 Stability-edző van az országban, de az a vízióm, hogy az eszköz és a módszer is legyen ott az összes magyar konditeremben!

Tavaly életedben először maratont futottál, és ha jól tudom, elég speciális volt a felkészülésed...

Igen, hetente csak 1-2 alkalommal futottam, a hétvégi hosszú az mindig megvolt, és nagyon vártam is, főleg ha éppen terepre mehettem. Hét közben viszont többnyire Stability-edzést végeztem. Nem volt futóedzőm, így nem voltam teljesen tisztában azzal, hogy mit fogok tudni nyújtani. 35 km-nél jöttem rá, hogy még bírom, van bennem kraft, és én onnantól gyorsultam, az utolsó 7 km-em sikerült a legjobban, a vége 5:05-ös átlagtempó lett, pedig 2-3 mosdószünetre is kiálltam. Nagy hangsúlyt fektettem a törzserősítésre és az ízületi stabilitásra, de a pulzussal is lehet játszani a Stability-tréningeken.

Futók számára igen hasznos módszer, de miért is?

A futás az egyik legtermészetesebb mozgás, de kell a kiegészítés, és szerintem a Stability nemcsak a sérülésmegelőzésben jó, de abban is, hogy javítja a teljesítményt. Az ízületi stabilitás megalapozásában nagyon hasznos, és egy olyan ingergazdag környezetet teremtesz általa, ami segít, hogy a terepen és akár egy versenyen is könnyebben reagáld le a különböző helyzeteket, zavaró tényezőket. Illetve a futómozgásban a törzs rendkívüli szerepet kap, ha megfelelően edzed, gazdaságosabbá teheti a mozgásodat. Ami pedig még fontos, hogy futás közben egyszerre csak egy lábad van a talajon, és mi erre a Stability-edzések összeállításánal is törekszünk. Rengeteg egylábas gyakorlat van, sőt olyanok is, amikor nincs a teljes talp a talajon, csak az elülső talpél, ezáltal fejlesztve a futásnál történő dinamikus elrugaszkodást.

Milyen egyéb sportokban hasznos még kifejezetten?

Szinte mindnél el tudnám mondani, hogy miért, de például a küzdősportokban, hiszen ott is megjelenik az akció-reakció. Nemcsak az erő a fontos, hanem a megfelelő koordináció, plusz a törzs is. De ott vannak a deszkás sportok, mint pl. a snowboard és a szörfözés, amikhez nagyon jó alapot ad, ha fejleszted az egyensúlyérzéket és az ügyességet.

Mi az üzenet, mit akarsz átadni az edzésmódszerrel másoknak?

Hogy nem feltétlenül kell megragadni a „no pain, no gain” nézőpontnál, mert kell, hogy a mozgásban legyen élményfaktor is. Minden edzésbe teszek valami fun elemet, hogy élvezetes legyen, és ne csak a megfeszülésről szóljon, mert fontos, hogy szívesen űzd bármelyik sportot.

Stability Workout
forrás: Stability Workout

A cikket sok más érdekes tartalom mellett megtalálod a friss Runner's Worldben is!

Kép
Tovább olvasok
Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Kép

Neked volt már rosszul sikerült futásod? A legjobbak sem verhetetlenek és ez így van jól!

Az elmúlt két hétben a világ legjobb futói közül ketten másként zártak 1-1 versenyt, ahhoz képest, mint ahogyan előzetesen várták…vártuk. Eliud Kipchoge Londonban, Joshusa Cheptegei pedig az elmúlt hétvégi félmaratoni VB-n teljesített szolidabban önmagához képest.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem