Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Sótabletta futáshoz: a hőségben nagyobb szükség van rá?

hidratálás izzadás
Facebook
Twitter
Pinterest
Bár a megfelelő hidratáció egész évben fontos, a nagy melegben a fokozott izzadás miatt nem szabad félvállról venni a sóháztartás kérdését.
Olvasd el ezt is!

A sóbevitelt sokan túlzásba viszik, viszont a futóknál épp az ellenkezője lehet a probléma. Hiszen a hosszú ideig tartó futások alkalmával az izzadás hatására kifejezetten sok sót veszíthetünk, ami könnyen felboríthatja a szervezeted ion- és folyadék egyensúlyát, ez pedig az izom- szív- és idegek működését is akadályozza. A só (nátrium) az egyik legfontosabb elektrolit, ételekkel és italokkal is pótolhatod, de a legegyszerűbb módszer sótabletta formájában bejuttatni.

Több jele is lehet a sóhiánynak: egyrészt edzés közben/után is láthatod, ha kicsapódik a testeden, másrészt, ha nagyon kívánod a sós ételeket, esetleg hiába vannak megsózva azok, úgy érzed mintha sótlanok lennének. De az izomgörcsök is tünetei annak, ha a szervezeted működése nem kiegyensúlyozott, amit gyakran a hidratáció felborulása okoz. Romlik a teljesítmény, nehezebben regenerálódsz és folyton fáradt is lehetsz, ha nem megfelelő a sóháztartás a szervezetedben.

Talán alap esetben csak hosszabb távokon ügyelsz arra, hogy ne csak vízzel hidratálj, hanem használsz bármilyen elektrolitokban gazdag italt vagy port is, esetleg sótablettát veszel be, de nyáron újra kell gondolni ezt, és akár kisebb távokon is érdemes pótolnod az elveszített sót.

Ilyenkor már olyan távokon is érdemes bevetni az elektrolitos italokat vagy sótablettát, mint a 10km vagy amikor egy órán keresztül kint vagy. Hiszen a melegben nem csak többet izzadsz, de többet is iszol, viszont önmagában a víz nem pótol mindent, amit az izzadással elveszítesz. Télen kevesebbet iszik mindenki, így ezért sem ennyire fontos, hogy a sóbevitelt is figyeljük már rövidebb távokon. Szóval, ha egyébként nem szoktál sótablettát fogyasztani, de heti rendszerességgel futsz legalább egy órát vagy többet, nyárra szerezz be egy adagot és a a nehezebb és hosszabb futásaid alkalmával vegyél is be belőle!

Galéria / 5 kép

A dehidratáltság 5 jele

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem