Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Sétafika - Mit jelent a gyaloglás futók számára?

futópálya,rekortán,futás,séta
Facebook
Twitter
Pinterest
A futó csak akkor sétál, ha kiszállt, kiesett, feladta. A futó, ha nem fut, akkor áll, ül, fekszik, esetleg gyalogol. Gyalogol, de nem sétál. Legfeljebb belesétál.

Aki futni kezd, előbb-utóbb el kell fogadja, hogy gyalogolni is fog. Mindenki elkezdi valahogy. Nagy lépés ez egy embernek, hogy kis lépésekkel haladjon a futás univerzumában, és rögtön egy visszalépéssel találkozik. Sokan eleve gyaloglással kezdik. Azért nem sétának hívom, mert nincs benne a séta rá--érőssége, nézhetnékje, kényelmes andalgása. Csak az sétál, akinek legalább 100 korona van a zsebében, akinek nincs, az csak járkál – így a pesti mondás. Szakmai ártalomból járkál a postás, a pincér, az utcai fotós vagy az erdész. De sétál a kalapácsvető is. Egyszer megkérdezték Zsivóczky Gyulát, hogy több ezerszer eldobja ménkű nagy távolságra a kalapácsnak szépített golyóbist, utánamegy, visszahozza, hát ugyan mi ebben a jó? Az olimpiai bajnok azt válaszolta jámboran: „Az a legszebb. Mikor visszasétálok, emésztem a végrehajtott mozgást.” A gondolkodás és a gyaloglás társutasok. Egyik a másikat generálja. Sétál a sztárfocista is. Kivéve Albert Flórit és társait, akik csípőre tett kézzel várnak. Statisztika a közelmúltból: Messi egy Barca–Real-rangadón úgy lőtt gólt, adott gólpasszt, hogy a meccs 83%-ában sétált, 11%-ában kocogott, 5%-ában futott, 1%-ában sprintelt. A jó focista tudja, mikor fusson. A tapasztalt futó pedig tudja, mikor gyalogoljon. Hol megadón vánszorog, hol tempósan lépked; erőltetett menet ez inkább. A (futó)ember az időt akarja kontrollálni, s így a halandóságot elodázni. Hiába.

Pár hét és a kezdők már váltogatják a gyaloglást és a futást. A kettő közös metszéspontja, hogy tudsz-e csevegni közben. Ha kellemesen, akkor vagy gyalogolsz, vagy edzett futó vagy. Máskülönben futótempóban nincs beszélgetés. Legfeljebb magaddal – de abból rengeteg. Aztán a gyaloglás idővel ciki lesz. Gyalogolni, én? Kemény vagyok, futok hát keményen. Harcolok a távval, de főleg az idővel. Megvan az a keleti vicc, amikor a kínai bácsi egy atlétikapálya mellett sétál, mikor kirohan egy néző, s lelkendezve közli, hogy valaki épp megjavította a 100 méteres síkfutás rekordját? A bácsi elgondolkozik és megkérdi: És mit csinált az idővel, amit így spórolt? Szóval futok egészen addig, amíg – jellemzően ultratávokon – kénytelen vagyok bele-belegyalogolni. Akár hosszú kilométereket. Akadt olyan topversenyző, aki egy 215 kilométeres verseny utolsó 100 km-ét legyalogolta. Tempó- és arcvesztés, blamázs – gondolja ilyenkor egy futónáci. Futóverseny: azért vagyunk ott, hogy fussunk. De a fizikai és a mentális erőnlét olyan, mint a szinuszgörbe. Hol fent, hol lent, és gyakorta torkollik mindez gyaloglásba. A meredek emelkedőket még az elit is gyalogolja.

Paradoxon, de sok futóversenyen a gyaloglóképesség dönt. Ahogy a triatlonra is azt mondják, hogy a jó úszók futóversenye. A futónáci azt is mondja, hogy a futás szép sport, a gyaloglás csúf. Csípőficamosan csavarognak, lépésük a hülye járások minisztériumi hivatalnokait idézi. Mint rángatózó dervisek, úgy facsarják a testüket a szabályok közé szorítva. Megpróbálnak gyorsan haladni, miközben megpróbálnak lassan haladni. A gyaloglás az egyetlen olyan atlétikai versenyszám, ahol a stílust (azaz leér-e valamelyik lábad a betonra, vagy mindkettő a levegőben kalimpál) pontozzák. S mindezt persze szubjektív bírói döntésekkel szabad szemre hagyatkozva. De hát ki tudná megmondani 20–50 ezer lépésből, hogy volt-e olyan pillanat, amikor a két lábból csak az egyik volt a földön?! A gyors gyaloglók világversenyen olyan tempót mennek, mint itthon az ínséges, profi atlétamentes időkben az országos futóbajnokság dobogósai. 1:16-os 20 kili, 3:32-es 50 kili.

Summázva: a fáradt futó gyalogol, a profi gyalogló pedig fut – csak utóbbinak nincs repülőfázisa. Persze a futók sem tankönyvi atléták. Rossz nézni őket, ezért nézés helyett inkább csináljuk – és ne nézzünk tükörbe. A futás úgyis tükör.

Állítólag egy átlag magyar napi 7000 lépést tesz meg. Ez a statisztika szerint öncsalásos bevalláson alapul. Én 400 métert mondtam volna, ha az otthoni téblábolást is jóindulatúan beleszámítjuk. A kényelmesre vattázott életekben nem vállalnak kockázatokat, nem hagyják el a komfortzónájukat: feldolgozott ételt esznek, mert rágni, rostot emészteni derogál, ahova tudnak, járművel mennek, vitetik magukat, lifteznek, mozgójárdáznak, a várost is elektromos rolleren tekintik meg. Nagymamám a negyvenes években tizenévesen napi 44 kilométert gyalogolt. Csobánkáról járt be a Vásárcsarnokba terményt eladni. A kor viszonyai között ezek bevett dolognak számítottak. Ma pedig: a sokat futó, alig gyalogló ember már nem tud kirándulni, de várost nézni sem gyalog. Lassú az egész. Keveset ismer meg és azt is körülményesen. A futással minden más távlatba kerül. A dekádnyi futóév elszoktat a sétatempótól.

Persze versenyen a gyaloglás pihenés a futónak. Ez azért vékony jég: ha túl sokat gyalogol a futó, aligha tud újra elindulni belőle. Az agy leold, a test beköt. A tapasztaltabb futó a lehet/nem lehet határán van. Ebben a félillegalitásban jó indok, hogy legalább haladunk, és nem állva, elfekve (mint a rohadt nád) próbálunk porainkból újraéledni. Persze sokszor gyalogolni rosszabb, mint futni, például egy 250 kilis verseny közepén kora hajnal, amikor szédül és álmos a futó az alvásmegvonástól. De hát minden piros lámpa, kereszteződés, akadály, minden lehetőség, ami önmagát kínálja fel, a futónak ziccerhelyzet! És a futó ki is használja. amikor egy szintemelkedést, pulzuszóna-túllépést, netán egy elrontott frissítést kell kihevernie. Instant rekreáció öt perc alatt. Mint a hibrid autónak az újratöltés, az elektromos visszacsatolás, úgy a futónak is hasznára válnak a gyaloglással, megállással töltött pihenők, restartok. Nem kell szégyellni, de azért mégis.

Kép
Olvasd el ezt is!
Tovább olvasok
Kép

Mister Börzsöny, alias Takács Krisztián Csipi tízszeres Kör teljesítő

10 hónappal ezelőtt egy kávézóban ültünk Takács Krisztián Csipivel. Megkérdeztem tőle mikor lesz a következő, a tizedik teljesítése. Azt mondta, idén ősszel, mert az év első felében az Ultrabalatonra készül. Múlt szombaton 10 órakor neki is vágott ismét ennek az embert próbáló kihívásnak, és szokásához híven hiba nélkül teljesítette.

Kép

3 nagyon praktikus tipp, ami segít, hogy idén télen még erősebb legyen az immunrendszered!

A gyömbértea és a vitamindús étrend is nagyon kell az immunrendszernek, de idén télen fokozottabban kell figyelni a szervezet ellenállóképességének erősítésére. 3 szuper tipp következik!

Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem