Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Tippek azoknak, akik pulzuskontrollos edzésekkel készülnének a versenyre

pulzus,pulzuskontroll
Facebook
Twitter
Pinterest
Olvasónk maratonra készül, az órája edzéstervét követi, a pulzuskontroll elveit betartva. A következő kérdéssel fordult szakértőnkhöz, Fülöp Tiborhoz:

Kedves Tibor!

45 éves vagyok. Mindig aktívan éltem, mindig mozogtam. 3,5 éve rendszeresen futok, hetente 3-4 alkalommal. Már 10 éve nagy híve vagyok a pulzuskontrollos edzésnek. Jelenleg az órám heti 4 futásos edzéstervét követem. 70-80% közötti terheléssel futva 6:30-as kilométereket futok. Az edzéstervem szerint, ha ezt így folytatom, akkor 4 órán belül le tudom futni a maratont (5:36 perc/km), viszont én ezt nagyon gyorsnak találom. Tavaly az ajánlást követtem, és nagyon el is futottam az elejét a versenynek. Nagy segítség lenne, ha pulzusterhelésben tudnék gondolkodni. Mit tanácsol?

Köszönettel,
Árpád

SZAKÉRTŐNK, FÜLÖP TIBOR VÁLASZA:

Kedves Árpád!

Nagyon örülök, hogy régóta pulzuskontrollal fut. Viszont én egy kicsit más megvilágításba helyezném a kérdést.

A teljesítőképesség nem csak a keringéstől, hanem jelentős mértékben az anyagcsere-folyamatoktól, vagyis az energiaszolgáltatástól függ. Különösen nagy jelentősége van ennek a maratoni távnál. Mivel a szénhidrátkészlet nagyjából 1.5 órára elegendő energiát biztosít, így a zsíranyagcsere működésének hatékonysága a hosszútávú állóképességi teljesítmény egyik kulcsa.

Az intenzitást ehhez képest kell meghatározni, így a pulzus célzónákat is ennek ismeretében lehet kötni a laktátküszöbhöz (LT) illetve az individuális anaerob küszöbhöz (IAS). Hogy ez a maximális pulzus hány százalékánál van, egyénenként változó, a keringés illetve az anyagcsere edzettségétől, és az egyén adottságaitól függően. A küszöbök megállapítása egy teljesítménydiagnosztikai vizsgálattal, elsősorban az ún. laktátméréses lépcsőteszttel lehetséges.

A saját zónák ismeretében már lehet értelmezni a gyorsulás folyamatát, az edzésperiodizáció és az elvégzett edzésmunka ismeretében pedig a fejlődés ütemét, valamint eghatározhatjuk a várható célidőt, és ezáltal a tempómegválasztás is lehetővé válik.

Jó versenyzést, sikeres célba érést kívánok!

Üdvözlettel

Fülöp Tibor

NEKED IS VAN KÉRDÉSED TIBORHOZ? ITT FELTEHETED NEKI! A TÖBBI SZAKÉRTŐNKKEL PEDIG AZ ALÁBBI LINKRE KATTINTVA ISMERKEDHETSZ MEG!

Tovább olvasok
Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Kép

Neked volt már rosszul sikerült futásod? A legjobbak sem verhetetlenek és ez így van jól!

Az elmúlt két hétben a világ legjobb futói közül ketten másként zártak 1-1 versenyt, ahhoz képest, mint ahogyan előzetesen várták…vártuk. Eliud Kipchoge Londonban, Joshusa Cheptegei pedig az elmúlt hétvégi félmaratoni VB-n teljesített szolidabban önmagához képest.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem