Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Az elmúlt hétvégén lett volna a Salomon Ultra-Trail Hungary, az éjjeli Szentendréről egy futó azonban így is elrajtolt

terepfutás,ultrafutás,UTH
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Janek Noémi, a tavalyi UTH női első helyezettje volt ez a futó. Olvassátok milyen volt az ország legnagyobb terepversenye ebben a verzióban!

RW: Őszintén kíváncsi voltam, fut-e valaki idén versenyen kívül UTH-t. A rövidebb távokon többen is elindultak. És hát te voltál az, aki lefutotta a teljes távot. Hogy jött az ötlet?

Janek Noémi: Alapvetően 2019 végén megvoltak azok a versenyek, amiken idén futni szerettem volna. Ezek között szerepelt az UTH, igaz ezúttal nem célversenyként tekintettem rá, hanem erősebbre futott, 100 kilométer feletti edzésként. Március elején már sejtettem, hogy nem kerül majd megrendezésre, hiszen eleve nagy versenyről van szó, plusz a szentendrei rajt-cél helyszín frekventáltnak tekinthető turistaforgalom szempontjából. Úgy voltam vele, hogyha nem lesz olyan jellegű korlátozás, ami ellehetetleníti, akkor mindenképpen megfutom a pályát, ha lesz verseny, ha nem. Nyilván választhattam volna akármilyen 100 kilométeres útvonalat, de egyrészről érzületem van ehhez a pályához, másrészről pedig nagyon kíváncsi voltam, hogy a tavalyi formámhoz képest hol tarthatok most.

terepfutás,UTH,ultrafutás,futás sötétben
''...hajnal 4 órára került a rajt időpontja, mert így még a sötétben rajtolás élménye megvolt, mégis viszonylag hamar eljött a pirkadat''

RW: Ilyen hosszút versenyen kívül igen nehéz futni, hiszen végig magad vagy, nincs versenyhelyzet sem. Ebből a szempontból hogy érezted magad?

JN: Igazából olyan szintű belső motivációm volt, hogy nem nagyon érdekelt a verseny hiánya. Persze furcsa volt elrajtolni a néptelen Duna-korzóról, de a legfontosabb dolog velem volt, mégpedig az, hogy kedvem volt az előttem álló úthoz. Éppen ezért nem zavart, hogy nem fut köröttem senki és az sem, hogy nincs kolomp és hajrázás. Magáért az élményért és az edzésért akartam megfutni, emiatt csak azok tudtak róla, akik aznap ott voltak és végigélték segítőként velem ezt a csodálatos napot. Rendhagyó módon a privát frissítőm mellett ezúttal Tolnai Balázs is csatlakozott, hogy segítsen, valamint Györgyi Gábor követte nyomon bizonyos szakaszokon a futásomat kamerájával. Úgyhogy nekem tényleg csak futnom kellett, elvégre minden adott volt ahhoz, hogy jót mehessek.

Olvasd el ezt is!

RW: Javítottál a tavalyi idődön, ez célod volt, vagy egyszerűen csak futottál, ahogy jól esett?

JN: Kifejezetten nem volt célom az időmön való javítás, persze titkon reménykedtem benne, hogy legalábbis a tavalyi versenyidőmet sikerül hoznom. Az időtervet is erre mértem, bár menet közben nem néztem, csak annyira figyeltem, hogy Dobogókőre 2 óra 30 percen belül érjek fel. Ezt pont sikerült hoznom, azt követően viszont egyáltalán nem foglalkoztam vele, mert nem akartam magamat stresszelni az idő terhével. Ráadásul a jövőbeni hosszúk miatt szerettem volna kicsit tét nélkül kísérletezni a frissítésemmel, valamint zokni cserével is. A Nyerges-hegyre felfele már biztosan tudtam, hogy gyorsabban haladok, mint tavaly és végül 14 óra 46 perces idővel értem vissza Szentendrére. Ez 17 perccel lett gyorsabb, mint a tavalyi győztes időm úgy, hogy 1 óra 8 percet töltöttem el frissítéssel, öltözködéssel. Ledöbbentett a futott időm figyelembe véve a „holtidőket”, mert versenyeken általában nagyon keveset frissítek, most pedig relatíve sokat üldögéltem, beszélgettem, „csemegéztem”, ennek ellenére csúnyán megvertem volna a tavalyi énem. Az érzettel kapcsolatos különbségeket már nem is említve.

terepfutás,UTH,ultrafutás
forrás: Tolnai Balázs

RW: Volt bármilyen nehézséged a futás során?

JN: Tájékozódási problémám nem volt, nekem ez hazai pálya, rengeteget futok ezeken az utakon. Előtte persze megfutottam az egész útvonalat szakaszolva, szóval megvolt az „emlékeztető”, de igazából csak a Lepence utáni jelzetlen részt kellet kicsit nagyobb figyelemmel megnéznem, a többit jól ismerem. Az egyetlen problémás rész, amit kihagytam az a Pilismarótra levezető jelzetlen „ösvény”. Ehelyett a Piros jelzésen mentem le Pilismarótra, ezzel inkább beletéve az útvonalba nagyjából 600 méter pluszt. A frissítésem remek volt, a már említett csapat gondoskodott arról, hogy mindenem legyen, amit előzetesen elterveztem. Az időjárás szintén tökéletes volt, hozzám eleve a hűvösebb idő áll közelebb, ráadásul napközben többször kisütött a nap, szóval a kevésbé bizalomgerjesztő hajnali esőzés után minden nekem kedvezett ilyen téren is.

"Az egyetlen nehézségnek a korai rajtot említeném, ugyanis nagyjából 25-30 kilométerig éreztem, hogy a szervezetemet megviseli a pihenés utáni hirtelen indítás. Az éjféli rajtot sokkal jobban bírom fizikailag, így amit nyertem a világosban haladással, azt szerintem elvesztettem a hajnali indulással."

RW: Láttam, hogy volt segítőd, a hivatalos pontokon találkoztatok?

JN: Igen, ez szempont volt, kértem őket, hogy ne tervezzünk máshova frissítést, csak a hivatalos pontokra. Három apró eltérést iktattunk be praktikus okokból: Pilisszentlászlón a focipálya mellé tettük, hogy ne a belső részen kelljen várni, Visegrádon szintén az utca miatt került a Kálváriára a pontom, valamint a Skanzennél feljebb költöztek a Sztaravoda-forrás előtt lévő parkolóhoz a lentebbi játszótérről. Minden más pontosan ott volt, ahol a versenyen is lett volna.

RW: A versenynek megfelelően éjfélkor rajtoltál?

JN: Eredetileg ez volt a terv, de aztán változtattam rajta két okból: egyrészt kicsit nyomasztónak éreztem a magányos éjszakai szakasz gondolatát, másrészt pedig tartottam az idő terhétől, hisz az éjféli rajttal pontosan látszott volna, hogy mennyire vagyok lemaradva tavalyhoz képest. Nem reméltem, hogy jobbat tudok futni, így nem szerettem volna ezt a mentális terhet magamon hordozni. Ezért végül hajnal 4 órára került a rajt időpontja, mert így még a sötétben rajtolás élménye megvolt, mégis viszonylag hamar eljött a pirkadat. Nagyon jó döntésnek bizonyult, ugyanis elképesztően szép volt a hajnali erdő, valamint a vadak is igen aktív mozgást mutattak ebben az idősávban, így sokféle állatot sikerült látnom haladás közben.

terepfutás,ultrafutás,UTH,Vadállókövek
forrás: Györgyi Gábor

RW: Milyen volt elrajtolni és befutni az üres városba?

JN: A rajt sietősre sikeredett, mert még előtte 10 perccel szakadt az eső, így éppen odaértem és már szinte indulnom is kellett. Nagyon furcsa volt végig menni a néptelen utcákon, hiszen egy éve voltam ezen a helyen utoljára és akkor azért másképpen nézett ki minden. Amikor elindultam, akkor elfogott egyfajta „eszelős nyugalom”, tudtam, hogy pontosan ott vagyok, ahol most lennem kell és éreztem a „sikerülni fog” belső megnyugvását. A befutásom is hasonló mámorban telt, hihetetlen érzés volt visszaérni, főleg az érzet és az időeredmény tudatában.

"Azzal engedtem el magam erre a napra, hogy mentálisan kemény legyek, fizikailag erős legyek és lélekben a pályán legyek – ezt az élményt átélni pedig többet jelentett, mint egy célszalagot a kezemben tartva befutni."

terepfutás,ultrafutás,célba érés,UTH,Janek Noémi

Galéria / 12 kép

A világ leggyönyörűbb futóterepei

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Törölték a Chicago Maratont, ezzel a harmadik nagy amerikai maraton is elmarad

A World Marathon Majors sorozat amerikai versenyei közül Chicago az utolsó a sorban a törölt versenyeket illetően.

Kép

Erősítsd a térd körüli izmokat, és nem bánod meg!

A nem futók legtöbbször a térdsérüléseket és a futást összekapcsolják, pedig a kettő nem feltétlenül jár együtt. Tény, hogy a futók jobban ki vannak téve a térproblémáknak, mint az átlagemberek, ám ha betartod a szabályokat, semmi baja nem lesz a térdednek a futóedzésektől!

Kép

Büntetőkör #19 - Monspart Sarolta: az agyvelőgyulladás utáni talpraállásról és motivációról

Simonyi Balázs beszélgetése Monspart Saroltával folytatódik: a nemzet sportolója elmesélte, hogyan állt talpra súlyos betegsége után, és mennyi izgalom várt rá utána!

Kép

Idén is bevehetik a sportolók a várost - Budapest Urban Games

Augusztus 29-én újra itt a BUG, átúszhatod a Dunát, felfuthatsz a Citadellára, jógázhatsz is odafent és a street workoutot is kipróbálhatod a BME előtt!

Kép

Így éld túl és élvezd a futást aszfalton terepfutóként

Tudjuk, hogy számodra a terep a minden, ott vagy a legboldogabb. Ám veled is előfordulhat, hogy hosszabb-rövidebb ideig aszfaltra kényszerülsz!

Kép

Itt a cukkiniszezon - ugye te is sokat eszel belőle? Nagyon kellene!

A legjobb, ha amikor csak teheted, hazai idényzöldségeket és gyümölcsöket fogyasztasz. A cukkininek millió arca van: eheted nyersen, salátaként, csinálhatsz belőle tésztát, grillezheted, töltheted, kisütheted, használhatod akár süteményekbe is. A lényeg, hogy edd most minél gyakrabban - soroljuk is az érveket mellette!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem