Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Nincs semmi, ami egy kellemes esős időhöz fogható – mondja Constantina Dita, aki számára mindig sikert hozott, ha esőben versenyzett

maraton,félmaraton,világbajnokság,olimpia,Constantina Dita
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
A román atlétika „ironwoman-je”, a 2000-res évek egyik legismertebb európai származású futónője hosszú és sikeres karriert tudhat a háta mögött.

Kőkemény nő, aki egykor 200-as futóhetekkel készült, soha nem zavarta hideg, eső, szél, minden cudar körülmény kedvezett számára, kitűnő teljesítményre volt képes. Így hát, amikor a 2005-ös félmaratoni világbajnokság reggelén felébredt a kanadai Edmontonban és szembesült a hideg, esős idővel, nem különösebben riadt meg a helyzettől.

„Az eső a javamat szolgálta, mindig jól éreztem magam esőben” - magyarázza Dita, aki immár 19 éve él a kolorádói Boulder-ben. „Boulderben gyakran van hideg, szeles idő, ami az edzéseimet sem kerülte el. Volt, hogy 30 km-t futtam erős szélben, de soha nem adtam fel, soha nem edzettem például futópadon edzőteremben.”

Az első a nyolc félmaratoni világbajnokságból

Kevés sportoló van, aki olyan sok félmaratoni világbajnokságon vett részt, mint Dita. Összesen nyolc alkalommal állt rajthoz a táv nemzetközi megmérettetésén. Az első 1998-ban volt, a svájci Usterben, ahol a 29. helyet szerezte meg. 1999-es palermoi VB-n 13-ik lett, a következő évben Bristolban 32-ik, 2001-ben a brüsszeli VB-n 22-ik.

2003-ra jelentősen javult a teljesítménye. A London Maratonon egyéni csúcsot futott és hatodik helyen ért célba 2:23:43-mal, amin ősszel Chicagóban tovább faragott és 2:23:35-tel a második helyen fejezte be a „szeles város” maratonját. Javuló formája tükröződik a félmaratoni világbajnokságon nyújtott teljesítményén is, a portugáliai Vilamoura-ban már az 5-ik lett 1:10:05-tel.

maraton,félmaraton,világbajnokság,olimpia,Constantina Dita
forrás: Getty Images
London, 2009. április 23. - A 2008-as pekingi olimpia maratoni érmesei: a bronzérmes kínai Zhou Chunxiu, az aranyérmes romániai Constantina Dita, az ezüstérmes kenyai Catherine Ndereba a London Maraton előtti sajtófotózáson.

Bronz Új-Delhiben, első hely Chicagoban szorosan egymás után

A 2004-es szezon sikeres volt annak ellenére, hogy az athéni olimpia maratonja a forróság miatt nem sikerült túl jól számára, a 20-ik helyen ért célba. Ugyanakkor az áprilisi London Maratonon harmadik lett, illetve az olimpia utáni félmaratoni világbajnokságon, Új-Delhiben bronzérmet szerzett. „Új-Delhiben a hőmérséklet sehol nem volt ahhoz képest, mint amit Athénban tapasztaltam” - emlékszik vissza. „Nagyon jó, sík pálya volt, nem volt más feladat, csak türelmesen tartani a tempót. Örültem, hogy végre egyéni érmet nyertem egy világbajnokságon.”

Figyelemre méltó, hogy csupán egy héttel a félmaratoni VB után, ez a hihetetlenül kemény román atléta, aki az ország déli vidékén nevelkedett egy farmon, megnyerte a Chicago Maratont (2:23:45). Persze sokan megkérdőjelezték, hogy jó döntés volt-e ilyen közel rajthoz állni két komoly versenyen, ami Ditának nem volt nagy ügy. „Sokszor futottam edzés gyanánt ilyen időtartamban fontos maratonok előtt” - magyarázza. „Csak annyi történt itt, hogy az edzést, versenyre cseréltem, ami hasonló volt a megszokott tempófutáshoz távban és időtartamban is.”

maraton,félmaraton,világbajnokság,olimpia,Constantina Dita
forrás: Getty Images
Helsinki, Finnország, 2005. augusztus 14. - Paula Radcliffe és Constantina Dita az IAAF Atlétikai Maratoni Világbajnokságon. Radcliffe aranyérmes lett, a kenyai Catherine Ndereba ezüst, Constantina Dita pedig bronzot nyert.

Maratoni VB bronz és félmaratoni VB arany 2005-ben

2005-ben volt élete legnagyobb formájában. Az áprilisi London Maratonon 2:22:50-nel országos csúcsot futott és Paula Radcliffe mögött a második helyen ért célba. Augusztusban pedig bronzérmes lett a Helsinkiben megrendezett maratoni világbajnokságon.

Ismét a Chicago Maraton előtti hétre esett a félmaratoni világbajnokság, melyen természetesen rajthoz állt, mint ahogyan a nagy amerikai maratonon, Chicagoban.

Az edmontoni félmaratoni világbajnokságon nem volt könnyű dolga, olyan versenytársakkal állt rajthoz, mint a holland színekben versenyző, kenyai Lornah Kiplagat és a háromszoros félmaratoni VB ezüstérmes szintén kenyai Susan Chepkemei. Dita számára azonban volt egy nagy előnye annak a napnak: a nyirkos, hideg idő. Meg is ragadta a lehetőséget. Ráadásul 10 éves fia, Rafael is motiválóan hatott, a pálya szélén szurkolt neki. 10 km-nél 18 másodperccel vezette a versenyt, 15-nél már 41 másodpercre nőtt az előnye. „Meglepett, hogy az első helyen futok, a tempóm normál volt, azt gondolom, hogy az időjárás volt az, ami számomra kedvezően befolyásolta a versenyt” - mondja. „Jó idő volt és én szeretek esőben futni.”

Olvasd el ezt is!
maraton,félmaraton,világbajnokság,olimpia,Constantina Dita
forrás: Getty Images
Edmonton, Kanada, 2005. október 1. - Constantina Dita az IAAF 14. Félmaratoni Világbajnokságán, amit meg is nyert.

Amikor látta, hogy vezet, igyekezett az utolsó kilométereken mindent beleadni a futásba, végül 1:09:17-tel világbajnok lett, alig egy perccel mögötte futott be Kiplagat. „Nagyon boldog voltam, életem első világbajnoki aranyát nyertem” - magyarázza. Ráadásként ez a teljesítmény hozzájárult ahhoz, hogy a román csapat szintén aranyérmes lehessen ezen a világbajnokságon.

Jöhet az olimpiai arany Pekingben

Egy héttel az edmontoni félmaratoni VB után ismét a Chicago Maratonon állt rajthoz, ahol folytatódott az egész éves sikerszéria. Ismét nemzeti maratoni rekordot futott (2.21.30), ami egyben új egyéni csúcs lett, ezúttal második lett a női mezőnyben. 2006-ban a Debrecenben megrendezett utcai futó világbajnokságon ezüstérmes lett Lornah Kiplagat mögött. Azonban Dita legnagyobb futása a pekingi olimpián várt rá. Az akkor 38 éves hosszútávfutó olimpiai aranyat nyert maratonon, ahol - hogy hogy nem - esett az eső.

félmaraton,maraton,világbajnokság,olimpia,Constantina Dita
forrás: Getty Images
Peking, Kína, 2008. augusztus 17. - Díjátadó a pekingi olimpián, a maratoni versenyszám dobogósai: ezüstérmes Catherine Ndereba, aranyérmes Constantina Dita, bronzérmes Zhou Chunxiu.

Az élsporttól ma már visszavonult, ám nagyon is aktív futónő, ma Románia és otthona, Boulder között ingázik. Alapítója és főszervezője a Bucharest International 10K eseménynek. A mai napig fut, tavaly a Berlin Maratont teljesítette 3 óra 7 perc alatt, novemberben pedig a New York Maratonon állt rajthoz, ahol 3 óra 30 percet futott. Ebben az évben szeretné folytatni a World Maraton Major versenyek teljesítését, közülük is Bostonban indul, illetve a Tokió Maratonon is rajtolt volna, ám az elmaradt, az amatőr mezőny - melyben immár Dita is versenyez - nem indulhatott a koronavírus-járvány miatt.

Tovább olvasok
Kép

Büntetőkör #20 - Életútinterjú Bérces Edittel, a világ egyik legeredményesebb ultramaratoni futójával

Megérkezett a Büntetőkör podcastsorozat legújabb része, amelyben Simonyi Balázs ezúttal a futólegenda, Bérces Edittel beszélget!

Kép

Meddig futhatsz fáradtan és mikor tarts inkább szünetet?

A fáradtság érzése egy felkészülési időszakban normálisnak tekinthető, legalább is egy bizonyos szintig. Vagyis eljöhet az a mérték, amikor már többet árt a futás és muszáj pihenni.

Kép

Egyél sok friss fügét, mert csodafinom és rengeteg jótékony hatása van!

A füge a nyár második felének egyik legfantasztikusabb gyümölcse, ám itthon lehetne még sokkal népszerűbb is. A következők miatt kellene gyakran enned!

Kép

Ezt a 6 szabályt vedd figyelembe, ha most kezdesz futózsákot használni

Sokunk számára a futás önmagában is nehéz, adj ehhez az állapothoz még egy nehezítő körülményt, például egy futózsákot, amit terepfutásaidhoz vagy akár a városi közlekedés során szeretnél viselni.

Kép

3 természetes hatóanyag, ami segíti, hogy jobban aludj

Azt már mindannyian tudjuk, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy megőrizd az egészséged, tarts a súlyod, mentálisan fitt maradj és persze tudd fejleszteni a teljesítményed. De mi van akkor, ha egyszerűen képtelen vagy jól aludni?

Kép

Saját testsúlyos edzés otthon, egy sérülés után: Vanessa Fraser futó mutatja, hogyan kell csinálni

Kőkemény edzés akár egy sérülés után úgy, hogy mindvégig a talajon kell csak dolgoznod: Vanessa Fraser kőkemény erősítő edzése következik a csípőre, a core és a farizmokra!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem