Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Nem biztos, hogy a súlyodból kell faragni, ha a teljesítményeden javítanál!

BMI, ideális testsúly, teljesítmény, gyorsaság
Facebook
Twitter
Pinterest
Ez a tanulsága annak a kutatásnak, ami azt vizsgálta, hogy a szív- és légzőrendszer terhelésre adott válasza, hogyan változik a BMI függvényében.

Pedig az általános vélekedés szerint az alacsonyabb BMI szerepet játszik például a keringési rendszer terhelésre adott kedvezőbb reakciójában. Ám a vizsgálat során kapott adatok azt mutatják, hogy a fiatalabb korú sportolónők esetén sokkal fontosabb a táplálkozás, az alvás és az elvégzett edzések minősége a gyorsulás szempontjából, mint az, hogy néhány kilogrammot lefaragjanak a testsúlyukból.

A kutatók 2224 17 és 91 év közötti személy (805 nő, 1419 férfi) BMI-értékét és kardiorespiratorikus állapotát (VO2 max) vizsgálták. (Az érintetteket 2011 és 2019 között a Massachusetts Állami Kórház kardiovaszkuláris teljesítményprogramjába utalták.) Azt állapították meg a vizsgálat során, hogy az alacsonyabb BMI értékekhez alacsonyabb VO2-csúcs kapcsolódott, különösen a 17-30 év közötti fiatal nőknél. Ez azt jelenti, hogy az alacsony BMI nem feltétlenül egyenlő a jobb kondícióval.

„A kutatók azt találták, hogy a nők e korosztálya esetén 23 körüli BMI értéknél (ami a BMI skálán a „normál súly” felső vége felé van) legmagasabb a fitnesz szint” - mondta a Runner’s Worldnek Dr. J. Sawalla Guseh, a tanulmány egyik szerzője, a Harvard Medical School orvosoktatója, a bostoni Massachusetts Állami Kórház kardiológusa.

A BMI besorolása szerint:


  • alacsony súly kevesebb, mint 18,5
  • normál súly 18,5–24,9
  • túlsúly 25–29,9
  • elhízás esetén legalább 30 a BMI érték

Általánosságban elmondható, hogy az aerob állapotra vonatkozó megfigyelések során a 30 évesnél idősebb felnőttek esetén alacsonyabb BMI mellett van látható mértékű erőnléti fejlődés. „Ám egy alacsony súlyú fiatal atléta nem feltétlenül tud magas VO2 max értékek mellett sportolni” - mondta a szakember. Orvosi körökben úgy látjuk, hogy a VO2 max az erőnléttel korrelál. A BMI szélsőséges értékei a jó erőnlét szempontjából nem szerencsések.

BMI, testsúly, teljesítménynövelés,gyorsulás,
forrás: Szász Norbert

„Az a széles körben elfogadott elképzelés, hogy az alacsony BMI előfeltétele a kiváló kondíciónak, de az adatok azt sugallják, hogy ez nem feltétlenül igaz” – mondta Dr. Guseh. „Tehát a könnyű súly nem egyenlő a jó erőnléttel, sokkal fontosabb az egészséges, optimális testsúly, különösen fiatal sportolóknál.”

1000 Futótipp nőknek

1000 Futótipp nőknek

Ha elszántad magad, már meg is tetted a legfontosabb lépést a futóvá váláshoz. Amire ezen kívül szükséged lesz, azt mind megtalálod a Runner’s World kifejezetten nőknek szóló futótippjei között!

 

2490 Ft 1990 Ft

Megnézem

Hogyan lehet növelni a VO2 max értéket?

Dr. Guseh azt javasolja a sportolóknak, különösen a fiatal nőknek és edzőiknek: úgy fejlesszék az aerob erőnlétet, hogy a táplálkozási és az alvási szokásokon javítanak, illetve az edzések hatékonyságát növelik, és ne a testsúly csökkentésére fektessék a hangsúlyt.

Bár a BMI az ember egészségi állapotának szempontjából releváns, de fontos, hogy ezt az adatot nem szabad egyetlen tényezőként figyelembe venni, különösen sportolóknál. A kutatás legfontosabb konklúziója, hogy ne a fogyókúra legyen az első lépés, ha cél a gyorsabbá válás akkor, ha a BMI érték egyébként optimális zónában van.

Galéria / 4 kép

Erősítő gyakorlatok futóknak, amik gyorsítanak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Hasznos kalciumforrások vegánoknak, és azoknak, akik nem fogyasztanak tejtermékeket

Ha áttérsz a vega vagy vegán étrendre, az egy dolog, hogy sok zöldséget és gabonát fogyasztasz, ám vannak tápanyagok, amiket hús és tejtermékek hiányában bizony pótolni kell. A kalcium is ilyen!

Kép

Ugye nem szoktál kéretlenül ott ragadni idegen futótársad közelében?

A hazai futópályákon még nincsenek írott szabályok, de íratlanokat mindenképpen illik betartani. Ilyen például az is, hogy nem sérted meg egy másik futó intimszféráját edzés közben.

Kép

A hűvös idő alapkelléke: fejpánt – mutatunk pár szuper darabot!

A fejpánt nagyon praktikus darab, hiszen a füleket, homlokot védi, a hajat a helyén tartja, de nem túl meleg, mint egy sapka, és az izzadtságot is jól elvezeti. Létezik belőle bélelt verzió is, hogy a hidegebb időben is élvezhesd ennek a szuper kiegészítőnek az előnyeit.

Kép

3 őszi saláta, amiket ha megkóstolsz, többé nem felejtesz el!

Lassan kevesebb az idényzöldség a polcokon, és a hidegebb idő beköszöntével a test is a tartalmasabb ételeket kívánja. De ettől még ősszel és télen is kellenek a saláták - a következő 3 variációra tutira rákattantok!

Kép

6 tipp, hogy MOST se veszítsd el a futókedved

Közel egy hete, hogy ismét téli időszámításba váltottunk és hát lássuk be, az egyik legnyomasztóbb dolog sötétben róni a kilométereket.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem