Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Minden, amire szükséged lesz futóként ősszel (és télen), hogy ne fázz odakint!

futás ősszel, futás télen, őszi futóruházat,
Facebook
Twitter
Pinterest
Míg nyáron a pulzus alacsonyan tartása, most az okozhat nehézséget, hogy elérd a kívánt tartományt. Ezzel együtt az öltözködésen is változtatni kell. A szezon egyik legfontosabb témája: mi az a néhány ruhadarab, ami nem hiányozhat egy futó gardróbjából ősszel?!

De vajon van egészségügyi kockázata annak, ha hidegben futsz?

Egyszerű a válasz: nincs, amíg az időjárásnak megfelelően öltözködsz és amúgy is egészséges vagy. A futás során a szervezet hamar felmelegszik, ha túl sok (vagy vastag) ruhát vettél magadra, előfordulhat, hogy kellemetlenül fogod magad érezni egy idő után. Ezért mondják, hogy akkor jó az öltözéked, ha a bemelegítéskor még kicsit fázol. Ha már akkor sem fázol, tuti sok ruhát öltöttél magadra.

Olvasd el ezt is!

Viszont az is igaz, hogy amint megállsz, hamar kihűl a szervezet, amit nemcsak a kinti hőmérséklet, hanem az átizzadt holmid is okoz. Ezért fontos, hogy miután befejezted a futást, kerülj mielőbb meleg helyre és öltözz át. Ha erre nincs lehetőséged, vigyél magaddal váltóholmit (autóban sincs meleg, amikor beszállsz). Elsősorban a felső ruházatot cseréld le mindenképp, hisz ott izzadsz fokozottabban.

futás ősszel, futás télen őszi futóruházat, futóruházat
forrás: Getty Images

Íme néhány alapvető darab, ami szükséges az őszi, téli futásokhoz:

  • Közepesen vastag, hosszú futó nadrág: a leghidegebb napokat leszámítva általában minden futónak megfelel. Ha extra fázós vagy, akkor dönts a thermo béléssel ellátott nadrág mellett.
  • Hosszú ujjú technikai futó felsők: ezek használhatóak alaprétegként, ne legyenek túl vastagok, inkább vedd őket egymásra, ha még hidegebbre fordul az idő. Ősszel elég akár egyetlen darab is, ha dzsekit veszel fölé.
  • Hosszú ujjú vastag technikai futó felső: ebből elég egyetlen, ez lesz a külső réteg, ha már közelít a hőmérséklet a mínuszokhoz.
  • Szél- és vízálló futódzseki: ez lesz a külső héja az öltözéknek. Mivel szélálló, nagyon jól szigetel. Ha enyhe esős idő van, akkor elég alá csupán egy vékony hosszú ujjú, ha már döngetnek a mínuszok egy vékonyban, egy vastagban és a dzsekiben tuti, hogy nem fogsz fázni. Ezekből még mindig tudsz levenni magadról, ha úgy érzed meleged van.
Runner’s World 2020/05 (digitális verzió)

Runner’s World 2020/05 (digitális verzió)

Ősszel is a futásé a főszerep! A Runner’s World legfrissebb lapszámán a 3 gyerekes anyukát, Tiricz Irént láthatod, aki mindössze 5 éve kezdett el futni, de azóta az egyik legeredményesebb hazai terepfutó lett. A vele készült interjúban többek között erről, és a család-karrier-futás hármasról mesélt nekünk. Ezen kívül számos izgalmas témát dolgoztunk fel, úgy mint a maraton utáni depresszió kezelését, a résztávos edzéseket, a futóiskola hasznosságát vagy épp a mobility tréninget. De olyan híres sportolókról is olvashatsz, akik munka mellett készültek fel az Olimpiára, de Bérces Edit is mesélt az élettörténetéről. Ne hagyd ki! Még több infó: www.runnersworld.hu/megjelent

595 Ft

Megnézem
  • Szélálló mellény: Sokan hordanak előszeretettel mellényt ebben az időszakban, mivel a karok szabadon maradnak, így nehezebb túlmelegedni benne, ugyanakkor a mellkast védi a hűvös levegőtől. Jó választás, mert sokféleképpen variálható.
  • Kesztyű: hosszabb futásokhoz és a komolyabb téli klímán elengedhetetlen. Nagyon sok téli felső és kabát karrésze hüvelykujjbújtatóval végződik, a kézfej jelentős része védett marad, ha mégis fáznának az ujjaid kell a kesztyű persze.
  • Csősál: a multifunkcionális csősál az egyik legkedveltebb futós ruhadarab, ebben az időszakban meg pláne. Sapkaként, sálként, fejpántként, sőt hajpántként is használható. Futás közben a fej is komolyan verejtékezik, nem érdemes túl vastag fejfedőben gondolkodni, a legtöbbek számára éppen megfelelő egy vékony réteg.
  • Futózokni: nagyon fontos, hogy most biztosan ne pamutzokniban indulj útnak, főleg akkor, ha várhatóan vizes lesz. A technikai anyagú, hűvösebb időben gyapjú futózoknik a legmegfelelőbbek. Garantáltan nem fog fázni a lábad még akkor sem, ha a cipőd elázik. Váltócipő, váltózokni esős, havas futás után kötelező, ha nem tudsz hamar meleg helyre menni!
futás ősszel, futás télen, futóruházat
forrás: Getty Images

Hogy pontosan hány réteget vegyél magadra függ attól is, hogy milyen hosszú futásra indulsz és milyen intenzitáson végzed az edzést. Minél könnyebben futsz és minél tovább, annál több réteget ölts magadra annak érdekében, hogy ne fázz a futás végén sem. Lehet, hogy kezdetben a derekadra kell kötnöd a szélkabátot, ám az a második, harmadik óra végén, amikor már fáradtabb és lassabb leszel, jól jön majd. Ha esőben és szélben indulsz, mindenképpen vigyél magaddal szélkabátot még rövidebb edzésre is. A nedves, izzadt holmit a hűvös levegő pillanatok alatt hűti le, ami könnyen vezethet megfázáshoz.

Ne hagyd ki!


November 12-15. között a JOY-Napok keretén belül megvásárolhatsz minden olyan futóruházatot, ami az őszi, téli futásaidhoz szükséges. Keresd az egyedi kuponkódokat a következő Runner’s World magazinban is, és válogass a több, mint 300 kupon közül, vásárolj akár 70% kedvezménnyel ebben az időszakban!

Galéria / 3 kép

Csak erre a 3 dologra van szükséged, hogy kihozd a téli futásból a maximumot!

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Kép

Ne utáld annyira! 5 ok, amiért időnként érdemes kelbimbót enned!

Nagyon sokan az elég erőteljes íze miatt teszik tiltólistára a kelbimbót, pedig jól elkészítve és a megfelelő dolgokkal kombinálva csodás kiegészítője lehet az egészséges étkezésnek.

Kép

5+1 szuperjó Black Friday ajánlat, amit megéri kihasználni!

Ha fontos számodra, hogy fitt és ápolt legyél, akkor mutatunk pár szuper terméket, amit a Black Friday alatt kedvezményes áron szerezhetsz be!

Kép

42 ezer lépés a szülésért

Egy szokatlan futás lesz vasárnap a Margitszigeten. "Futás a szülésért, a választás szabadságáért, az esszenciális női erő, a női minőség felemelkedéséért." Amolyan „gyógyító” futás. Női kezdeményezés, de nem csak nők számára.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem