Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

futás fájdalommal, fájdalomtűrés, sérülés,
Facebook
Twitter
Pinterest
Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Több tanulmány is feltárta már, hogy a futók általában igen magas fájdalomtűréssel „büszkélkedhetnek”. A szeretett hobbit, mozgásformát fordíthatjuk a szervezetünk ellen? Lehet, hogy a fájdalomtűrés az, ami lehetővé teszi számunkra, hogy elérjünk egyéni csúcsot vagy teljesítsünk olyan távot, ami már inkább kellemetlen?

Amelia Boone OCR-világbajnok és ultrafutó azt írta Twitter üzenetében, hogy ha a magas fájdalomküszöb sérülésekhez vezet, akkor arra nem lehetünk büszkék. „Arra törekszem, hogy alacsonyan tartsam ezt az ingert. Ugyanis azok, akik a fájdalom első jeleire leállnak, általában hosszabb karriert tudhatnak magukénak futóként.”

Az Outside Magazine nemrégiben megjelent cikkében Alex Hutchinson egykori hosszútávfutó, író újságíró megvizsgálta ezt a jelenséget állóképességi sportolóknál, és megállapította, hogy a futók sokkal inkább elviselik a fájdalmat, mint akár a focisták vagy azok, akik nem sportolnak. Hutchinson azt írja: „Wolfgang Freund német tudós nemrégiben végzett tanulmányt ultra-állóképességű futók fájdalomtűréséről. A vizsgálat alanyainak a lehető leghosszabb ideig jeges vízben kellett tartaniuk a kezüket. A nem sportoló kontrollcsoport átlagosan 96 másodpercig volt erre képes, mielőtt feladta. A futók közül ezzel szemben mindenki eljutott a három perces maximális határidőig és a fájdalmat átlagosan 6-nak értékelték 10-ből."

Runner's World Fuss Sérülésmentesen magazin

Runner's World Fuss Sérülésmentesen magazin

 

 

1995 Ft 1495 Ft

Megnézem

Ez a jelenség kétélű fegyver a futók számára

Ami a futók fájdalomtűrését illeti, az ellenállóképesség az, ami sikeressé teszi őket, ám ugyanez a képesség egyben tönkre is teheti a sportkarriert. A futás a következetességről szól, és a sérülés korai észrevétele elengedhetetlen. Fontos megérteni és elfogadni, hogy már a kényelmetlen érzés, a kicsit fájdalom, feszülés is jelentheti azt, hogy valamiféle túlterheléses jelenséggel állunk szemben, ami átfordulhat hosszas kezelést és leállást igénylő sérüléssé.

fájdalomküszöb, fájdalom, sérülés, futás fájdalommal
forrás: Getty Images

Reid Coolsaet egykori kanadai hosszútávfutó, ma edző azt tanácsolja sportolóinak, hogy sérülten ne fussanak, de bizonyos fokú fájdalom elfogadható. Kemény felkészülési időszakban olykor befeszülhet, fájhat 1-1 erős ciklus végefelé az izomzat, ez érthető és rendben van. De ha folyamatosan fáj az izomzat, az ínszalagok vagy az ízületek az nem elfogadható. Ha nem tud a futó megfelelően futni, akkor úgysem éri el a kívánt eredményt. Tehát, ha a fájdalom állandóvá válik, netán súlyosbodik, itt az ideje abbahagyni és tartani némi pihenőt.

Olvasd el ezt is!

Hogyan lehet különbséget a fájdalmak között?

A futás lehet kényelmetlen, leginkább a kezdeti kilométerek során, de soha nem lehet fájdalmas, pláne nem kilométereken át. Ha éles érzést, szúrást kelt a fájdalom futás közben, azonnal abba kell hagyni, akárcsak olyankor, ha a fájdalom – akár futás hatására - pár napon belül romlik, erősödik.

Noha a kényelmetlenség elviselése is szerepet játszik abban, hogy növeljük a teljesítményünket, a fájdalomtűrést mégsem szabad túlzásba vinni. A hosszú és sérülésektől mentes futókarrier érdekében légy a különböző testérzetek óvatos szemlélője.

Galéria / 4 kép

Egyszerű, de hatásos regenerációs tippek

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Kép

Ne utáld annyira! 5 ok, amiért időnként érdemes kelbimbót enned!

Nagyon sokan az elég erőteljes íze miatt teszik tiltólistára a kelbimbót, pedig jól elkészítve és a megfelelő dolgokkal kombinálva csodás kiegészítője lehet az egészséges étkezésnek.

Kép

5+1 szuperjó Black Friday ajánlat, amit megéri kihasználni!

Ha fontos számodra, hogy fitt és ápolt legyél, akkor mutatunk pár szuper terméket, amit a Black Friday alatt kedvezményes áron szerezhetsz be!

Kép

42 ezer lépés a szülésért

Egy szokatlan futás lesz vasárnap a Margitszigeten. "Futás a szülésért, a választás szabadságáért, az esszenciális női erő, a női minőség felemelkedéséért." Amolyan „gyógyító” futás. Női kezdeményezés, de nem csak nők számára.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem