Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

7 éve tervezte, most megnyerte az ExtremeMan hosszútávú országos bajnokságot Badar Gergő

Badar Gergő, futás,
Facebook
Twitter
Pinterest
Gergő 2011 óta triatlonozik, hét éve már rajthoz állt Nagyatádon. Akkor hatodikként ért célba, de eldöntötte: 30 évesen visszatér és megnyeri a versenyt. Így is történt.

2020 augusztusában nem sikerült pályacsúcsot dönteni: Flander Márton 2017-es 8:10:11 órás pályarekordja még mindig rekord, ám sok esély nem is volt ennek túlszárnyalására. Augusztus 8-án ugyanis extrém meleg volt Nagyatádon, ráadásul néhány hete áradások voltak, két híd leszakadt, így a bringapálya távján módosítani kellett. Badar Gergőt, a ExtremeMan hosszútávú országos bajnokság győztesét (ideje 8:30) faggattuk arról, milyen volt a felkészülési időszak a pandémia alatt, és hogyan élte meg lelkileg ezt a több, mint 8 órás megmérettetést.

Mióta készülsz a 2020-as versenyre?

2013-ban álltam először rajthoz Nagyatádon, a hosszútávú OB-n, ahol 6. lettem. A 9:15 jó időnek számított, pláne úgy, hogy előtte 2 évvel kezdtem triatlonozni. De nagyon felkészületlen voltam, megviselt fizikailag a verseny, a következő években nem akartam indulni. A tervem az volt, hogy 30 évesen újra megpróbálom és megnyerem…

A pandémia miatt mennyire volt bizonytalan a verseny megrendezése?

Magyarország szerencsés helyzetben van, hogy rendezhetett versenyt, a legtöbb helyen elmaradtak. Én végig úgy készültem, hogy meg lesz tartva, így is zajlott a felkészülés.

Badar Gergő, futás,
forrás: Nagy Norbert
Olvasd el ezt is!

Mióta készülsz?

Minden évben pihenek egy hónapot. 2019 októberében ez megvolt, novemberben újra edzeni kezdünk Bajai Péterrel és úszóedzőmmel, Paksi Tiborral. Hosszú távra készültünk, ám amikor a tavaszi versenyek elmaradtak, új alapozást kellett csinálni. Márciusban lett volna egy középtávú versenyem Tenerifén, amit 3 nappal előtte lemondtak a vírus miatt. Rossz volt ezt elfogadni, de az egész világ krízisbe került, ez volt a legkisebb probléma – én meg tettem a dolgom, hiszen a munka nem vész el.

Most szombaton az úszásnál még harmadik voltál – utána azonban villámgyorsan az élre kerültél…

Harmadiknak jöttem ki a vízből 15 másodperces hátránnyal, a bringán 10 km múlva átvettem a vezetést. Viszont mivel tavaly óta 172 km a bringapálya, arra készültünk, így a pálya mostani átalakítása nem tett jót, ez elvett több, mint 10 percet, hiszen így 180.5 km lett a bicikliút.

Badar Gergő, bicikli
forrás: Nagy Norbert

Milyen érzés volt először beérkezni a célba?

A célba érkezés utolsó száz métere egészen fantasztikus volt, de végig nagyon jól éreztem magam. Jól bírtam a nagy meleget is, már egy ideje a legnagyobb melegben edzettem, hogy ne okozzon gondot a hőség. A futás kifejezetten jól ment, még több is volt bennem, mint a maratoni táv.

Hogyan állítottad össze a verseny előtti és alatti töltést?

A verseny előtt 2 héttel összeraktam, mikor mit fogok enni, inni, kiszámoltam, alaposan felkészültem. Ez nagyon lényeges, hiszen a szénhidrát, a sók, ásványi anyagok elemi fontosságúak ahhoz, hogy legyen energiánk. Én a verseny reggelén eszem valami nagyon könnyűt, úgy 90 perccel kezdés előtt, ez általában kétszersült vajjal, csirkemellel. De megtanultam alkalmazkodni: a külföldi versenyeken nincs mindig olyan étel, amit megszoktunk. Volt már, hogy kakaós tésztát ettem verseny előtt!

Fontos még, hogy a verseny előtti másfél órában viszonylag üres legyen a gyomor, de ne legyünk éhesek. Rajt előtt 20-30 perccel még jöhet egy fél banán vagy egy energiaszelet, és persze vizet is kell inni bőven.

Badar Gergő, edzés,
forrás: Nagy Norbert

Többször is sétálnod kellett a verseny alatt a bokasérülésed miatt. Mennyi időt szánsz a regenerációra, mikor mész újra edzeni?

Már úsztam, és úgy éreztem, sok maradt még a futásomban. Hétfőn már futottam volna, de a sérülés miatt inkább óvatos vagyok. Mentálisan sem merültem ki, de tartom az egy hetes pihenőt, ilyenkor nagyon figyelek a szénhidrátraktárak visszatöltésére, és arra, hogy sokat aludjak, ez nagyon lényeges a regeneráció szempontjából.

Mi a következő nagy terved?

Lesz itthon egy középtávú OB szeptember 19-én - a sérülésemtől függ, elindulok –e. Szeretnék, de 100%-ig ki akarom pihenni magam, hogy a jövőben a bokasérülés ne hátráltasson. Ha verseny előtt 2-3 héttel nem megy a futás, elengedem a dolgot.

Galéria / 10 kép

A legjobb szénhidrátok maratonfutóknak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem