Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Megdőlt az izomláz okának százéves rejtélye? – magyar kutatók fejthették meg

izomláz,izomláz oka,edzés,izom
Facebook
Twitter
Pinterest
Több teória is volt arról, hogy vajon mi idézi elő pontosan az izomláz érzését. Most végre a Testnevelési Egyetem kutatói tehetnek pontot az ügy végére.

Sokondi Balázs, Berkes István és Koltai Erika készítették azt a cikket, amiben levezetik, hogy miért kellene az izomlázat inkább "idegláz"nak hívnunk. Korábban az volt az általános vélekedés, hogy az izomlázat a felszaporodott tejsav okozza (futók esetében ez nagyobb terhelés, emelkedős vagy résztávos edzés esetében jelentkezik, amikor átléped a tejsavküszöbödet, hiszen addig még annyi termelődik csak, amennyit a tested el tud szépen keringetni), vagy pedig az izomszövetekben létrejött mikroszakadások, és az azok által kialakult gyulladás.

Nos, ezt most Sokondi Balázsék megcáfolhatták, ami nem semmi, hiszen több, mint száz éve nem sikerült ezt másoknak megdönthetetlenül megtenni.

izom,izomláz,izomláz oka
Sokan azt gondolják, hogy csak akkor ért valamit az edzés, ha másnap őrületes izomlázuk van - természetesen ebben a formában ez egy tévhit!

Arról van szó, hogy az izomorsóban érző idegrostok találhatóak meg, amelyek izomműködéssel járó nagyobb terhelés alatt (vagy, ha valaki edzetlen, akkor kisebb terhelés esetén is) mikrosérüléseket szenvedhetnek, és valójában ez a fájdalom maga az, amit izomlázként érzünk és tapasztalunk. Az izomorsók feszülésérzékeny izomreceptorok, amik az izomrostok között, velük párhuzamosan helyezkednek el, de fontos szerepet játszanak különböző testrészek testhez viszonyított helyzetének érzékelésében is. Mindezen információkat elektromos impulzus formájában küldik az idegrendszernek, ezért is hívhatjuk az izomorsókat az izom „agyának”.

Ezen információ birtokában biztosan lesznek változások a sportban az egész világban!

Galéria / 4 kép

Ezek a dolgok rontanak az izomlázon

Megnézem a galériát

MDPI

Tovább olvasok
Kép

Miért fuss terepfutó-cipőben terepen – pláne ázott, sáros talajon?

Szeretsz terepen is futni, de még nincs terepfutócipőd? Ne szalaszd el a vásárlást most ősszel, a JOY-Napok kuponjaival jelentős kedvezménnyel juthatsz hozzá új futócipődhöz is.

Kép

5 dolog, amit a 30-as éveidre mindenképp tudnod kellene, ha fogyni akarsz!

Fogyni minden életkorban nehéz, pláne egy bizonyos kor felett. Huszévesen még az ember kiahgyja a vacsorát, és egy hónap alatt lemegy 3 kiló, ám egy idő után ezt már képtelenség véghez vinni...

Kép

Kemény fókusz és komoly céltudatosság kellett ahhoz, hogy tegnap új 24 órás magyar csúcs szülessen – interjú Csécsei Zoltánnal

A hétvégi Balatonalmádiban megrendezett 24 órás országos bajnokságon 277,484 km-t futott Csécsei Zoltán, ezzel átvette Bódis Tamástól a tavaly megszerzett magyar csúcsot és rögvest az idei világranglista élére állt ebben a versenyszámban.

Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem