Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Meddig tart a hosszú futás utáni regeneráció?

maraton,futás közben fáj,hosszú futás
Facebook
Twitter
Pinterest
Minden futó heti rutinjának része a hosszú futás, ha tudatos edzésmunkával készül szinte bármilyen távra. Az egyik legnehezebb edzésfajta, ami után különös gondot kell fordítani a regenerációra.

Reid Coolsaet Kanada negyedik leggyorsabb maratonistája, aki kétszer indult olimpián, azt mondja, hogy kétféle hosszú futás létezik, az egyik amolyan egyszerű hosszú futás, a másik pedig a nehéz hosszú futás.

„Amikor hét napos ciklusokban edzettem, szombaton futottam a hosszúakat. Ezt követően vasárnap könnyű edzésem volt, hétfőn pedig ismét nehéz következett. Egyetlen napom volt kipihenni a szombati hosszú futást.” Ám ezek a hosszú futások soha nem voltak nehezek, körülbelül egy perccel lassabb kilométereket futott, mint a maratoni versenytempója, a hosszuk 25 és 35 km közé estek.

A hosszú futás másik fajtája, amikor az edzés egy jelentős része versenytempón zajlik. „Ilyenkor jellemzően két nap szükséges a regenerációhoz” – mondja Coolsaet.

maratoni felkészülés,hosszú futás
forrás: Getty Images

Fáradt lábak

Reid szerint az, hogy olykor fáradt lábakkal edzünk, a maratoni felkészülés természetes része. „Általában az indulás nehéz, de a bemelegítést követően érezhetően javul a helyzet és jó minőségű edzéseket lehet összehozni nem teljesen pihent lábakkal is.” Ilyenkor ne hagyd, hogy az első érzetek elvegyék a kedvedet a folytatástól. A 10-20 perces bemelegítő szakaszt követően kezdődhet a futás tempósabb szakasza. „Ez az érzés a felkészülés része és nem kell attól félni, hogy a versenyen is előjön, hiszen, ha elvégzed a munkát tisztességesen, a rajthoz kipihent lábakkal állsz, minden ott lesz bennük, ami a célig kísér.”


Ha a hosszú futás során hallgatnál valami érdekeset, Simonyi Balázs podcastja elég sokáig kitart!


Amikor ne edz fáradt lábakkal!

Azt mondjuk, hogy az edzés része, ám van, amikor mégse folytasd így a futást. Például, ha az említett bemelegítést követően a kívánt tempót vagy pulzust nem tudod elérni. Ilyenkor javasolt a könnyű futás, az intenzívebb szakaszok kihagyása vagy a táv, időtartam csökkentése. Tehát a kellemetlenség, a fájdalom tűrése bizonyos fokig normálisnak tekinthető, de érezni kell, hol a határ. Ha ezt nem látjuk, csökkenhet a teljesítmény és sérülések is kialakulhatnak.

A hosszú futás utáni pontos regeneráció hossza egészen eltérő lehet. Az izomzat állapotát viszont jól tükrözi az említett fájdalom érzete.


Egy őszi maratonra akár most is elkezdheted a felkészülést!

Galéria / 4 kép

Ezért jobb ősszel futni maratont

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Ettél már csicsókát? Itt az ideje kipróbálni!

Azon vagyunk, hogy minél színesebben táplálkozz- próbálj ki új ízeket, zöldségeket, szokatlanabb alapanyagokat. A csicsóka most igazi szezonális élelmiszer - ne feledkezz meg róla!

Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem