Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Lecseréled a futópadot a kinti futóedzésekre? 4 dolog, amiket mindenképp tarts szem előtt!

futás, edzés,
Facebook
Twitter
Pinterest
Úgy érzed, elég volt a futópados edzésekből, és megpróbálkozol a kinti futással? Jól teszed, de ez egy nagy lépés, amire érdemes rákészülni, és figyelembe venni a következőket!

Nagyon sokban különbözik a futópados futás a betonon, a salakon vagy a terepen való futástól, és itt nem csak az időjárási körülményekre gondolunk. Ha a váltás mellett döntesz, készítsd fel rá a testedet!

1. Fuss lejtőn a futópadon is!

Ha kint futsz, nem olyan totálisan sík felülettel kell megküzdened, mint a futópad - így érdemes úgy hangolni magad a kinti edzésekre, hogy egy ideig a futópadon is 1-2%-os lejtőt állítasz be magadnak.

2. Érdemes beruházni egy jó cipőbe

Ha komolyan kint akarsz edzeni, hasznos a futópadon használt cipő helyett egy olyan darabba fektetni, amit a szabadban viselsz majd. A legjobban akkor jársz, ha egy speciális futóüzletbe mész, ahol segítenek kiválasztani, melyik a legjobb cipő járdán, salakon, terepen - attól függően, hol fogod használni. Tényleg rengeteg dolog múlik a futócipőn, és itt nemcsak a technikára gondolunk, hanem a láb egészségére is!

1000 Edzéstipp futáshoz

1000 Edzéstipp futáshoz

Ha elszántad magad, már meg is tetted a legfontosabb lépést a futóvá váláshoz. Amire ezen kívül szükséged lesz, azt mind megtalálod a Runner’s World első könyvében. 1000 tippünk végigvezet az első lépéstől az első versenyig vezető úton.

 

2490 Ft 1990 Ft

Megnézem
futni, edzeni,
forrás: GettyImages

3. Lassan kezdj bele az átállásba!

Ha korábban edzettél már kint, de nagyon ritkán, akkor most érdemes heti egy alkalommal futópad helyett kint futnod, így is viszonylag gyorsan szokik majd hozzá a szervezted. Ha viszont nagyon új neked a kinti futás, mert sosem futottál kint, akkor minden második héten iktass be egy kinti edzést 1 hónapon át, utána lassan növelheted az adagot heti 2 kinti futásig. Lényeges, hogy adj időt magadnak az átállásra!

Ha a téli hónapokban bent futsz, a tavaszi-nyári hónapokban pedig kint, akkor is kell figyelni az átállásra: amikor bentről váltasz kinti edzésre, mert az idő kezd felmelegedni, minden héten próbálj egy viszonylag melegebb napon kint futni, így érdemes belevágni pár hétig a szabadtéri edzésekbe.

Mit mond a szakértő?


Sipos Fanni futóedző szerint nagyon nem mindegy, hol kezdesz el futni a futópad után: a terep a legnehezebb az egyenetlenségek miatt, illetve amiatt, hogy ez a legnagyobb váltás a sima futópadhoz képest. Itt nagyon figyelni kell az utat, a környezetet, így ha váltásban gondolkodsz, a legjobb megoldás eleinte a biztos futópálya vagy a környékbeli járdák, amiket már jól ismersz!

4. Osszd el a futásaidat!

Nincs olyan szabály, hogy csak kint vagy csak bent kell futni. Ha benne vagy a váltásban, az is remek ötlet, ha elosztod a futásaidat: ha mondjuk 8K a napi adagod, akkor futhatsz eleinte 2K-t kint, aztán a maradék 6-ot a futópadon, és növelheted szépen, fokozatosan az adagot. Azt viszont ne feledd, hogy más tempót futsz kint, mint bent, így ne ez legyen most a mérvadó.

Galéria / 9 kép

Terepfutók legszükségesebb és "nem árt, ha van" holmijai

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem