Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Bokafájdalom és társai: nyomós okok, amik miatt sok kezdő feladja a futást, pedig nem kellene

edzés.,kezdők
Facebook
Twitter
Pinterest
Ha felkészülés nélkül vágsz bele a futásba, úgy, hogy egyszerűen csak nekiindulsz, akkor számolnod kell azzal, hogy jó időbe telik, míg megszokja a test az edzést. És vannak dolgok, amik ezt nagyon is hátráltatják.

Itt a jó idő, ráadásul a legtöbb konditerem zárva van, a csoportos órákat sem tartják meg sok helyen, te viszont mégis mozogni és fogyni szeretnél - így belevágsz a futásba. Kis távokkal kezded, mert az homályosan dereng, hogy nem jó túlterhelni magad, plusz nem is bírod még az edzést. Igyekszel minden nap menni, hiszen kitartó vagy - ugyan jó ideje meg sem moccantál. De most eldöntötted, változtatsz.

Pár nap vagy néhány hét után azonban elkezd fájni itt-ott, már az a táv sem esik jól, amit eddig teljesítettél, így megint nyugtázod magadban, hogy a futás nem a te műfajod.

Ismerős a helyzet?

Nem meglepő, ha igen: ha ugyanis mindenféle rákészülés nélkül, egy ősrégi edzőcipővel vágsz bele a futásba, ráadásul úgy, hogy a heti 0 edzésből hirtelen majd minden nap edzel, akkor tuti, hogy sokkolod a szervezetet, és nem azt a hatást éred el, amit szeretnél. Amiért valójába elkezdtél futni.

A futást, és úgy alapvetően mindenféle mozgást nagyon meg lehet ám szeretni, ha fokozatosan vezeted be az életedbe, ha betartod a megfelelő szabályokat, és alapos bemelegítéssel és utána nyújtással felkészíted a testedet a mozgásra.

Ha viszont nem megfelelően indulsz neki, a fájdalom és a kellemetlenség garantált - Sipos Fanni futóedzőt faggattuk arról, hogyan védhetően ki a tipikus kezdő futóbakik.

futás,edzés,mozgás
forrás: GettyImages

Néhány futás után fájni kezdett a bokám - mi lehet az oka?

,,Ha úgy kezd el fájni a bokád, hogy korábban nem volt bokasérülésed, akkor az nagy valószínűséggel a nem megfelelő cipő miatt jön elő. Ha ugyanis nem a lábállásának megfelelő cipőben futsz, esetleg nem megfelelő minőségű cipőben, az könnyen okozhat komoly fájdalmakat. Ha futásra adod a fejed, akkor a legfontosabb, hogy legyen egy jó cipőd, ami megfelel a lábálásnak, a terep körülményeinek és a testsúlynak is. Én mindenképp futó szaküzletben javaslom a futócipő kiválasztását, ahol be tudják mérni a lábállást és szakképzett eladók tudnak segíteni. A futócipő nem divatozás: ez tényleg a sport alapeleme!"

Olvasd el ezt is!

Állandóan szúr az oldalam - ez normális?

,,Az oldal szúrás a kapkodó levegővétel miatt lehet, ami annak az egyik jele, hogy az optimálisnál gyorsabban futsz. Figyelj az egyenletes légzésre, mellette pedig legyen egyenletes tempójú a futómozgás. Én a 3 lépés ki és 2 lépés be elvre esküszöm, de ez a tempóval persze változhat."

Elkezdett fájni a térdem - ez mitől lehet?

,,A térdfájásnak számos oka lehet. A nem megfelelő cipőtől kezdve a rossz futótechnikán át az alulhidratáltságig sok minden okozhatja. De akár egy porckopás is lehet a háttérben. A térd sokféleképp fájhat, különböző pontokon. Ha pihentetésre sem múlik el, akkor mindenképp keress fel egy ortopéd orvost. Ha mindig visszatér, amint elkezdesz futni, akkor pedig egy futóedzővel, gyógytornásszal érdemes konzultálnod."

Ne feledd: feladni a legkönnyebb, a probléma gyökerét megtalálni és orvosolni komolyabb feladat. De megéri!

Galéria / 5 kép

Válaszd ki a tökéletes futócipőt!

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Kilian Jornet pénteken nekivág a 24 órának

Most már megvan a futás időpontja is. Elnézve Norvégia jelenlegi átlaghőmérsékletét, kemény menet lesz!

Kép

Nagy lépést tett a környezet védelmének érdekében hét futóverseny-szervező

„Mi akkor most zöldre váltunk!” címmel közleményt tett közzé hét futóverseny-szervező, aminek eredményeképpen a jövőben nem adnak semmilyen egyszerhasználatos poharat a futóversenyeken.

Kép

2020 karácsonya is lehet szuper - 3 férfias ajándék, amiket a neten is simán beszerezhetsz!

Ha nem akarod a legutolsó pillanatra hagyni a vásárlást, itt az ideje összeírni, kit mivel lepnél meg idén karácsonykor. A férfiaknak nem mindig könnyű ötletes és hasznos ajándékot tenni a fa alá - ebben segítünk most!

Kép

Alig várom, hogy újra fussak, de fontosabb a megfelelő regeneráció szülés után! - Az első 3 hét tapasztalatai és a gyerekágyi torna

A várandósság alatti sportolást igyekeztem tudatosan felépíteni (vagyis inkább le), így azt biztosan tudtam, hogy a szülés utáni regenerációt ugyanilyen átgondoltan szeretném végigvinni.

Kép

5 táplálkozási tévhit, amit jó tudnia minden futónak

A szénhidrátok és a fehérjék valóban a legfontosabb tápanyagok egy futó számára? A kávé dehidratál? A zsírszegény étrenddel jobban tartható a testsúly? A gélek és izoitalok szolgáltatják a legjobb energia-utánpótlást terhelés esetén?

Kép

Paula Radcliffe koncentrációs technikája, ami eredményessé tette őt

Kivel ne fordult volna elő egy fontos versenyen, hogy a kezdeti lelkesedést egyszer csak megtörték a zavaró gondolatok: „ááá nem fog ez menni, már a lábam is fáj, kimaradt két hét a felkészülésből, hopp a futó, akivel eddig simán tartottam a lépést el is húzott” - és még mennyi ilyen és ehhez hasonló gondolat kering egy futó fejében, ha éppen nem megy a futás.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem