Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

"Ez egy totál komfortzónán kívüli tapasztalat" - karanténnapló Angliából

"Ez egy totál komfortzónán kívüli tapasztalat" - karanténnapló Angliából
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Nemrég indult sorozatunkban külföldön élő magyarokat kérdezünk az aktuális koronavírus-helyzetről, és hogy ők miként élik meg futóként.

Már tudjuk, mi az aktuális helyzet Milanóban (Olaszország), Odense városában (Dánia) és Göteborgban (Svédország) – most pedig lássuk, Angliában hogyan telnek egy hobbifutó mindennapjai a koronavírus idején?

Száva Kinga Rickmansworth településen él és programozóként dolgozik, szabadidejében pedig terepultrázik Európa különböző részein.

Milyenek a körülmények jelenleg nálatok, az angliai kisvárosban, London közelében?

A betegség számszerűsíthető adatai exponenciális görbéken futnak nálunk is felfelé – a kérdés, hogy a Mount Everest lesz a végén a csúcs, vagy megússzuk egy középhegységnyi tetőzéssel – ha élhetek egy ilyen terepfutóhoz illő hasonlattal.

Néhány napja, március 27. óta hivatalos, hogy a brit miniszterelnök – akinek néhány hónapja még a Brexit végrehajtása volt a legnagyobb problémája – maga is koronavírus-fertőzött. A kormány a vírus kirobbanása után elég ambivalens intézkedéseket hozott, de múlt hétfőtől kijárási tilalom hatálya alá helyezték az egész országot.

A gyakorlatban persze valójában már hetek óta élnek így a családok, annak ellenére, hogy a vezetés csak később rendelte el ezeket az korlátozásokat. Bevásárolni és gyógyszertárba ki tudunk menni és naponta egyszer kiengednek futni vagy bringázni is, de ismerőseinkkel nem találkozhatunk természetesen. Az utcákon rendőrök járőröznek és oszlatnak, ha kell; a postás a csomagok kikézbesítésekor már két hete csak csönget, maga írja alá az átvételi elismervényt helyettünk és a pakkot tisztes távolságból csak leteszi a küszöbre.

Programozóként tudsz home office-ban dolgozni, vagy még be kell járnod?

Negyedik hete dolgozom már itthonról, szerencsére a munkám és a munkáltatóm is flexibilis volt ez ügyben. Hivatalosan az irodánk csak két hete zárt be, de korábban már engem és több kollegámat is megkértek, hogy végezzük otthonról a feladatainkat, így „őrzik” a működő termékeket (pénzügyi rendszert fejlesztő cégnél dolgozom).

Galéria / 4 kép

Száva Kinga futópillanatai

Megnézem a galériát

Általánosságban milyen a hangulat? Az emberek komolyan veszik a veszélyhelyzetet? Nálunk, Magyarországon egyelőre laza a fegyelem sok esetben a lakosság részéről.

A polgárok nem igazán bíznak az itteni egészségügyi rendszerben, rengeteg vita és politika övezi itt is, akár csak otthon, Magyarországon. Mivel az angolok jó és rossz értelemben véve is igazi különcök, de szeretik a ’Keep calm and carry on’ mentalitást, jó ideig tényleg nem lehetett pánikot érezni itt, ami nekem néha túl laza is volt. Mára ez persze megváltozott, mindenki igyekszik a szabályok betartásával elősegíteni, hogy közösen túllegyünk ezen.

Ami nagyon szimpatikus viszont, hogy itt párszáz fős regisztrált betegszámnál sem hitegettek minket, hogy ez valós képet ad a betegségről, hanem március elején kerek-perec kimondták: 10-14 hét innentől a csúcs, készüljünk lelkiekben.

És sikerült felkészülni lelkiekben? Hogy bírjátok a szobafogságot?

A bezártságot egyelőre jól, mert szerencsére több szobánk van, így egy nagyobb térben mozgok és dolgozom. A párommal kommunikálhatok és van egy cicám, aki igazán boldog, hogy egész nap együtt lehetünk és végre nem marad egyedül napközben.

Közösségi futások frontján milyen korlátozásokat vezettek be nálatok?

Az Angol Atlétikai Szövetség múlt hét előtti héten tanácsolta minden klubnak es futóközösségnek az edzések felfüggesztését – ezt az általam követett és látogatott egyesületek mind meg is tették. Néhány egylet, klub már ennél is korábban, magától lemondta a tervezett eseményeit.

De futni még ki tudtok menni?

Igen, abszolút és megyünk is, amennyit csak lehet. Én kijárok futni is és sétálni is a párommal. Fontosnak tartom, hogy a lehető legnagyobb körültekintéssel tegyem mindezeket: legtöbbször naplemente környékén és a kevésbé forgalmas részekre megyek, minimalizálva ezzel a lehetséges kontaktust másokkal.

Használsz emellett valamilyen speciális védőeszközt edzéshez?

Csősállal takarom a számat és van nálam kesztyű is legtöbbször. A zsebemben pedig ott lapul a kézfertőtlenítő is, mivel sok kis kaput kell nyitogatnom a terepútvonalon, ahol futni szoktam – minden alkalommal megtisztítom a kezem 1-1 nyitás után.

A futás mellett edzel otthon is valamit most, hogy a nap nagy része a négy fal közé zárva telik?

A páromnak van bringás edzőgörgője – és bár a járvány kitörése és a bezártság előtt sose gondoltam volna, hogy eljön az idő, hogy felülök rá, de ez is megtörtént, ráadásul élvezem is. Emellett a személyi edzőm Skype-on keresztül nyír ki rendszeresen erősítő edzéssel és a pilates óráit is már online tartja. Elkezdtem korábban egy 3 hónapos mobilitás tréninget, ez javában zajlik már: ez a gyakorlatban egy reggeli átmozgató tornát és heti két célzott mobilitási edzést jelent.

Nehezebb vagy könnyebb összeegyeztetni az edzéseidet most, hogy gyakorlatilag az egész életed egy térben zajlik – munka, magánélet, étkezés, sport?

Nekem, azt mondhatom, pozitív hozadéka ez a bezártságnak: amióta itthonról dolgozom, kiegyensúlyozottabb az edzés rendszerem. Emellett még kiemelném, hogy az itthoni munka miatt kevesebbet ülök, jobban variálom, hogy milyen pózban dolgozom. Gondolj bele, ezt egy irodában azért nehezebben oldja meg az ember. Nekem ez személy szerint nagyon fontos, mert derékfájdalmakból és sérülésekből épülök épp fel és a legnagyobb ellenségem az ülés, főleg, ha hosszú ideig vagyok ugyanabban a pozícióban. Kimondottan élvezem, hogy a meetingek (csak audio van általában) alatt még pár jógamozdulat, nyújtás is belefér.

Hobbisportolóként is fontos célja az edzéseinknek a versenyeken való megmérettetés. Tudom, hogy te is számos terepultrán indulsz egy évben – hogy éled meg, hogy kiüresedett a versenynaptár? Nem lankad a lelkesedésed, nem csökken a motivációd?

Mivel sérülésekből lábadozom, nem volt tele pakolva a határidőnaplóm futóeseményekkel. Az első versenyem július közepén lenne (Eiger Ultra Trail – Svájc), de ezt még nem mondták le, mivel viszonylag messze van. A döntést, hogy az eseményeket töröljék teljes mértékben elfogadom és támogatom – közösen tudjuk csak leküzdeni ezt a járványt. Versenyek lesznek ősszel is, vagy jövőre, ez egy másodlagos szempont most.

Mit gondolsz, ugyanolyan mederben folytatódik minden majd, ha ennek egyszer vége lesz? A te személyes életedben lesz változás?

Szerintem ez egy remek lehetőség arra, hogy változtassunk, új szokásokat vegyünk fel – nálam ez épp folyamatban van, ahogy korábban is említettem. Környezetvédelmi szempontból remélem, hogy ezt a „wake-up call”-t meghallják sokan és tényleg változtatnak a környezetromboló, önző, profitorientált szemléletükön – de a pesszimistább énem nyilván kételkedik abban, hogy ez valóban megtörténik.

Ez a jelenlegi állapot egy totál komfortzónán kívüli érzés és tapasztalat, amire Európa és Amerika már Ázsiához hasonló módon, jobban fel fog készülni most már. Szerintem a normális kerékvágásba legalább fél év, mire visszatérhetünk.

Tovább olvasok
Kép

Két edzésterv + praktikus tippek kismama futóknak

Főszerkesztőnk, Brigi jelenleg a kismama futók lelkes táborában igyekszik még a kilométereket gyűjtögetni, tapasztalatait pedig folyamatosan meg is osztja a Runner's World olvasóival.

Kép

Legyőzheti Bekele Kipchoge-t az idei London Maratonon?

A világ két leggyorsabb maratoni futója sokszor versenyzett már együtt, de a legnagyobb összecsapásuk idén októberben várható.

Kép

3 szépségtipp edzés utánra, hogy az izzadás ellenére is ragyogjon a bőröd!

Az izzadás egészséges mind a szervezet, mind a bőröd számára, de nem árt odafigyelni egy-két dologra, hogy a nyári hőségben az edzések után is ragyoghass!

Kép

4 módszer, amik segítségével ellazíthatod a mindig feszes combizmokat

A futóknál, pláne azoknál, akik legalább középtávokat futnak, és mellette nem fektetnek hangsúlyt az erősíti edzésre a leggyakoribbak az állandóan befeszült combizmok - ám legyintés helyett komolyan kell velük foglalkozni!

Kép

7 éve tervezte, most megnyerte az ExtremeMan hosszútávú országos bajnokságot Badar Gergő

Gergő 2011 óta triatlonozik, hét éve már rajthoz állt Nagyatádon. Akkor hatodikként ért célba, de eldöntötte: 30 évesen visszatér és megnyeri a versenyt. Így is történt.

Kép

Többszöri időpont módosítás után törölték a Párizs Maratont

Április 5-ről először októberre, majd novemberre tolták a versenyt, most pedig lemondták a szervezők.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem