Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Kalandvadászok: avagy egy 8 éves, egy kutya, meg egy anya a börzsönyi rengetegben

keresztedzés,túra,börzsöny,sportolj a gyerekkel,aktív szülők,aktív család
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Szülőként gyakran törtem a fejem azon, hogyan tudnám a számomra fontos aktív életet úgy átadni a gyermekeimnek, hogy ne legyek erőszakos, ne terheljem őket túl és olyan időtöltést kínáljak fel számukra, ami élmény és nem nyűg.

Tavasszal találtuk ki Barnussal, hogy nyáron elmegyünk egy többnapos túrára valamelyik hazai hegységünkbe. Eredetileg 3 naposra gondoltunk, ám miután a Börzsönyre esett a választás, úgy gondoltam, elég lesz 2 napos útvonalat tervezni, mert a Börzsöny nem piskóta még egy felnőttnek sem, nemhogy egy ilyen korú kissrácnak. Nem tudom, hogy 8 évesünk erőnléte jobb-e, mint egy átlagos korabéli gyereké, nincs összehasonlítási alapom. De azt látom rajta, hogy nagyon jó fizikuma van. Csimpaszkodik, mászik, amire csak tud, bringázik hegynek föl és le, közel síkon egész sokat el tud tekerni, szívesen jött velem többször rövidebb erdei sétákra, a séták közben előszeretettel mászik fákra, sziklákra – szóval nem pusztán sétál mellettem, és tavasszal teljesítette a Kutyás-kör 12 km-es távját, ami ugyan nem tartalmaz sok szintet, ám nem sokkal csúsztunk ki a futószintidőből. Ezek alapján azt gondoltam, fizikailag elég jó állapotban van mindenhogyan.

Olvasd el ezt is!

Norbi rakta össze az útvonalat. Én pedig a túrához szükséges holmijainkról gondoskodtam. Egy 30 literes túrazsákot és Barnus kicsi hátizsákját vittük. Szükségünk volt az első éjszakára hálózsákokra (a Nagy-Hideg-hegyi turistaházban egyelőre nincs mód ágynemű bérlésre, de jó eséllyel ez hamarosan változik), egy váltás ruházatra, esőholmira, törülközőre, tisztálkodószerekre, papucsra, vízre, (összesen kb. 2 liter volt nálunk induláskor), élelemre, amit az első napi túra közben néhány nasit leszámítva elfogyasztottunk, telefonra és GPS-es órára, töltőkábelekre, fejlámpákra, térképre, kutyatápra és tálakra. Barnus zsákjában voltak még különböző kincsek, amiket ő tartott fontosnak (pl. bicska, távcső, rajzolós füzet).


Hogyan válassz GPS-es órát? Érdemes Simonyi Balázs Podcast-ját meghallgatni ebben a témában!


1. nap: Királyrét – Csóványos – Nagy-Hideg-hegy

Dél körül indultunk útnak, mondhatni a legnagyobb melegben, igaz szerencsénkre nem volt kánikulai időjárás, csupán a szokásos 25 fok körüli napos, nyári idő. A nehéz túrazsákot idő volt megszokni. Kellemes sétatempóban baktattunk, Vanda kutyánk hosszú, 10 méteres pórázon, a derekamra rögzítve elől ügetve törte az utat, végig megkötve volt. Hamar érzékeltük, hogy legjobban a vizünk fog fogyni ezen a napon, a magam részéről óvatosan kortyolgatva fogyasztottam, hogy biztosan kitartson szinte végig. Mindig megálltunk, amikor Barnus kérte, az volt a cél, hogy kellemesen érezzük magunkat. Az a jó, hogy mindegy, milyen a tempó, az út úgy is elfogy egyszer csak, mindössze kitartásra és türelemre van szükség. A nehezebb kaptatókon is ütemesen felgyalogoltunk, közben 3 nagyobb pihenőt tartottunk. Volt egy ebédünk, egy uzsonnánk és amikor felértünk a Börzsöny legmagasabb pontjára, a Csóványosra, megmásztuk a kilátót, aminek csúcsán szintén pihentünk vagy 15 percet. A kilátás egyszerűen meseszép volt a napsütéses, tiszta időben. Minden idilli volt, lelkesen vetettük bele magunkat az utolsó 3 km-es, az eddigiekhez képest jóval könnyebb szakaszba. Sziklamászás, fáramászás, szarvasbogár mustra után kb. 5-re értük el az első napi célunkat. Közel 13 km-t tettünk meg nagyjából 900 méter szintemelkedéssel. Az éjszakát a Nagy-Hideg-hegyi turistaházban töltöttük. Elalvás előtt még kisétáltunk egy rövid fejlámpás körre, szentjánosbogarakat néztünk és a motoszkáló vadakat hallgattuk. Csendes, pihentető éjszakánk volt, ami egy pillanat alatt elröppent.

Galéria / 5 kép

Kalandtúra a Börzsönyben 1. nap

Megnézem a galériát

2. nap: Nagy-Hideg-hegy – Feketevölgy Panzió (Vilati)

Kiadós reggeli után összecihelődtünk és 10 óra körül megkezdtük a második napi túránkat. Az idő hűvös, borongós, esős lett, de szerencsére csak finoman szitált, ami nem adott okot arra, hogy különösebben túlaggódjam a dolgot. Még az esőholmijainkat sem szedtük elő, csupán hosszúujjúval egészült ki az előző napi túraruházatunk. Ez az útvonal jóval könnyebb volt, hiszen fentről lefelé kellett haladnunk hasonlóan hosszan, mint előző nap. Barnus csicsergett folyamatosan, voltak szakaszok, ahol sokszor megálltunk, 1-1 érdekes formájú fát fotózott, aztán óriási meztelencsigákat látott, majd érdekes vulkanikus kőképződményeket, aztán az egynyomos ösvény mellett félborsónyi szamócákat csipegettük, mindig történt valami olyasmi, amire nem készültünk, de ezektől vált még érdekesebbé, viccesebbé, kalandosabbá az út. Leereszkedtünk a Kőkorsónál a völgybe, majd az első patakátkelés során egy foltos szalamandra kapaszkodott egy kövön és lustán szemlélt bennünket. Barnus boldogan fotózta és videózta a fekete-sárga kétéltűt. Jó pár perc telt el ezzel is, de ki bánta, hisz pont ezekért az élményekért jöttünk. Egészen a 2. napi célig patakok mentén haladt az ösvény. Vadregényes, izgalmas útvonal a régi vasúti sín mentén. Különösen kánikulában élvezetes, hiszen akkor jó pár fokkal kellemesebb itt lent a klíma, ráadásul a patak hűs vizében mosakodni, frissülni lehet folyamatosan. Nekünk ezen a napon a fák nem árnyékot, hanem esernyőt jelentettek, változékony volt az idő végig, hol esett, amiből alig éreztünk valamit a lombok alatt, hol ragyogóan sütött a nap. Menet közben persze sok ezer követ pásztáztunk végig újabb szalamandra példányok reményében. Egyet sem találtunk már. Viszont később, amikor csatlakoztunk családunk többi tagjához és ismét végigsétáltunk a patak alsóbb szakaszának egy részén, baba-szalamandrákat láttunk többet is. Hasonlóan foltosak, mint a kifejlett példányok, de jóval kisebbek és nem olyan élénk színűek. Túránk második napján 14 km-t tettünk meg, körülbelül 500 méter szintemelkedéssel.

Galéria / 6 kép

Kalandtúra a Börzsönyben 2. nap

Megnézem a galériát

Semmilyen hiba vagy bonyodalom nem volt ebben a két napban. A nálunk lévők holmik jelentős részére szükségünk volt. Sikerült olyan útvonalat összerakni, amiben volt nehézség is, de azért élvezhető volt és rengeteg új élménnyel gazdagodva tértünk haza. Biztos, hogy fogunk még hasonló túrákra indulni, akár ebben a felállásban, akár többedmagunkkal. Személyes tapasztalatom és érzéseim szerint ennek az időtöltésnek óriási értéke van gyerek és felnőtt (és állat) számára egyaránt, ráadásul számomra keresztedzésnek is tökéletes, pont most, amikor egyébként sincs erős hangsúly a futáson. Apropó…még soha nem volt ekkora zsák a hátamon és még soha nem láttam a Börzsönyt ebből a szemszögből. Itt most tényleg mindenre IS volt idő. Két nap alatt mentünk 27 km-t bruttó 10 órás időtartam alatt. A nyár eddigi legcsodásabb napjai voltak ezek számomra!

Kapcsolódó cikkek:

Olvasd el ezt is!
Tovább olvasok
Kép

Két edzésterv + praktikus tippek kismama futóknak

Főszerkesztőnk, Brigi jelenleg a kismama futók lelkes táborában igyekszik még a kilométereket gyűjtögetni, tapasztalatait pedig folyamatosan meg is osztja a Runner's World olvasóival.

Kép

Legyőzheti Bekele Kipchoge-t az idei London Maratonon?

A világ két leggyorsabb maratoni futója sokszor versenyzett már együtt, de a legnagyobb összecsapásuk idén októberben várható.

Kép

3 szépségtipp edzés utánra, hogy az izzadás ellenére is ragyogjon a bőröd!

Az izzadás egészséges mind a szervezet, mind a bőröd számára, de nem árt odafigyelni egy-két dologra, hogy a nyári hőségben az edzések után is ragyoghass!

Kép

4 módszer, amik segítségével ellazíthatod a mindig feszes combizmokat

A futóknál, pláne azoknál, akik legalább középtávokat futnak, és mellette nem fektetnek hangsúlyt az erősíti edzésre a leggyakoribbak az állandóan befeszült combizmok - ám legyintés helyett komolyan kell velük foglalkozni!

Kép

7 éve tervezte, most megnyerte az ExtremeMan hosszútávú országos bajnokságot Badar Gergő

Gergő 2011 óta triatlonozik, hét éve már rajthoz állt Nagyatádon. Akkor hatodikként ért célba, de eldöntötte: 30 évesen visszatér és megnyeri a versenyt. Így is történt.

Kép

Többszöri időpont módosítás után törölték a Párizs Maratont

Április 5-ről először októberre, majd novemberre tolták a versenyt, most pedig lemondták a szervezők.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem