Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

ITRA kisokos, avagy a terepfutók nagy nemzetközi közössége

terepfutás,Nemzetközi Terepfutó Szövetség,ITRA,International Trail Running Association
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Ha rendszeresen versenyzel terepen, biztosan belefutottál már az ITRA kifejezésbe, ami valójában egy mozaikszó, és a Nemzetközi Terepfutó Szövetség angol megfelelőjének kezdőbetűit rejti.

A terepfutás egyre fokozódó nemzetközi szintű népszerűsége alakította ki a Nemzetközi Terepfutó Szövetség (International Trail Running Association – ITRA) mai funkcióit.

2013. júliusában alakult, célja részben a terepfutás egységes szabályozása, egyfajta standard megteremtése. Mindez garanciát is jelent a sportolók számára arra vonatkozóan, hogy a verseny, amelyen elindulnak, megfelel egy egységesen elfogadott szabályrendszernek mindenféle szempontból: útvonal kialakítása, jelölt pálya, távok, szintemelkedés, bizonyos időközönként frissítőpontok – ezek között azonban önellátás, egészségügyi és biztonsági szabályok, stb.

Ma az ITRA-n belül 1351 regisztrált versenyszervező található. Ha ezen szervezők versenyein indulunk (23 880 versenyről van szó világszerte!), akkor számíthatunk arra, hogy megfelelő minőségű szolgáltatást kapunk a pénzünkért, azaz a nevezési díjért cserébe.

terepfutás,ITRA,Nemzetközi Terepfutó Szövetség
forrás: Szász Norbert

De az ITRA rendszerébe futóként is regisztrálhatunk. Közel 10 ezer terepfutó tagja a szövetségnek. Illetve 1,6 millió regisztrált futót számlál, ami azt jelenti, hogy ennyi olyan futó van a világon, aki legalább 1 ITRA-ban regisztrált rendezvényen célba ért, ugyanis az eredménylistákat a szervezők beküldik az ITRA adatbázisába. Innen pedig elkezdődik az úgynevezett ITRA pontok számlálása is. Minden regisztrált futónak automatikusan gyűlnek a pontjai, amelyre bárki (tehát nem csak ITRA tag) rákereshet. Valójában az egész egy óriási nemzetközi szintű ranglista, amelyben az elit sportolóktól kezdve minden amatőr terepfutó helyet kap. Csak olyan sportolók maradnak ki ebből, akik direkt vagy merő véletlenségből csupa olyan rendezvényen indulnak, amelyek nem tartoznak-e szervezet besorolása alá. Ilyen is van természetesen.

Olvasd el ezt is!

Az ITRA teljesítményindexen keresztül lehetővé válik a futók összehasonlítása. Az index egy 1000 pontos skáláról indul, az utolsó 36 hónap 5 legjobb eredménye adja a futók egyéni indexét. A legmagasabb pontszámmal jelenleg az amerikai Jim Walmsley szerepel az ITRA rendszerében, 953 pontja van. A legjobb nő ugyanitt a svájci Maude Mathys, neki 809 pontja van. Összehasonlításképp a legjobb magyar jelenleg Szabó Sándor hegyifutó, 843 ponttal, a legjobb nőnk pedig Tiricz Irén 706 ponttal.

terepfutás,ITRA,Nemzetközi Terepfutó Szövetség,Jim Walmsley
forrás: Golden Trail Series / Sierre Zinal 2019
Jim Walmsley jelenleg a világ legjobb terepfutója az ITRA index alapján, mögötte Kilian Jornet mindössze 1 ponttal marad el.

Magyarországot két tag képviseli, egyikőjük Csanya, ő versenyszervezői oldalról kapcsolódott a szövetség munkájába, Rohoska Lajos pedig a hazai futókat képviseli. Mindkettőjük ITRA pozíciója önkéntes, puszta érdeklődés és lelkesedés vezérli őket.

S hogy miért éri meg futóként csatlakozni ehhez a nemzetközi közösséghez? Erre Lajos adott választ: „Ha teljes jogú ITRA tag szeretnél lenni, be kell fizetned a 8 EUR/év tagdíjat. Mit adnak cserébe? További statisztikákat saját és mások versenyeredményeiről, magasabb szintű hozzáférést az adatbázishoz. Szavazati jogot kapsz és választható leszel (képviselő, bizottsági tag). Köthetsz egy elég jó ár/érték arányú balesetbiztosítást. Valamint közösséghez tartozás jár vele és egy non-profit szervezet támogatása.”

terepfutás,ITRA,Nemzetközi Terepfutó Szövetség,Csanya,Tiricz Irén
forrás: Don Razzino
Tiricz Irén 2016-ban nyert először versenyt terepen, azóta a világ nagyot változott vele, a legjobb hazai terepfutónk az ITRA rendszer alapján.

Jelenleg egyébként 100 magyar ITRA tag van, 732 magyar futó nyitott úgyneveztt accountot és 3534 hazai futó eredménye szerepel az adatbázisban. Április óta, megduplázódott a hazai taglétszám – kb. mióta Csanya és Lajos aktívak ITRA tagként Magyarországon. Ezekkel a számokkal világviszonylatban a 30-ik helyen állunk (Franciaország az első).

A legtöbb futót a szövetségbe Európa delegálja, összesen 77 ezer regisztráltat, a közösség 75 százaléka férfi. Világviszonylatban 198 ország tagja az ITRA-nak.

terepfutás,ITRA,Nemzetközi Terepfutó Szövetség,Szabó Sándor
forrás: Tanúhegyek Trail Facebook oldal
Szabó Sándor, hegyifutó az ország legeredményesebb terepfutója az ITRA ranglista alapján.

Az ITRA rendszerben a versenyeket is lehet minősíteni, ezzel olyan futók eligazodását segítik, akik adott versenyen még nem jártak. Az értékelésben minden induló részt vehet, nem csak ITRA tagok vagy regisztráltak.

Magyarországon egyelőre hét ITRA versenyt találunk 2020-ra szűrve, melyek időrendben a következők: Bükki Kilátások, Ensport Vértes Terep Maraton, Nyúlcipőbolt Mecsek Trail, Kaptárkő Trail, Salomon Ultra-Trail Hungary, Compressport Up&Down, Bükk Kapu Trail. A versenyek sora folyamatosan bővül a szervezői regisztrációkat követően.

Az ITRA-val kapcsolatos további információk, érdekességek találhatók itt folyamatosan.

Tovább olvasok
Kép

„Az a célkitűzés, hogy mindenki sérülésmentesen tudjon futni” - Interjú Rajnay Kata gyógytornásszal

Ugye te is szeretnél még jó pár évig sérülésmentesen futni? Gondolom, igen! Akkor olvasd el Rajnay Kata gyógytornásszal készült interjúnkat, melyben a futókat érintő leggyakoribb érülésekről, hibákról és megoldásokról mesélt.

Kép

Az éjszaka hűvösét választotta több ezer futó szombaton - Virág-Erdélyi Zsófia és Csere Gáspár voltak a Generali Night Run hosszú távjának leggyorsabbjai

Közel 4500-an vetették bele magukat a fővárosi éjszakába múlt szombaton, ám nem a klasszikus értelemben vett mulatozáson volt a hangsúly, hanem a futáson.

Kép

A 10 legalacsonyabb szénhidráttartalmú zöldség, amik telis tele vannak tápanyagokkal

A zöldségek elemi fontosságúak az egészségesen étkezők számára, de akkor is kihagyhatatlanok, ha szeretnél leadni néhány kilót. Mutatjuk is, melyeket lenne érdemes minél gyakrabban enni az alacsony szénhidráttartalom miatt!

Kép

Ez történik a testeddel, ha túl sok sót eszel

A só elemi fontosságú a szervezet működéséhez, ám a fogyasztásával kapcsolatban fontos törekedni a mértékletességre - mondjuk is, hogy miért.

Kép

Beleuntál a futórutinodba? Segítünk felrázni magad!

A megszokástól könnyen fásult lehetsz, ami pedig motiválatlanná tesz, és egy idő után azon kaphatod magad, hogy nincs is kedved futni. Segítünk ezt elkerülni!

Kép

A terepfutás elmúlt 7 évéről szól az ITRA most publikált jelentése

Hét éve alakult a Nemzetközi Terepfutó Szövetség (International Trail Running Association – ITRA). A most kiadott jelentésük - amelyben bemutatásra kerül a terepfutás helyzete - a munkájukat felölelő időszakot fogja át.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem