Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Hogyan viselkedjünk futóként a koronavírus idején?

koronavírus,járvány,hol fuss?
Facebook
Twitter
Pinterest
Miközben a koronavírus folyamatos terjedése miatt világszerte egyre több nagylétszámú futóversenyt törölnek, óhatatlanul felmerül a kérdés sokunkban, vajon mi a teendő annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk és hogyan befolyásolják a történtek a napi edzéseinket…

Íme 10 fontos kérdés, amely sok futóban felmerül a koronavírus elleni küzdelem közben!

1. Biztonságos a futás szabadtéren?

Igen - valójában a betegség átterjedésekor biztonságosabb kint lenni, mint beltéren. Amikor emberek társaságában vagy és valaki tüsszent vagy köhög, apró cseppek kerülnek olyan tárgyakra, amelyeket óhatatlanul megérinthetsz. Ezt követően a kézre került vírust bejuttathatod a szervezetbe, ha megérinted az arcodat. A legjobb tehát, ha a szabadban, akár többed magaddal (egészségesen!) hódolsz kedvenc sportodnak.

2. Kerüljem a nagyobb közösségekben (nem tömegben) zajló futást?

Általában egészséges emberek éreznek késztetést arra, hogy fussanak. Lázas, köhögős állapotban nyilván senki nem indul el edzeni. Persze a betegség lappangó időszakában előfordulhat, hogy tünetmentes, ám fertőzött futó is van a társaságban. Ebben az időszakban (amikor még nincs köhögés és tüsszögés), csekély a cseppfertőzés veszélye. Azzal óvhatod magad maximálisan, ha nem puszilkodsz és nem fogsz kezet senkivel, a közös edzést követően pedig alaposan kezet mosol.

koronavírus,járvány,kézfogás,közösségi futás
forrás: Getty Images

3. Mi a helyzet akkor, ha karantént rendelnek el?

A 30-60 perc közti könnyű vagy intenzív aktivitás sokat segíthet a szervezet védekező mechanizmusának fenntartásában, ezért karantén ideje alatt is érdemes valamilyen testmozgást végezni, ahol csak erre lehetőség van. Jók lehetnek a saját testsúlyos erősítő gyakorlatok, kitörések, vagy akár a futás, ha van futópad az otthonodban. Ha kertes házban élsz, természetesen kimehetsz a kertbe és ott is elvégezheted az erősítő edzést. Az azonban téves, hogy lázas állapot, influenza, vagy koronavírus esetén ki lehet izzadni sportolással a vírust a szervezetből.

4. Szabadtéri tárgyakon milyen mértékben van jelen a vírus?

Az új koronavírus ismert tulajdonságai szerint napfénynek való kitettség esetén nem tart sokáig a vírus jelenléte és fertőzőképessége kültéri tárgyakon. Az azonban gond lehet, ha valaki pont akkor köhög vagy tüsszent a kezébe, mielőtt megérintené egy gyalogos átkelőhely kezelőgombját. Ha ilyen típusú átkelőhelyen haladsz át, ne érintsd meg az arcod, miután megnyomtad a gombot, de még jobb, ha rögtön fertőtlenítőkendővel áttörlöd a kezed, ha nincs ilyesmi nálad, próbáld a könyököddel megnyomni.

koronavírus,járvány,kültéri tárgyak,cseppfertőzés
forrás: Getty Images

5. Terjedhet a koronavírus izzadtságon keresztül?

A vírus terjedésének jellemzője a cseppfertőzés (köhögés, tüsszentés, nyálcsepp), illetve ha a másik ember ezen testnedvei bárhogyan bekerülnek a szervezetbe. Izzadtságon keresztül nem terjed.

6. Fertőző vagyok, ha nincs tünetem?

Ha elkaptad a vírust, valószínűleg fertőző vagy akkor is, még mielőtt megjelennének az első tünetek, illetve előfordulhat, hogy nem lesznek a tünetleírásoknak megfelelő panaszaid, mert az immunrendszered kellően erős ahhoz, hogy megbetegedés nélkül legyőzze a vírust. Éppen ezért veszélyes nagyon és okozott világméretű járványt a koronavírus.

Ezért javasolt minimalizálni – vagy teljesen megszüntetni – a kontaktusok kialakulását más emberekkel. Nem világos, hogy mennyire életképes a vírus beltéren, illetve mivel nagyon fertőző, ráadásul olyan emberek is terjeszthetik, akik nem gondolják, hogy betegek, lényeges, hogyan viselkedünk köhögés, tüsszentés esetén, másrészt nagyon fontos a gyakori kézmosás és az arc érintésének kerülése.

koronavírus,járvány,izzadság,cseppfertőzés,futópad,beltéri edzés
forrás: Getty Images

7. Gyengébb az immunrendszerem hosszúfutás vagy intenzív edzést követően?

Ahogy merülnek a glikogénraktárak, úgy merül az immunrendszer ereje is. Ez azt jelenti, hogy hosszabb vagy tempósabb edzéseket követően, ha olyan emberrel érintkezel, aki fertőzött, nagyobb annak a kockázata, hogy elkapod vírust. Ezenkívül a kemény edzések okozta mentális vagy fizikai stressz szintén növelheti a betegségre való fogékonyságot. Ezek miatt érdemes mostanában a nehéz, hosszú edzéseket kerülni, vagy legalább extramód ráerősíteni az immunrendszer állapotára. Ugyanakkor a rendszeres testmozgás és az erős immunrendszer között szoros kapcsolat van, tehát a futás előnyei ezekben az időkben óriási jelentőséggel bírnak.

8. Mehetek edzőterembe edzeni?

Az edzőtermi gépeket, eszközöket, sok ember megérinti nap mint nap. Amennyiben az edzőterem tett intézkedéseket arra vonatkozóan, hogy felhívja a figyelmet a fokozott elővigyázatosságra a terem használata során és megteremti annak lehetőséget, hogy fertőtleníteni tudjad a gépeket, eszközöket a használat előtt, illetve betartod azt, hogy nem nyúlsz az arcodhoz kézmosás előtt, akkor lehet csökkenteni a fertőzés kialakulásának esélyét. Ám mindenféle beltéri tevékenységnek jóval nagyobb most a kockázata a vírusfertőzés szempontból, így érthető az a döntés is, ha most nem jársz edzőterembe.

koronavírus,járvány,edzőtermi edzés
forrás: Getty Images

9. Ha a futóverseny, amire neveztem, megtartható, elinduljak rajta?

Leginkább a rajt, célterületen kialakult tumultus során találkozhatsz nagyobb fertőzésveszéllyel, ám kisebb versenyen eleve nem áll több ezer ember egymás mellett szorosan. Ettől függetlenül a legkisebb szabadtéri rendezvényen is kell kockázattal számolnod. A cél az, hogy csökkentsük vagy teljes mértékben kerüljük az emberekkel való találkozást. Az a koronavírussal fertőzött, aki már beteg, nyilván nem indul futóversenyen, sőt futni sem bír. Ám állhatnak körülötted olyanok is, akik nem betegek, de fertőzöttek. Ha elindulsz, állj be a rajtzónába minél később, ne állj be semmilyen bolyba a verseny során és hagyd el minél hamarabb a célterületet, ha beértél. Moss kezet mielőbb és persze ne érj az arcodhoz. Használj zsebkendőt a futás során és ne köpködj! UPDATE: március 16-án éjféltől minden nyilvános eseményt betiltottak. Ennek megfelelően a rendelet visszavonásáig semmiféle futóverseny megrendezésére nincs mód, tehát indulásra sem!

10. Verseny helyett mehetek közösségi futásokra, házi versenyekre?

Biztos, hogy lesznek ilyen kezdeményezésel a következő hetekben az elmaradt versenyek miatt. Amikor emberek találkoznak, mindig van esély a betegség terjedésére. Ám, ha tudatosan törekszel arra, hogy folyamatosan védekezzél (ne puszilkodjatok, ne fogjatok kezet, kézmosás) csökkentheted sokféle fertőzés kockázatát. Érdemes mindeközben szem előtt tartani azt is, hogy nem pusztán a koronavírussal szemben zajlik a küzdelem, hanem széles körű influenzajárvány is van. Ha egy mód van rá, fuss inkább egyedül az elkövetkezendő időszakban!


Galéria / 8 kép

8 tipp, hogy gyorsabban elmulaszd a nátha és influenza kellemetlen tüneteit

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának motivációja rendkívüli az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Kép

Neked volt már rosszul sikerült futásod? A legjobbak sem verhetetlenek és ez így van jól!

Az elmúlt két hétben a világ legjobb futói közül ketten másként zártak 1-1 versenyt, ahhoz képest, mint ahogyan előzetesen várták…vártuk. Eliud Kipchoge Londonban, Joshusa Cheptegei pedig az elmúlt hétvégi félmaratoni VB-n teljesített szolidabban önmagához képest.

Kép

Tökmindegy, mennyit hasazol, egyetlen dolog számít, ha hasizomedzést végzel!

A lapos hasnak több titka is van: fontos a genetika, az étkezés, és persze a hasizom edzése. Ez utóbbinál azonban van egy dolog, ami mindennél többet nyom a latba!

Kép

„Szeretem a kihívásokat, érdekes érzés, amikor komfortzónán kívül vagyok” – írta Kilian Jornet a hétvégi sík 10-ese után

Élete első 10 kilométeres utcai versenye feladta számára is a leckét, de valószínű a pályacsúcstartó norvég síkfutó, Jakob Ingebrigtsen számára sem volt sétagalopp az idei Hytteplanmila.

Kép

Peres Jepchirchir világcsúcsot futott a hétvégi félmaratoni VB-n Jacob Kiplimo személyében pedig először állt ugandai futó a dobogó tetején

A kenyai atlétanő utoljára szeptember elején futott világcsúcsot női félmaratoni versenyen, a 19 éves Kiplimo pedig egyéni legjobbját futotta, illetve ugandai csúcsot ért el élete első félmaratoni VB-jén.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem