Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Hogyan viselkedjünk futóként a koronavírus idején?

koronavírus,járvány,hol fuss?
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
Miközben a koronavírus folyamatos terjedése miatt világszerte egyre több nagylétszámú futóversenyt törölnek, óhatatlanul felmerül a kérdés sokunkban, vajon mi a teendő annak érdekében, hogy egészségesek maradjunk és hogyan befolyásolják a történtek a napi edzéseinket…

Íme 10 fontos kérdés, amely sok futóban felmerül a koronavírus elleni küzdelem közben!

1. Biztonságos a futás szabadtéren?

Igen - valójában a betegség átterjedésekor biztonságosabb kint lenni, mint beltéren. Amikor emberek társaságában vagy és valaki tüsszent vagy köhög, apró cseppek kerülnek olyan tárgyakra, amelyeket óhatatlanul megérinthetsz. Ezt követően a kézre került vírust bejuttathatod a szervezetbe, ha megérinted az arcodat. A legjobb tehát, ha a szabadban, akár többed magaddal (egészségesen!) hódolsz kedvenc sportodnak.

2. Kerüljem a nagyobb közösségekben (nem tömegben) zajló futást?

Általában egészséges emberek éreznek késztetést arra, hogy fussanak. Lázas, köhögős állapotban nyilván senki nem indul el edzeni. Persze a betegség lappangó időszakában előfordulhat, hogy tünetmentes, ám fertőzött futó is van a társaságban. Ebben az időszakban (amikor még nincs köhögés és tüsszögés), csekély a cseppfertőzés veszélye. Azzal óvhatod magad maximálisan, ha nem puszilkodsz és nem fogsz kezet senkivel, a közös edzést követően pedig alaposan kezet mosol.

koronavírus,járvány,kézfogás,közösségi futás
forrás: Getty Images

3. Mi a helyzet akkor, ha karantént rendelnek el?

A 30-60 perc közti könnyű vagy intenzív aktivitás sokat segíthet a szervezet védekező mechanizmusának fenntartásában, ezért karantén ideje alatt is érdemes valamilyen testmozgást végezni, ahol csak erre lehetőség van. Jók lehetnek a saját testsúlyos erősítő gyakorlatok, kitörések, vagy akár a futás, ha van futópad az otthonodban. Ha kertes házban élsz, természetesen kimehetsz a kertbe és ott is elvégezheted az erősítő edzést. Az azonban téves, hogy lázas állapot, influenza, vagy koronavírus esetén ki lehet izzadni sportolással a vírust a szervezetből.

4. Szabadtéri tárgyakon milyen mértékben van jelen a vírus?

Az új koronavírus ismert tulajdonságai szerint napfénynek való kitettség esetén nem tart sokáig a vírus jelenléte és fertőzőképessége kültéri tárgyakon. Az azonban gond lehet, ha valaki pont akkor köhög vagy tüsszent a kezébe, mielőtt megérintené egy gyalogos átkelőhely kezelőgombját. Ha ilyen típusú átkelőhelyen haladsz át, ne érintsd meg az arcod, miután megnyomtad a gombot, de még jobb, ha rögtön fertőtlenítőkendővel áttörlöd a kezed, ha nincs ilyesmi nálad, próbáld a könyököddel megnyomni.

koronavírus,járvány,kültéri tárgyak,cseppfertőzés
forrás: Getty Images

5. Terjedhet a koronavírus izzadtságon keresztül?

A vírus terjedésének jellemzője a cseppfertőzés (köhögés, tüsszentés, nyálcsepp), illetve ha a másik ember ezen testnedvei bárhogyan bekerülnek a szervezetbe. Izzadtságon keresztül nem terjed.

6. Fertőző vagyok, ha nincs tünetem?

Ha elkaptad a vírust, valószínűleg fertőző vagy akkor is, még mielőtt megjelennének az első tünetek, illetve előfordulhat, hogy nem lesznek a tünetleírásoknak megfelelő panaszaid, mert az immunrendszered kellően erős ahhoz, hogy megbetegedés nélkül legyőzze a vírust. Éppen ezért veszélyes nagyon és okozott világméretű járványt a koronavírus.

Ezért javasolt minimalizálni – vagy teljesen megszüntetni – a kontaktusok kialakulását más emberekkel. Nem világos, hogy mennyire életképes a vírus beltéren, illetve mivel nagyon fertőző, ráadásul olyan emberek is terjeszthetik, akik nem gondolják, hogy betegek, lényeges, hogyan viselkedünk köhögés, tüsszentés esetén, másrészt nagyon fontos a gyakori kézmosás és az arc érintésének kerülése.

koronavírus,járvány,izzadság,cseppfertőzés,futópad,beltéri edzés
forrás: Getty Images

7. Gyengébb az immunrendszerem hosszúfutás vagy intenzív edzést követően?

Ahogy merülnek a glikogénraktárak, úgy merül az immunrendszer ereje is. Ez azt jelenti, hogy hosszabb vagy tempósabb edzéseket követően, ha olyan emberrel érintkezel, aki fertőzött, nagyobb annak a kockázata, hogy elkapod vírust. Ezenkívül a kemény edzések okozta mentális vagy fizikai stressz szintén növelheti a betegségre való fogékonyságot. Ezek miatt érdemes mostanában a nehéz, hosszú edzéseket kerülni, vagy legalább extramód ráerősíteni az immunrendszer állapotára. Ugyanakkor a rendszeres testmozgás és az erős immunrendszer között szoros kapcsolat van, tehát a futás előnyei ezekben az időkben óriási jelentőséggel bírnak.

8. Mehetek edzőterembe edzeni?

Az edzőtermi gépeket, eszközöket, sok ember megérinti nap mint nap. Amennyiben az edzőterem tett intézkedéseket arra vonatkozóan, hogy felhívja a figyelmet a fokozott elővigyázatosságra a terem használata során és megteremti annak lehetőséget, hogy fertőtleníteni tudjad a gépeket, eszközöket a használat előtt, illetve betartod azt, hogy nem nyúlsz az arcodhoz kézmosás előtt, akkor lehet csökkenteni a fertőzés kialakulásának esélyét. Ám mindenféle beltéri tevékenységnek jóval nagyobb most a kockázata a vírusfertőzés szempontból, így érthető az a döntés is, ha most nem jársz edzőterembe.

koronavírus,járvány,edzőtermi edzés
forrás: Getty Images

9. Ha a futóverseny, amire neveztem, megtartható, elinduljak rajta?

Leginkább a rajt, célterületen kialakult tumultus során találkozhatsz nagyobb fertőzésveszéllyel, ám kisebb versenyen eleve nem áll több ezer ember egymás mellett szorosan. Ettől függetlenül a legkisebb szabadtéri rendezvényen is kell kockázattal számolnod. A cél az, hogy csökkentsük vagy teljes mértékben kerüljük az emberekkel való találkozást. Az a koronavírussal fertőzött, aki már beteg, nyilván nem indul futóversenyen, sőt futni sem bír. Ám állhatnak körülötted olyanok is, akik nem betegek, de fertőzöttek. Ha elindulsz, állj be a rajtzónába minél később, ne állj be semmilyen bolyba a verseny során és hagyd el minél hamarabb a célterületet, ha beértél. Moss kezet mielőbb és persze ne érj az arcodhoz. Használj zsebkendőt a futás során és ne köpködj! UPDATE: március 16-án éjféltől minden nyilvános eseményt betiltottak. Ennek megfelelően a rendelet visszavonásáig semmiféle futóverseny megrendezésére nincs mód, tehát indulásra sem!

10. Verseny helyett mehetek közösségi futásokra, házi versenyekre?

Biztos, hogy lesznek ilyen kezdeményezésel a következő hetekben az elmaradt versenyek miatt. Amikor emberek találkoznak, mindig van esély a betegség terjedésére. Ám, ha tudatosan törekszel arra, hogy folyamatosan védekezzél (ne puszilkodjatok, ne fogjatok kezet, kézmosás) csökkentheted sokféle fertőzés kockázatát. Érdemes mindeközben szem előtt tartani azt is, hogy nem pusztán a koronavírussal szemben zajlik a küzdelem, hanem széles körű influenzajárvány is van. Ha egy mód van rá, fuss inkább egyedül az elkövetkezendő időszakban!


Galéria / 8 kép

8 tipp, hogy gyorsabban elmulaszd a nátha és influenza kellemetlen tüneteit

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Büntetőkör #20 - Életútinterjú Bérces Edittel, a világ egyik legeredményesebb ultramaratoni futójával

Megérkezett a Büntetőkör podcastsorozat legújabb része, amelyben Simonyi Balázs ezúttal a futólegenda, Bérces Edittel beszélget!

Kép

Meddig futhatsz fáradtan és mikor tarts inkább szünetet?

A fáradtság érzése egy felkészülési időszakban normálisnak tekinthető, legalább is egy bizonyos szintig. Vagyis eljöhet az a mérték, amikor már többet árt a futás és muszáj pihenni.

Kép

Egyél sok friss fügét, mert csodafinom és rengeteg jótékony hatása van!

A füge a nyár második felének egyik legfantasztikusabb gyümölcse, ám itthon lehetne még sokkal népszerűbb is. A következők miatt kellene gyakran enned!

Kép

Ezt a 6 szabályt vedd figyelembe, ha most kezdesz futózsákot használni

Sokunk számára a futás önmagában is nehéz, adj ehhez az állapothoz még egy nehezítő körülményt, például egy futózsákot, amit terepfutásaidhoz vagy akár a városi közlekedés során szeretnél viselni.

Kép

3 természetes hatóanyag, ami segíti, hogy jobban aludj

Azt már mindannyian tudjuk, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy megőrizd az egészséged, tarts a súlyod, mentálisan fitt maradj és persze tudd fejleszteni a teljesítményed. De mi van akkor, ha egyszerűen képtelen vagy jól aludni?

Kép

Saját testsúlyos edzés otthon, egy sérülés után: Vanessa Fraser futó mutatja, hogyan kell csinálni

Kőkemény edzés akár egy sérülés után úgy, hogy mindvégig a talajon kell csak dolgoznod: Vanessa Fraser kőkemény erősítő edzése következik a csípőre, a core és a farizmokra!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem