Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Hogyan kovácsolj hátrányból előnyt?

karantén,légy pozitív,alkalmazkodj
Facebook
Twitter
Pinterest
Az önként vállalt karantén és az ebből adódó elszigeteltség sokunk életét fordította a feje tetejére, de ebből is ki lehet hozni egy csomó klassz dolgot!
Olvasd el ezt is!

A megszokott közösségi vagy egyszerűen csak társas edzések helyett hetek óta messzire kerülünk mindenkit, a kedvenc futóútvonalak helyett kényszeresen keressük azokat a területeket, ahol nem kell folyton másokba botlani, a lefújt versenyek pedig nem pusztán a befizetett nevezési díjak eltérő visszatérítési rendszere miatt okozhatnak feszültséget, hanem teljes demotivációs helyzetet idézhetnek elő, hisz a verseny egyfajta támpont a futó számára.

Ugyanakkor sokféle kihívást tartogat számunkra a koronavírus miatt otthon töltött idő, s csak rajtunk áll, tudunk-e ebből előnyökre szert tenni.

A rutin a tudatosság veszte

A napi rutin nagyszerű dolog, hisz arra ösztönöz, hogy az időnket következetesen és hatékonyan osszuk be. Egy strukturált nap általában produktív is. Ám ennek hátránya is van, mert a folyamatos rutin cselekvések, gyakorlatilag minimalizálják a tudatos döntéshozatalt. A viselkedés szokásossá válik, és nem igényel sok mentális energiát.

Ezt a szervezett életformát megvonták tőlünk, így kénytelenek vagyunk tudatosan döntéseket hozni például azzal kapcsolatban, hogy miként töltsük el az időnket. Sportolásra fordítva mindezt, mikor milyen edzésmunkát végezzünk akkor, amikor jövő héten, két hét múlva, de a jövő hónapban sincs semmilyen verseny, amire készülni lehetne, ahová élesíteni lehetne a formát. De az élet apró-cseprő ügyei is hasonlóan folyamatos döntéseket igényelnek: mit vegyünk fel otthon (a sok vicces home office stílus arról árulkodik, ki így, ki úgy kezd neki a napi munkának), mit ebédeljünk (nincs menza, ahová beülünk délben és készen kapjuk a menüt), ha gyerekekkel is kell kalkulálni, a velük töltött időt milyen tartalommal töltsük meg (az otthoni tanulás, a játékidő, a gyerekek fizikai fárasztása, hogy ne csak meséket nézzenek órákon át) – nap mint nap folyamatos kimerítő mentális munka.

A motiváció hiánya – nagyjából minden téren - általános tünet mostanság, ám ha sikerül néhány (sok) nehézségen túllendülni, felhasználható ez a kihívást jelentő időszak úgy is, hogy mentálisan és érzelmileg erőteljesebben térjünk vissza.

karantén,szegmens,motiváció,légy pozitív
forrás: Getty Images

LÉGY SOKOLDALÚ

Tökéletes ez az idő arra, hogy új dolgokat próbáljunk ki. Ha normál körülmények között ugyanott futunk rendszeresen, ugyanazt az edzésmunkát végezzük hetente, előfordul, hogy a szervezet alkalmazkodása és a tempó stagnál. A test számára különbözőféle stresszre és ingerre van szükség a jobb alkalmazkodáshoz és az erősebbé, gyorsabbá váláshoz. Ugyanez igaz az elmére is. Minél inkább rutinszerűvé válik egy tevékenység, annál kevesebb kognitív erőfeszítést igényel. Az elme olyan, hogy szeret folyamatosan új és új dolgokat kipróbálni. Így vállhat egy rutin izgalmassá, az edzés változatossá. Tegyük azzá, most aztán tényleg van rá idő. Akár napi két edzést is beiktathatunk 1-1 napba: egy könnyű órát reggel, 1 rövid résztávot délután vagy egy másfél órás hosszabb tempós betétekkel tűzdelt futást és egy jó kis erősítést.

Olvasd el ezt is!

Légy alkalmazkodó

Az alkalmazkodóképesség olyasmi, amit lehet fejleszteni. A tipikus és ismerős edzésprogramokhoz való hozzáférés nélkül (elsősorban azoknál, akik rendszeresen társaságban edzenek) elveszhet az összes motiváció. Ne engedjük, helyette használjuk fel ezt az időszakot arra, hogy alkalmazkodjunk és új módszereket találjunk az edzésmotiváció fenntartására. Nyitottság és kreativitás! Vannak olyan útvonalak, amelyeken szegmenseket futhatunk, így virtuálisan lehet versenyezni másokkal. Járj vissza 1-1 ilyen szakaszt tartalmazó útvonalra és tedd magad próbára! Ennek köszönhetően nemcsak az új futócélok válnak izgalmassá, hanem az izomzat, a gyorsaság is fejlődik.

Hogyan hatnak rád az otthon töltött hetek?
Egyszerűen tudtam alkalmazkodni az új helyzethez, jól vagyok.
Szétfolynak a napjaim, azt sem tudom, mikor milyen nap van, próbálom felvenni a fonalat még mindig, eléggé feszült vagyok.
Hol jobb, hol rosszabb, elfogadom azt, ami van, de nagyon várom, hogy az életem visszatérjen a megszokotthoz.
Megosztom az eredményt
karantén,koronavírus,légy pozitív,motiváció
forrás: Getty Images

Légy pozitív

A pozitív gondolkodás és a lelkesedés erős érzelmek. Nemcsak élvezetesebbé és elfogadhatóbbá teszik a körülményeket, hanem arra késztetnek, hogy a tevékenységeinket pozitív szemléletben végezzük. A negatív érzelmek közben számos kedvezőtlen szokás rögzülhet, beszűkülté tehetnek és megnehezítik egy-egy probléma megoldását. Amikor azonban a kihívásokra pozitívan tekintünk, szembe nézünk egy nehéz kérdéssel, megoldást is könnyebben találunk. Arról nem is beszélve, hogy a pozitív képesség vonzóbbá tehet mások szemében a karantén idején is.

Ebben a zavaros és bizonytalan időszakban normális, ha hiányzik a korábbi rutin, a kiszámíthatóság és a kényelem. De a legjobb módszer a koronavírus okozta karanténidőszak kibekkelésére, ha úgy döntesz, ennek is hasznát veszed! Például a mentális képességek fejlesztéséhez, ami biztos, hogy a javadat szolgálja a jövőbeni kihívások kezelésében is.


Galéria / 11 kép

Motivációs idézetek futóknak

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

A londoni buborék – avagy versenyzés a covid idején

2020 teljesen új kihívások elé állította az egész nemzetközi sportéletet. Az Olimpiát elhalasztották, a versenyeket eltörölték, a sportlétesítményeket bezárták. A sportolók azonban nem adták fel egykönnyen, ahogyan a sportszervezők sem. Újfajta rendezési elveket dolgoztak ki, hogy ne landoljon még több sportesemény a kukában.

Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem