Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Hódít a műhús

műhús,vegán hús
Szakértőink

Csanya

Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás.hu alapítójaként is ismerhettek. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának (ez természetesen alaptalan pletyka csupán). Másfél évtizedes terepfutó (és esőtáncos) múlttal várom kérdéseiteket. 

Frányó Eszter

A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed. Fordulj hozzám bizalommal.

Fülöp Tibor

Az edzőképzést és teljesítménydiagnosztika képzést Németországban végeztem. A LifeLike Egészségügyi és  Mozgásdiagnosztikai Központ sportlabor vezetőjeként elsősorban állóképességi sportolók sportágspecifikus teljesítménydiagnosztikájával, valamint személyre szabott edzéstervezéssel foglalkozom. A Testnevelési Egyetemen a kerékpáros edzőképzés szakvezetője, 2002 óta szaktárgyi oktatója vagyok. Szabadidőmben hegyivezetőként és barlangkutatóként tevékenykedem.

Gadányi Bálint

Pécsen végeztem testnevelő-edző szakon. Gyerekkorom óta sportolok. Több sportágat is versenyszerűen űztem. A leghosszabb időt atlétaként töltöttem el. Magasúgróból lettem középtávfutó, majd a hosszabb utcai versenyek kezdtek el érdekelni. 2009-ben egy komoly betegségből való felépülés melléktermékeként a triatlonban kerestem a megújulást. Azóta 9x teljesítettem az ironman távot. Legjobb maratoni időm: 2:54, a legjobb ironman időeredményem pedig: 9:48. 

Garas Attila

Triatlon és futóedző vagyok. Évek óta állóképességi sportolókkal foglalkozom, legyen az triatlonista, terepfutó, vagy éppen kerékpáros. Sporttudományos alapokon álló versenyfelkészítéseim középpontjában mindig a sportolóim és a céljaik állnak. Hiszem, hogy a felnőttkori sport, is űzhető magas szinten, optimális időkihasználással, egyensúlyban az élet más területeivel. Évek óta publikálok szakmai lapokban, és több tudományos kutatásban is részt veszek. Folyamatos önképzésemnek köszönhetően én voltam hazánk első IRONMAN licensszel rendelkező triatlonedzője, és két éve én írom a Balaton átúszás felkészítő edzéstervét is.  

Janota Zoltán 'Johnny'

A triatlon az életem fontos része több mint 26 éve. Ez idő alatt szerzett 13x ironman finisher-, 2x féltávú-, és 5x Somogy Megyei Duatlon Bajnoki címemmel rengeteg értékes tapasztalatot szereztem a fizikai és mentális felkészülésben. Kétdiplomás edzőként, Spinning- és TRX oktatóként segítem sok sportoló, vállalatvezető és átlagember minőségi sportolását, céljaik elérését itthon és külföldön. A BioTechUSA állóképességi szakértőjeként, cikkíróként és tesztelőjeként a táplálék-kiegészítők világában is igyekszem hatékony támogatást nyújtani mindenkinek.

Kiss Áron

Erőnléti edzőként hat sportág versenyzőivel foglalkozom egyéni- és csapatszinten egyaránt, a hobbisportolóktól a kétszeres olimpiai bajnokig. Négy éven keresztül dolgoztam egy labor szakmai vezetőjeként, ahol több száz sportoló felméréseit elemezve gyűjtöttem tapasztalatot döntően állóképességi sportokban.  Mindig is érdekelt, hogy milyen változtatásokkal nyújthat valaki jobb teljesítményt, vagyis melyek azok a tényezők, amelyek gátolhatják egy még jobb eredmény elérésében.  Aktív sportolóként a módszereket természetesen magamon is lelkesen tesztelem, legyen szó futásról, kerékpárról vagy általános erőnlétről. A futás több mint húsz éve része az edzéseimnek, elsősorban a 10km körüli versenytávokat kedvelem.  Az adidas Runners csapatával tapasztalatainkat felhasználva törekszünk arra, hogy edzéseinken minden résztvevő saját szintjén a legtöbbet profitálhassa, hatékonyan és egészségesen haladhasson tovább céljai felé.

Kis-Soós Zsanett

Hazánk legrégebbi egyesületének, a Magyar Athletikai Club tagjaként, többszörös korosztályos magyar bajnokként, válogatottként és amerikai egyetemi sportösztöndijasként a versenysportban szereztem meg a legfontosabbat, ami az futáshoz szükséges lehet: a tapasztalatot. A legjobb félmaratoni időm: 1:17, és erre nagyon büszke vagyok. Az edzősködés, és az amatőr futókkal való foglalkozás alapjait már a Margitszigeti Atlétikai Club, illetve a NIKE Futóklub keretein belül sajátítottam el. Amikor kamaszkoromban elkezdtem futni, sokan egyszerűen nem értették, hogy miért ragadok nap mint nap futócipőt. Mára szerencsére változott a világ, sokszor ugyanezek az emberek keresnek fel, hogy segitsek nekik a fejlődésben, továbblépésben. Hihetetlenül jó érzés, hogy aktív részese lehetek annak a folyamatnak, amikor az "unalmas, monoton, értelmetlennek" tartott futás lassan-lassan trenddé, menővé, divatossá válik.

Liebscher László

Liebscher László vagyok. Világéletemben a kihívások vonzottak, emiatt kezdtem el foglalkozni a pulzusvarianciával és a regenerációval. 4 éve foglalkozom napi szinten pulzusvariancia elemzéssel és (amatőr, félprofi és profi, elit) sportolók stressz-regenerációs profil- és életmód elemzésével. Én magam maratoni távokat futok, azokra készülök. Rendszeresen tartok konferenciákon, edzőképzésekben, szakmai fórumokon, egyetemeken előadást a regeneráció központú edzésterhelésről és a regeneráció fontosságáról, mérhetőségéről. Pulzusvariancia témakörben zárt és nyílt képzéseken igyekszem a tudásmegosztásban is aktívan részt venni.

Lőrincz Olivér

Testnevelő és kerékpáros mesteredző vagyok. Az utóbbi bő 10 évben már a futásban mélyültem el igazán. Én magam is aktívan terepfutok, többek közt az utóbbi 10 évben megszakítás nélkül részt vettem az UTMB valamelyik versenyén. Edzői karrieremben az 5x megnyert Spartathlonra és a 24 órás világbajnoki címre vagyok a legbüszkébb.

Lubics Szilvia

Lubics Szilvia vagyok, 3 kamasz srác anyukája, fogorvos, ultrafutó. 7 éve indulok 200 km-nél hosszabb versenyeken, főleg aszfalton versenyzek. 3-szor nyertem Spartathlont, egyszer Milano- Sanremot, ami Európa leghosszabb futóversenye. Nyolc 24 órás versenyem közül, egy kivételével mindig 200 km fölött futottam. 6 és 12 órás futáson tartom az országos csúcsot. Bár a futás nagyon fontos az életemben, imádom a munkámat és a legbüszkébb a családomra vagyo

MacPherson Éva

Egészség és táplálkozás terapeutaként az egészségmegőrzés természetes módjaiban és az IR életmódban szeretnék segíteni. Készen kapott tervek helyett gondolkozni tanítalak meg!

Markocsán Sándor

Többszörös magyar korosztályos, és mezei csapatbajnok futó voltam. Legjobb eredményeim: 5000: 14:05, 10000: 29:17. (van még 2:39-es maratonom is, ami csak azért is különös, mert 17 (!) évesen futottam). A Nike Futóklub edzője vagyok, de sok egyéni tanítványom is van a #sanyoszistallo égisze alatt.

Pulay Szilvi

Tapasztalatból tudom, hogy a testmozgás nem csak a testet, de a lelket is felüdíti. Kezdetben 3-4 éven át az alakformáló aerobik edzések jelentették számomra a fő csapásirányt, jelenleg ezek mellett rendszeresen tartok köredzést, funkcionális tréninget. Szerintem fontos, hogy a havi edzésprogram kiszámítható, de változatos legyen. Fontosnak tartom a helyes táplálkozást, hiszen elengedhetetlen része az egészséges életmódnak, így szívesen adok tanácsot ebben a témában is.

 

Rajnay Kata

Gyógytornász, manuálterapeuta, SMR-, Kinesio tape terapeuta vagyok. 2010-ben végeztem el az egyetemet, és saját sportmúltamból és a korábbi sérüléseimből adódóan a sportrehabilitációval kezdtem foglalkozni és abban az irányban kezdtem fejleszteni is magam. Az utóbbi években rengeteg futó-, triatlon-, fitnesz- és strandröplabda rendezvényen fordultam meg, mint terapeuta. Ebből adódóan rengeteg olyan hobbi-és élsportolóval találkoztam és találkozom azóta is nap mint nap, akiknek akut vagy éppen hosszú ideje fennálló, krónikus panaszaik vannak. Szeretnénk a lehető legtöbb sportembernek segítséget adni a bemelegítés-, a helyes edzés kivitelezés- és a megfelelő levezetés területein. Ebben lehetek segítségedre csapatommal, akik válogatott szakemberek a prevenció, rehabilitáció-, sportspecifikus rehabilitáció és a megfelelő ergonómia, ezáltal az újra sérülés megelőzésének témáiban.

Sipos Fanni

Szerencsés vagyok, mert szülés után visszatért kismamától – 3 órás maratonistán át- ultrafutók felkészítését vittem már végig. A munkám így igazán változatos, más és más kihívásra lelek a különböző edzéstervek írásában. Tanulmányaimat /Testnevelési Egyetem-Humánkineziológus/ a gyakorlatban is alkalmazom, több ezer teljesítménydiagnosztikai vizsgálat van a hátam mögött. Nagy segítség a felkészülésben a sporttudományos szemlélet. Edzőként nagyon fontosnak tartom, hogy a modern eszközök mellett a régi iskolát is tudjuk alkalmazni. A laptop - online edzésterv világából ki kell tudni lépni, és a pálya mellett kiolvasni azokat amit a görbékből nem lehet. Hiszen a mozgás és a technika javításához szükséges a személyes edzői jelenlétem.

Szántó Nelli

Gyermekkorom óta a sport határozza meg az életem. 12 évig versenyeztem triatlon és országúti kerékpár sportágakban, majd az egyetemi évek beköszöntével felhagytam az élsporttal, de a mozgás szeretete továbbra is a mindennapjaim része maradt. A Testnevelési Egyetem testnevelő-úszó és triatlon-edző, illetve testnevelő-gyógytestnevelő szakain szereztem meg diplomáimat. Jelenleg személyi trénerként, azon belül főleg amatőr futók és triatlonosok edzőjeként tevékenykedem. Remélem, hogy a segítségemmel minél többen megtapasztalják az élményt, hogy milyen felelmelő érzés, amikor elérhetetlennek tűnő álmokat váltunk valóra önmagunk leküzdésével.

Szilágyi Tibi

12 éve dolgozom futóedzőként. A Sportlabor mellett több mint hét évig voltam a tatai Nike Futóklub edzője, majd a Tatai Atlétikai Klubnál folytattam a munkámat. 2016-tól az Ensport színeiben segítem a futni vágyókat személyre szabott edzéstervekkel és tanácsokkal. A teljesítményfokozásnak mind az elméleti, gyakorlati és emberi összetevőit ugyanúgy fontosnak gondolom, így mindhármat szem előtt tartva próbálom futóimmal együtt, közösena legtöbbet kihozni belőlük. Számomra a sport sohasem lehet teher, csupán eszköz önmagunk megvalósításához, és saját korlátaink legyőzéséhez.

Vajda Zsuzsa

Középiskolás korom óta szeretem a futást, komolyabban az egyetemi éveim alatt kezdtem el edzeni. A futás szakmai részével 2005 óta foglalkozom, edzőm, Dr. Török János hatására, aki kiváló szakember és nagyszerű pedagógus. A Brescia Maratonon elért 2 óra 44 perces eredményemre vagyok a legbüszkébb. A Margitszigeti Atlétikai Club és Nike Futóklub edzőjeként célom a lehető legtöbb emberrel megszerettetni ezt a sportot.

 

Zsirai Eszter

2010-ben végeztem a Testnevelési Egyetem testnevelő tanár-rekreáció szakán. Egyetem után úszásoktatással foglalkoztam és elvégeztem a középfokú triatlon edzői tanfolyamot. Gyermekkoromban versenyszerűen triatlonoztam, ezután számos akadályfutó versenyen értem el előkelő helyezéseket. Mára már a sport csak hobbi, de a Träningben és egy óbudai iskolában testnevelő tanárként a mai napig a sport az életem. Továbbra is célom, hogy megszerettessem a sportolást gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt.

Zsirai Milán

Erőnléti edzőként tevékenykedem a Träningben. 2014-ben végeztem a Testnevelési Egyetemen, ezután kezdtem meg az edzői pályafutásomat. 12 évig versenyszerűen triatlonoztam és számos nemzetközi versenyre eljutottam válogatott színekben. TF-es tanulmányaim mellett tagja voltam a TFSE atlétika szakosztályának középtávfutóként. Az aktív versenyzést azóta abbahagytam, ma már csak hobbi szinten sportolok. A gyakorlati tapasztalataimat és elméleti tudásom szeretném átadni a lelkes mozogni vágyók számára.

Facebook
Twitter
Pinterest
A műhús kezd félelmetesen hasonlítani az igazira – de valójában mennyire egészséges?

Sage Canaday, a Hoka One One hosszútávfutója növényi alapú étrendjébe nagyjából hetente egyszer alternatív húsfélék is beleférnek. A műhús Canaday szerint utazáskor könnyebben beszerezhető, mint a tofu és a többi növényi alapú étel. „Ha úton vagyok, és étteremben (vagy akár gyorsétteremben) akarok enni, mindig találok ínyemre való fogásokat” – mondja Canaday. Az olyan gyártók pedig, mint a Beyond Meat, jelentősen megkönnyítik a vegetáriánus futók dolgát. A Burger King reklámjának szereplői „egyszerűen nem hiszik el”, hogy az Impossible Burger pogácsája nem valódi húsból készült; a McDonald’s jelenleg a kanadai piacon teszteli Beyond Meat hamburgereit, a KFC pedig nemrég vegán sült csirkével próbálkozott, amit az egyik atlantai éttermük vendégei alig öt óra alatt szétkapkodtak.

Bár az alternatív hús ma már sok helyen beszerezhető (nálunk például az Aldiban), felmerül a kérdés: vajon mennyire lehet tápláló a növényből készült műburger és csirke? A felvetést heves viták övezik. Amit a műhúsokról biztosan tudunk, az az, hogy mit tartalmaznak, és milyen ízük van. Az Impossible Burger ízét és küllemét a hagyományos hamburgerhúséval összehasonlítva szinte lehetetlen megmondani a különbséget. Ezt a hasonlóságot a gyártók egymástól eltérő módokon érik el: az Impossible Foods például szójából származó, leghemoglobin nevű, vastartalmú fehérjét használ a burger „húsos” ízének és a „vér” előállítására, míg a Beyond Meat hevítési, hűtési és préselési eljárásokat, illetve növényi eredetű fehérjéket, kötőanyagokat, ízesítőket és színezőket alkalmaz. Az Impossible Burger húspogácsái – rengeteg más összetevő mellett – főként szójafehérje-koncentrátumból és napraforgó-, valamint kókuszolajból állnak. A szója leghemoglobin biztosítja a műhús ízét, a töltelék- és kötőanyagok hosszú listáján pedig olyan összetevőket találunk, mint a dextrózkultúra és az étkezési keményítő. A Beyond Burger pogácsákban borsóból, mungóbabból és rizsből álló keverék biztosítja teljesfehérje-tartalmát és húsos állagát, emellett a cég büszkén állítja, hogy termékei nem tartalmaznak génmódosított adalékokat, szóját és glutént. A bonyolult összetevők és eljárások messze állnak a hagyományos, babból, magokból és különböző zöldségfélékből készülő vegetáriánus burgerek világától.

Már csak azért is, mert a vega burgerek sem megjelenésben, sem ízben nem hasonlítanak a marhahúsra – és nem is véreznek.

műhús,beyond meat,impossible burger
forrás: Lakota Gambill

Csakhogy önmagában az, hogy ezek a húspótlékok növényi összetevőkből készülnek, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy egészségesek is. „A növényi alapú táplálkozás célja, hogy a szervezet több növényi tápanyaghoz jusson, nem pedig olyan műhúshoz, amely valójában nem más, mint feldolgozott élelmiszer” – mondja Angie Asche, amerikai táplálkozási szakértő.

A National Institutes of Health kutatói ráadásul szoros összefüggést mutattak ki a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása és az elhízás, illetve a túlzott kalóriabevitel között. És míg a növényi alapú élelmiszerekre alacsonyabb kalória- és zsírtartalom jellemző, az alternatív húsfélék tápanyagprofilja nem sokban tér el a valódi húsétól. Kókusz- és napraforgóolaj-tartalma miatt 120 gramm Impossible Meat és Beyond Meat termékben például nagyjából ugyanannyi telített zsír és kalória van, mint ugyanennyi marhahúsban. A különbség sokkal inkább a műhúsok nátrium- és koleszterintartalmában van – ezekben a termékekben ugyanis több só, de nulla káros koleszterin mutatható ki. Ezzel együtt az alternatív húsok népszerűségének oka nem az egészségre gyakorolt hatásuk, és még csak nem is az, hogy vegánok és vegetáriánusok is büntetlenül élvezhetik a hús ízét. A siker titka sokkal inkább az, hogy a gyártók elsősorban környezetvédelmi megfontolásból igyekeznek rávenni a húsevőket a növényi alapú táplálkozásra. Ezek a cégek állításaik szerint termékeikkel az állattenyésztéssel kapcsolatos környezetvédelmi problémákat igyekeznek kiküszöbölni. Kutatások szerint a hústermelés káros környezeti hatásokkal, így például nagy mennyiségű metánkibocsátással és a mezőgazdasági célokra fordított területek növekedésével jár. „Mint minden emberi tevékenység, a hústermékek előállítása és a takarmánytermesztés (beleértve az állati takarmányozáshoz, a textilgyártáshoz és az energiaellátáshoz felhasznált takarmányokat) is hatással van a klímaváltozásra” – állítja dr. Tamika Sims, az élelmiszer-technológiai kommunikációra szakosodott Food Information Council Foundation elnöke. A húsfogyasztás csökkentése és a növényi termékek fogyasztásának növekedése elméletben hatékony megoldásnak tűnhet a káros hatásokkal szemben; Sims azonban nem feltétlenül ért ezzel egyet. „Az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal kimutatásai szerint a mezőgazdaság – amelynek az állattenyésztés mindössze a harmadát teszi ki – kilenc százalékkal növeli az üvegházhatású gázok kibocsátását az Egyesült Államokban, az élelmiszer-szállítás pedig további mintegy 29 százalékkal járul hozzá a káros folyamathoz” – mondja Sims, aki szerint a műhúsokkal kapcsolatban ugyan nem áll rendelkezésre értékelhető adatmennyiség, de kevéssé valószínű, hogy az alternatív hústermék előállítása ne lenne káros hatással a környezetre. Más szavakkal: a növényi alapú húsok fogyasztása nagyjából – és legfeljebb – mindössze három százalékkal csökkentheti a hústermeléssel keletkező üvegházhatású gázok kibocsátását.

A TELJES CIKKET ELOLVASHATOD A 2020/02-es Runner's World-ben!

Kép
Tovább olvasok
Kép

Időszakos böjtölés Keto-módban: kombinálhatom a két legnépszerűbb diétás módszert?

Az utóbbi évek legelterjedtebb fogyókúrás módszerei között az élen jár a keto és az időszakos böjtölés, vagyis az intermittent fasting. Felmerül a kérdés, mi történik, ha a kettőt kombinálom - és érdemes -e egyáltalán?

Kép

Eldőlt az idei London Maraton sorsa – csak elit futók indulhatnak a 40. versenyen, Kipchoge és Bekele jelezte indulási szándékát

Az utolsó idei nagyszabású maratoni versenyt sem rendezik meg hagyományos lebonyolítás szerint. 45 000 futónak várnia kell jövő októberig, hogy ismét elrajtolhassanak a brit főváros legnagyobb nyílt futóversenyén.

Kép

A nyár örök slágere a főtt kukorica, de ehetem, ha fogyni akarok?

Nyáron az egyik legegyszerűbb étel a főtt kukorica, a strandok megunhatatlan slágerkajája, ami ugyan zöldség, ám kalória és szénhidrát tartalmát tekintve nem árt vele óvatosan bánni. Ám van pár jótékony hatása, amik miatt megéri fogyasztani!

Kép

9 ok, amiért inkább NE fuss maratont

Idővel óhatatlanul felmerülhet benned is: „most már kéne futni egy maratont”. Ám van itt pár apróság, amivel jó, ha tisztában vagy, mielőtt belevágnál a felkészülésbe.

Kép

A maratonista, akinek nyoma veszett az olimpián

Az 1912-es olimpiát Stockholm rendezte. Az eseményen összesen két japán atléta képviselte országát, egy sprinter és egy maratonfutó.

Kép

A fogyás először fejben dől el: ha leadnál pár kilót, készülj rá FEJBEN is!

Elhatároztad, hogy leadnál pár kilót, és már egy ideje a netet bújod a tökéletes diétát és edzésmódszert kutatva? Nagyon fontos a sport és az átgondolt étkezés, ám mindenekelőtt fejben érdemes rákészülnöd a fogyásra!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem