futoverseny

"Miért futsz városban? Miért futsz aszfalton? Egyáltalán: miért futsz, hiszen az nem tesz jót?!"

Forrás: Getty Images
Hosszú hónapokon keresztül készülsz életed egyik legnagyobb futóversenyére. Álmodsz róla, vágysz rá, sokszor elképzeled, ahogyan ott futsz, magabiztosan és rendíthetetlenül közeledsz az áhított cél felé. Egy városi maratonról van szó, például itt, Budapesten.

Minden klappol. A tempód jó, ennek megfelelően a hangulatod is, élvezed, amit csinálsz: a futást. Aztán ahogy felkapaszkodsz az Árpád híd emelkedőjén, és rákanyarodnál kedvenc futóhelyed, a Margitsziget ismerős útjára, az útvonallezárás miatt várakozó autók közül az egyikből kikiabál valaki. Elhord mindennek, amiért itt futsz, amiért akadályozod az útját, sőt azért is, mert merészelsz városban, aszfalton futni. Tán néhány cifra szó is elhagyja a száját. Igyekszel nem törődni ezzel a jelenettel, futsz tovább, de azért picit mégis ott marad benned ez az atrocitás…

„Megint futóverseny lesz a hétvégén.” „Káosz lesz a hétvégén: futóverseny miatt lezárják a belvárost!” – olvasható egy esemény előtt megjelent hír címeként. „Miért nem lehet máshol futni?” „Miért nem a Margitszigetet futkossák körbe-körbe?! Vagy fussanak vidéken vagy a hegyekben. Miért kell szinte minden hétvégén lezárni évek óta a belvárost? Botrány és rohadt idegesítő” – áll a futókra és szervezőkre kommentelők reakcióiban.

Idén ősszel 37. alkalommal lesz Budapesten maraton: tehát harminchét éve, hogy a fővárosiak életének része – ha nem is mindennap és még csak nem is minden hétvégén – a városi futás jelensége. Tamás Krisztián, a Budapest Sportiroda marketingigazgatója mesélt a városi versenyek közmegítéléséről és a szurkolói aktivitásról.

Forrás: BSI
„Valójában ma már sokkal jobb a helyzet, mint például 10 évvel ezelőtt, amikor még tényleg nagyon kevesen voltak kint egy esemény útvonalán. Óriási a fejlődés! Sok olyan pont van például, ahová éppen nem futó közösségek létesítenek szurkolói pontokat. Beöltöznek, saját zenét visznek és végigszurkolják az egész eseményt. Sok ilyen spontán megjelenő pont van ma már a hivatalosan szervezett pontok mellett. De szoktunk kisebb-nagyobb kampányokat, nyereményjátékokat szervezni a szurkolás köré, ahol a szurkoló és a futó, akinek szurkolnak, nyerhetnek. A szurkolói akció keretén belül olyan frissítőállomásra tesznek ki kupongyűjtő dobozokat, amelyek nem annyira frekventált helyen vannak. A kuponra rá kell írnia a szurkolónak az elérhetőségét és afutó nevét, akinek szurkolt. A nyertesek értékes ajándékokat nyerhetnek, például wellnesshétvégét."
Forrás: Getty Images
"Ennek ellenére össze sem lehet hasonlítani szurkolás szempontjából a Spar Budapest Maratont például a bécsivel, ami létszámra körülbelül hasonló. Sokkal több szurkolót látni ott az út mellett. Szerintem ennek az lehet az oka, hogy nálunk a média úgy irányítja a hangulatot ezekre az eseményekre, hogy nem hasznosak, nem jók, ellenben forgalmi akadályt jelentenek a városi ember számára. Pedig ha belegondolunk, vasárnap délelőtt az emberek tömegei nem szoktak közlekedni például a rakparton és az érintett útszakaszt el lehet kerülni. Igyekszünk az útvonal-korlátozásokról minél több embert tájékoztatni különböző módokon: közleményt adunk ki, plakátolunk, kerületi oldalakon keresztül kommunikálunk. Sőt a futókat is kérjük, hogy tegyék ezt meg. Maga az, hogy miért jó a futás, akár városban, akár aszfalton is – ezzel összefüggésben valószínű, a szabadidősporttal foglalkozó kormányzati szerveknek kellene ennek a jelentőségét kicsit a helyére tenni.
Az események előtti héten kiadunk mindig egy sajtóközleményt, amiben szerepel, hogy milyen lezárásokra kell számítani, de ha megnézed, ez gyakran jelenik meg úgy, hogy hétvégén megint nem lehet közlekedni a városban, futóverseny miatt lezárják Budapestet. Valójában a budapesti úthálózat töredékét zárjuk le és azt is rövid időszakra, tehát nem egész napra.
Nem véletlen, hogy ha egy ismeretlennek mesélek arról, hogy mivel foglalkozom, jön is a reakció, hogy: ja igen, miattatok van lezárva minden hétvégén Budapest. Erre sok mindent nem lehet mondani, mert nyilván nem igaz, de valahogy ez beégett az emberek fejébe.
Egyébként nagyon komoly szabályozása van annak, hogyan lehet Budapesten utak és hidak lezárásával eseményeket szervezni. Ennek megfelelően állítjuk össze az útvonalat. Ha jól tudom, 12 eseményt engedélyeznek egy évben Budapesten, tehát már ezen megbukik az az elmélet, hogy minden hétvégén lezárások vannak a futók miatt. Ezek között az események között különböző kategóriájú versenyek vannak, ezeket aszerint rangsorolják, hogy melyik milyen utakat érint, hány híd van lezárva, milyen létszám mellett zajlik a verseny.
Például most, hogy folyik az M3-as metrószakasz felújítása, azon az útvonalon, ahol metrópótló buszok járnak, lehetetlen lenne utat lezárni. Ugyanez volt régebben a 4-es, 6-os villamossal, amikor még a Városligetből rajtolt a mezőny. A rajt után, amikor a mezőny még egyben van és gyorsan áthalad az Oktogonon, arra a rövid időre meg lehetett állítani a forgalmat, visszafelé viszont már nem lehetett volna ezt megtenni, mert széthúzódik a mezőny és több órán keresztül futnak egy-egy útszakaszt érintve.
Az is probléma lehet nálunk, hogy ritkább a föld alatti közlekedési hálózat a nagy maratonok városaihoz képest, ahol ha a felszíni közlekedést kicsit korlátozzák, nem akasztja meg annyira a közlekedést. Nálunk azokat az útvonalakat lehet jobban igénybe venni ilyen célra, melyek nem annyira érintettek a tömegközlekedésben. Ilyen például a két rakpart. Egyébként Budapest legszebb részeit pont a rakpartról lehet látni. Ez a külföldi futók számára fontos szempont.
Kifejezetten futót ért atrocitásról nem tudunk, de valószínűleg sokkal gyakrabban fordul elő, mint hogy tudomást szereznénk róla. Nem kaptunk még ilyen jellegű megkeresést, panaszt a versenyeinken indulóktól, de beszámolókból, Facebook-posztokból mindig vissza lehet hallani, hogy sajnos megesik.”

A CIKK EREDETILEG A RUNNER'S WORLD 2022/02-ES LAPSZÁMÁBAN JELENT MEG:

Runner’s World 2022/02 (digitális verzió)

Runner’s World 2022/02 (digitális verzió)

„Minden lapszámot imádok, és hiába olvasom el a készítés folyamatában úgy legalább négyszer a cikkeket, alig várom, hogy nyomtatásban is megjelenjen és átlapozhassam újra az egészet! Fantasztikus szakértőink és szerzőink ezúttal is mindent megtettek azért, hogy ne csak hasznos tanácsokkal, de izgalmas olvasmányokkal is ellássanak, és segítsenek téged a versenyszezonból és magadból is kihozni a maximumot az előtted álló hetekben.” – írja Birta Brigi, a lap főszerkesztője. A Runner’s World e lapszámának címlapján a friss maratonista, Nyári Diána színésznő szerepel, aki első maratoni élményeit osztja meg velünk a belső oldalakon. Először lefutni ezt a távot mindenki számára hatalmas élmény, rajta keresztül újra átélhetjük az elsőt, vagy épp álmodozhatunk róla! Csere Gáspár többszörös félmaratoni és maratoni országos bajnokkal az idei terveiről és tavaly év tapasztalatairól beszélgettünk. Izgalmas célokkal vágott neki 2022-nek, mi pedig nagyon kíváncsiak vagyunk, mit valósít meg! A magazinban egy 24 oldalas Giro d’Italia mellékletet is találsz, hiszen megjelenésünk után itt a Nagy Rajt, ezúttal Budapestről indul a legendás kerékpáros verseny! Sok érdekes infót olvashatsz a versenyről, hasznos tanácsokat a bringázásról, na meg exkluzív interjút az 1987-es győztessel, Stephen Roche-sal és Valter Attilával! Hogy a futóversenyeid jól sikerüljenek, futóedző szakértőnk versenychecklistet készített neked, így a nem várt akadályokra is felkészülhetsz, és boldogan érhetsz célba! Azt pedig mind tudjuk, hogy az edzéseken túl a megfelelő táplálkozás is mennyire fontos a jó teljesítmény és egészséges közérzet miatt, táplálkozási rovatunkban egy Street Kitchen mellékletet is találsz olyan harapnivalókkal, amelyek gyors energiaforrást jelentenek edzés vagy versenyek előtt! Még több információ: ITT

995 Ft

1095 Ft