hegyek, futás

Nyaralás alatt is futunk? Nem is kérdés!

Forrás: Getty Images
Fussunk, vagy inkább pihenjünk a várva várt nyári szabadság alatt? Ismert hazai futókat kérdeztünk arról, hogy számukra létezik-e nyaralás futás nélkül, vagy ilyenkor érdemes kihasználni a pihenést és kevesebb edzést beiktatni. Nálatok mi vált be?

TÚróczi Réka futó, triatlonista, edző:

„A sport és a nyaralás, pihenés az én olvasatomban nem zárja ki egymást, sőt, nagyon is jót tesz a nyaralásnak a sport, és a sportolásnak is a nyaralás“ - kezdi az iRUNmore Team egyik alapítója. „A sporttal sokkal inkább eggyé tudunk válni a környezetünkkel. Futva, úszva, biciklizve felfedezni a szebbnél szebb vidékeket közelebb hoz a természethez. De egy ébredő városi futás is különleges élmény. Én rendszeresen szoktam az első napot felfedező futással nyitni (ExploRUN), megállok, körülnézek és képekkel számolok be a családnak, hogy merre érdemes sétálni, hol vannak hívogató éttermek, vagy más érdekességek. Egy hosszabb városnézés után az ólomlábaknak nagyon jót tesz egy frissítő könnyű futás, vagy úszás a tengerben, tóban. Bár sok óra sétálás után nem feltétlenül ez az első gondolatunk, de ha ezt legyőzzük, akkor utólag biztos nem bánjuk meg! Nyaralás alatt általában jobban alszunk és többet is pihenünk, kevesebb stressz ér. Mindez pedig a regeráció szempontjából ideális. Ez azt jelenti, hogy a nyaralás alatt elvégzett edzések is jobban hasznosulnak és két edzés között is jobban regenerálódik a testünk. Kár ezt nem kihasználni!“ - javasolja Réka, aki edzőként is dolgozik, majd így folytatja - „Ne felejtsük el azt sem, hogy a nyaralás legtöbbször egyfajta önjutalmazás is. A joggal megérdemelt utazás része pedig a finomabbnál finomabb ételek kipróbálása, vagy a társasági evészet, alkoholfogyasztás. A megemelkedett kalóriamennyiséget pedig egyféleképpen lehet kompenzálni, testmozgással.“ A szenvedélyes futómami azonban a mentális pihenésre is felhívja a figyelmet. „Fontosnak tartom azt is, hogy a nyaralás alatt ne tegyük magunkat pszichés nyomás alá. Ne várjunk túl sokat magunktól, a futás inkább könnyed örömsport legyen. Érdemes elsősorban a hőakklimatizálódásra odafigyelni és a számunkra új terepeken (homok, szint, terep, stb.) történő futást sem szabad hirtelen túlzásba vinni. Aki edzővel edz, kérjen könnyű napokat, vagy ne is kérjen strukturált edzést, hogy ne okozzon lelkiismeretfurdalást magának, ha nem jól jön ki a lépés“ - tanácsolja Réka. „A nyaralás kiváló alkalom, hogy egy kicsit a családtagokkal is együtt mozogjunk, vagy éppen ellenkezőleg, hogy az intenzív együttlétet egy rövid egyedülléttel lazítsuk fel. Akárhonnan nézem, nem találok érvet a mellett, hogy ne folytassuk a mozgást a pihenés alatt. Így pedig valóban megállja a helyét a divatos aktív pihenés kifejezés“

Lubics Szilvi számára sem létezik nyaralás futás nélkül.

„Nyaralás alatt is mindig futok, persze alkalmazkodva a családi programhoz. Igyekszem úgy tervezni az edzéseimet, hogy a nyaralás sokkal inkább a közös feltöltődésről, élményekről szóljon. Ebben nálunk mindig benne van a közös futás is új helyeken, természetesen ilyenkor a tempónk is közös“ - mondja az ultrafutó bajnok.

Belus Tamás terepfultrafutó szerint a nyári szünetben egy kicsit több szervezést igényelnek az edzések.

„Ezekben a hónapokban sokat vannak napközben velem a gyerekek, de ez azért könnyen áthidalható. Más a helyzet, ha együtt nyaralunk, mert a család teljes joggal várja el, hogy legalább ebben a pár hétben ne kelljen sokat nélkülözniük“ - mondja Tomi. „Másfelől viszont a pihenés alatt sokkal több a szabadidő, és több a lehetőség, hogy új terepeket ismerjek meg. Erről nem könnyű lemondani, nem is szokott sikerülni. A megoldás az, hogy a nyaralás alatt nagyon korán vagy egészen későn megyek futni, hogy a családi időnkből ne veszítsünk sokat. Ez egyébként sem haszontalan nyáron, mert így legalább a legforróbb órákat is elkerülöm.“

Vincze Zsófi futóedző, a RW állandó szerzője számára is aktívan telnek a pihenős napok.

„Mióta futok, a nyaralás általában aktívan telik. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy több kilométert rakok a lábamba, mint egy átlagos héten, inkább azt, hogy emellett kirándulunk, olykor kerékpárra pattanok. Ez talán azért van, mert a strandolás, a vízparton láblógatás sosem kötött le. A férjemmel a hegyek szerelmesei vagyunk, ami magával vonzza a gyönyörű tájak, látnivalók felfedezésének végtelen lehetőségét. Sokszor egy hosszabb külföldi verseny köré szerveződik a nyaralás, ami azt jelenti, hogy éppen, hogy kevesebbet futok, hiszen a versenyt megelőző napokban rápihenek, majd utána kipihenem a megmérettetést. Egyvalami biztos, számomra elképzelhetetlen a pihenés mozgás nélkül.“

Főszerkesztőnk, Birta Brigi szerint pedig mindig attól függ, hogy fut-e az utazások alatt, hogy épp klasszikusan pihenős nyaralásra, vagy aktív városnéző túrára indul.

„Nálam ez attól függ, hogy milyen nyaralásra megyünk. Ha egy tengerparti henyélősre, akkor biztos, hogy minden reggelt futással, vagy valamilyen edzéssel indítok, de ha egy egész nap jövős-menős utazáson vagyunk, ahol rengeteg mindent szeretnénk megnézni, és amúgy sem sokat pihenünk, akkor nincs fókuszban a futás, és talán nem is futok. A hegyekben azonban kihagyhatatlan, hiszen a szép helyeken kívánja a testem, és az új helyszínek és impulzusok nagyon jó hatással vannak rám. Nem egyszer volt már olyan is, hogy utazást szerveztünk egy futóverseny köré, vagy olyan, hogy ugyan nem azért mentünk, de egy különleges helyen épp volt egy verseny, amire beneveztem, ha már ott voltunk. De egy biztos: számomra az utazások a kikapcsolódásról (aktívan és passzívan, ahogy épp jól esik) szólnak, és soha nem arról, hogy feladatokat adjak magamnak. Mind az étkezést, mind az edzést lazábbra veszem, az edzésterv ilyenkor biztosan szünetel. Amikor és ahogy jól esik futni, úgy futok, hogy aztán hazaérve újult erővel folytassam az edzéseket, a munkát és a mindennapokat!“