sztár, sztárok,

A pálya lenne az oka annak, hogy hihetetlen időket futnak most a tokiói olimpián?

Forrás: Richard Heathcote/Getty Images
Elképesztő eredmények születnek a tokiói olimpián a futószámokban, és úgy tűnik, ez egyáltalán nem a véletlen műve.

Hihetetlen mennyiségű adrenalin, extra felkészülés edzéssel és grammra pontos étkezéssel, hipermodern futócipők - vajon tényleg ezeken múlik a győzelem? Na persze fejben is nagyon ott kell lenni az olimpián, de idén, Tokióban van még valami, ami nagyban befolyásolja azt, hogy elképesztő futóeredmények és világcsúcsok születtek az elmúlt napokban.

Ez a valami pedig a futópálya, amit állítólag arra terveztek, hogy hihetetlen mértékben segítse a sportolókat.

De miről is van szó pontosan?

Az olimpia 400-as gátfutás döntőjében Karsten Warholm világcsúcsot állított fel 45,94-el úgy, hogy nemrég 46.70-al futotta meg minden idők legjobb eredményét. Most, Tokióban pedig nemcsak ő, de az ezüstérmes Rai Benjamin is 46.70-en belül futott - Rai a verseny után azt nyilatkozta, ha valaki azt mondja neki, hogy ilyen eredménnyel nem győz, akkor valószínűleg megütötte volna.

És tessék - lett ennél is jobb eredmény. A World Athletics vezető szerkesztője, Jon Mulkeen tweetjében rámutatott arra, hogy mind a férfiak, mind a nők 400 méteres gátfutása két sokkal jobb menetet eredményezett, mint előző világrekord, és még a bronzérmes is jobbat futott, mint bárki 2021 előtt.

Könnyen lehet, hogy az ok tényleg a tokiói pálya, amit győzelemre és világrekordok felállítására terveztek. Kulcsfontosságú adaléka a pályának a gumi, amiből a szokottnál sokkal több került a pályába. Ez vulkanizált gumi, ami jobb ellenállást biztosít egy vékony, 14mm-es felső rétegben. Ezen kívül a pálya alapjába úgynevezett levegős zsebek kerülnek. A Mondo pályatervezője a Daily Mail-nek arról beszélt, hogy ezek a légzsebek az ütéscsillapítás mellett valamennyi energiát is visszaadnak, a végeredmény pedig olyasmi hatású lesz, mint egy trambulin.

Javítottuk ezt a kombinációt, és látjuk, hogy a pálya teljesítménye javult. Ez az evolúció. Nyilvánvaló, hogy minden alkalommal, amikor olimpia van, megpróbáljuk javítani az anyagokat, és Tokiónál sem volt másképp.

A Mondo nevű olasz cég immár 12. alkalommal készíti az olimpiai pályát, a kapcsolat 1976 -ban kezdődött Montrealban. Több, mint 280 világrekordot állítottak fel a felületeiken, és nyilvánvaló, hogy az olasz cég szeretné, ha ez a szám itt nem állna meg.

Most még nem tudni, mikor érkezik a következő Bolt, így addig miért ne adnának egy kis előnyt a futóknak...

De mi a helyzet a biztonsággal?

Gavin Smellie kanadai sprinter a New York Timesnak elmondta, hogy a könyörtelen pálya bizony megváltoztatta a versenyfelkészülést.

„Ettől fáj a tested, különösen a következő napon” - mondta, de nem ő az egyetlen futó, aki sérülésveszélyesnek tartja amiatt, mert a rugalmassága miatt jobban terheli az izmokat, inakat, ízületeket. Ám sok futó szerint egészen fantasztikus ezek a felületen futni.

A New York Times szerint egyébként a pálya 1.5 millió dollárba került, és néhány alkalmat leszámítva most tesztelték élesben a felületet. A lap szerint 2%-al növeli a felület az atléták sebességét, ami nem kis szám, tekintve, hogy itt a másodperc töredékei számítanak igazán.

Forrás: New York Times, Daily Mail, National Post