váltóverseny, futóverseny, Dunakörző, csapatverseny,

Aszfalt vagy a terep a világod? Ha Dunakörzőzni szeretnél, gyúrj rá mind a kettőre!

Forrás: Tomasz Wozniak / Unspalsh
Merthogy nem úszod meg sem ezt, sem azt, ha szeretnéd kipróbálni magadat azon a versenyen, ami merőben új koncepciót tartogat az ország legkeményebb csapatainak.

„A Dunakörző olyan verseny, amit csak nagyon sokoldalú futókból álló csapattal lehet teljesíteni. Ezen a versenyen nem a bulifutamon van a hangsúly, hanem 3-4 vagy 5 olyan futóra van szükség csapatonként, akik tudnak terepen is futni és bírják a hosszú aszfaltos szakaszokat. Önmagában a teljesítés is nagy dolog, mert komoly kihívásról van szó. Nem véletlen az a néhány nehezítés és extra szakasz, amit beleraktunk” – kezdi az esemény szervezője, Pál Balázs. „Itt nem feltétlenül az egymás közti versengésen lesz a hangsúly, hanem azon, hogy sikeresen körbeérnek a csapatok. Mivel nem lesz zárt pálya, semmi nem garantálja, hogy nem kell megtörni a tempót futás közben olykor, tehát nem feltétlenül a leggyorsabb futókból álló csapat lesz a győztes.”

A Dunakörző idén október 23-án, a visegrádi Fellegvártól rajtol. Kizárólag csapatok vehetnek rajta részt, 3-5 fő közötti formációk. Észak felé, Esztergom irányába indulnak a futók. A Mária Valéria hídon kell áttérni a Duna másik oldalára és délnek venni az irányt, egészen a Megyeri hídig. Ott ismét át kell térni, ismét észak felé haladni, majd Tahitótfalunál a Szentendrei-szigetre, ott is a Kisoroszi cél felé tart az út. A verseny távja nagyjából 156 km, ehhez társul 3100 méter szintkülönbség is. Az egyes szakaszokról ITT található bővebb információ.

terepfutás, Prédikálószék, Dunakanyar, ultrafutás,
Forrás: Szász Norbert
A Prédikálószékhez Dömösről, a Vadállőkövek mellett kell felfutnia az egész csapatnak. A másik oldalon pedig a börzsönyi Julianus kilátó lesz a magaslati cél.

„Klasszikus versenyhangulat elsősorban a rajtban és a célban lesz, az útvonalon minden csapat magára lesz utalva. Nem szeretnénk a Dunakörzőből nagy versenyt csinálni, a környezettudatosságot célzó gondolatok mögött ez is megjelenik. Az egész modell arra épül, hogy bármennyi futó számára megszervezhető az esemény, akár hosszú éveken keresztül. Nem termelünk olyan tételeket, ami nehezen térül meg, nem ruházunk be olyasmibe, ami magához a futáshoz egyáltalán nem kell. Ez teszi fenntarthatóvá a Dunakörzőt” – mondja Balázs.

A verseny során az útvonal többször is betér az erdőbe, ahol a terepen megszerzett tapasztalatokat lehet jól hasznosítani. Vannak olyan szakaszok, amiket a futók egyedül teljesítenek, vannak olyanok, amiket a csapattagoknak közösen kell megtenni, van olyan, amit párban és van egy 50 km-es szakasz, amit bármilyen taktikával megfuthatnak. Itt nincs meghatározva a váltások helye és az sem, hogy hány futónak kell futnia.

A verseny útvonala bringaúton, gyalogos utakon, erdei útvonalon megy zömmel, kivéve az utolsó szakaszt, ami Tahitótfalunál a Szentendrei-szigetre kanyarodik a célnak helyet adó Kisoroszi felé. Ezen a szakaszon lesz forgalomcsillapítás, ami a futók biztonságos haladását segíti.

„Abban is új a Dunakörző, hogy teljesen önellátó verseny. A csapatok saját magukról kell, hogy gondoskodjanak a futás során, ami mögött az áll, hogy eleve az egyes szakaszok között azt eszik-iszik a futó, amit szeretne és amiről ő maga gondoskodik. Nehezen kiszolgálható igény az, hogy minden futó megfelelően tudjon töltekezni a saját szakaszai után. Innentől kezdve pedig nem is látjuk értelmét a hivatalos frissítésnek. Az útvonalon könnyű frissíteni az éppen futó csapattagot bárhol, ennek helye nincs megszabva” – magyarázza a szabályokat az ötletgazda.

váltóverseny, csapatverseny, síkfutás, Dunakörző
Forrás: Armand Khoury / Unsplash

S hogyan válik karbonsemlegessé a Dunakörző?

„A karbonsemlegességnek az a lényege, hogy az eseményt követően meg tudjuk határozni, mennyi lesz a versennyel járó környezeti terhelés és kompenzálunk valamilyen zöld beruházás formájában, például fákat ültetünk Argentínában. Mivel ezt első évben nehéz kivitelezni, hiszen nincsennek adatok, ezért az első tesztévet követően a megfelelő szakemberekkel, a megfelelő tanúsítvánnyal tudjuk ezt megvalósítani. Viszont hoztunk több olyan intézkedést a szervezéssel összefüggésben - ilyen például a komoly logisztikai szervezés nélkülözése, vagy például nem használunk reklámfelületeket a pályán – amik szavatolják, hogy értelmetlen „szennyezés” és kiadás ne valósuljon meg ezen a versenyen. Azt gondoljuk, hogy a műanyagpohár kitiltása nem elegendő ahhoz, hogy környezettudatos gondolkodásról beszélhessünk egy futóverseny esetében.”

Ha úgy érzed, felkészült vagy egy ilyen típusú kihívás teljesítésére, október 1-ig nevezési díj befizetése nélkül regisztrálhatsz. További részletek ITT.