Iratkozz fel hírlevelünkre!
Magazin előfizetés

Tényleg hatékonyabb és gyorsabb a gyógyulás, ha cinket szedek megfázáskor?

cink,megfázás
Facebook
Twitter
Pinterest
Ha érzed, hogy beütött a krach, mindent megpróbálsz, hogy pikk-pakk meggyógyulj? Sokan elsőként a cinket javasolják, mint igazi csodaszert megfázásra, de tényleg érdemes extra dózist bevinni belőle?

Függetlenül attól, hogy gyorsan szeretnél meggyógyulni egy megfázásból, vagy csak a megelőzés érdekel, sok vény nélkül kapható gyógyszer tartalmaz cinket, ezt ugyanis igazi csodafegyvernek tartják a betegség ellen. De vajon tényleg érdemes ekkora figyelmet szentelnünk neki?

Tania Elliott, a New York-i Langone Health orvostudományi klinikai oktatója, és Natalie Rizzo professzor mondják el a tapsztalataikat.

Az extra cink szedése, illetve a cinkben gazdag ételek fogyasztása valóban hozzájárul a megfázás megelőzéséhez és a gyors gyógyuláshoz?

A Nemzeti Egészségügyi Intézet (NIH) szerint a cink segíti az immunrendszert a baktériumok és vírusok leküzdésében. Az idegrendszer fejlődéséhez is fontos - állítja Elliot. Tehát ésszerűnek hangzik feltölteni vele a szervzetet a megfázás ellen, ám Rizzo egy dologra felhívja a figyelmet:

Arra nincs sok bizonyíték, hogy a cink szedésével megelőzhető a megfázás, arra viszont igen, hogy csökkenthető vele a betegség időtartama.

Olvasd el ezt is!
megfázás,nátha
forrás: GettyImages

Erre bizonyíték is van: egy, a Royal Society of Medicine folyóiratban közzétett tanulmány megállapította, hogy a cink szedése 40% -kal csökkentheti a megfázás időtartamát. Ennek oka az lehet, hogy a megfázást tipikusan egy rhinovírusnak nevezett vírus okozza, amely az orrjáratokban és a torokban él, a cink viszont hasznos a vírus szaporodása ellen. A Mayo Clinic állásfoglalása szerint épp ezért a szirupos és a kapszulás formája a cinknek a leghatékonyabb, mert speciálisan ott hat, ahol eltejedne a vírus.

Egy, az Open Respiratory Medical Journalban közzétett tanulmány is rámutat arra a tényre, hogy a cink korai szedése a megfázás esetén nagyon hasznos: ha az első 24 órában szedsz belőle extra adagot, 20-40%-al lerövidíti a megfázásos napok számát.

Azonban hiába a pozitív eredmények, még nem készült olyan tanulmány, ami pontos ajánlással és adagolással tudna szolgálni: a kísérleteket ugyanis különböző adagolással és kezelési ütemtervekkel végezték. Itt az is szempont, hogy sokaknál hányingert okoz a kapszulák beszedése, illetve vannak, akiknél erős, kellemtlen ízt hagy a szájban a cink. Az viszont biztos, hogy normál esetben a nőknek 8 mg, a férfiaknak 11 mg/nap az ajánlott napi cinkbevitel, ám a maximum 40 mg-ot érdemes nem túllépni.

Az is hasznos, ha odafigyelsz arra, hogy elegendő mennyiségű cinktartalmú ételt fogyassz: az osztriga, marhahús, joghurt, a magvak, a hüvelyesek és a gabonafélék is remek forrásai: egy adag marhahús gabonával, és egy marék kesudió már nagyjából ki is elégíti a szervezet napi cinkszükségletét.

Rizzo azt javasolja, betegség esetén érdemes a cink szedéséről az orvossal konzultálni, ha pedig megegyeztek a szedésében, a szakember szerint hasznos a cink-acetátot előnyben részesíteni, ez ugyanis hamarabb felszívódik.

A cinktartalmú orrspray használatát azonban nem árt minimálisra csökkenteni, ezek ugyanis hosszú távon a szaglás romlását is okozhatják.

Van valami, amitől sokkal élvezetesebb lesz a futás: hallgass egy podcastot!

Galéria / 12 kép

Ha ezt a 12 tünetet tapasztalod magadon, valószínűleg D-vitamin hiányod van (képek: Getty)

Megnézem a galériát
Tovább olvasok
Kép

Az edzés utáni kínzó fejfájás elkerülhető, de figyelned kell néhány dologra!

Egy kőkemény edzés épp elég fájdalmat tud okozni, semmi szükség arra, hogy még a fejed is fájjon utána - nem igaz?

Kép

Miért veszélyes - és nem erény - a futók magas fájdalomtűrése?

Fáj? Igen…kicsit, nem vészes. És persze elmész futsz fél órát, órát, egy félmaratont, edzel rendszeresen „pici” fájdalommal. Ami valójában lehet, hogy nem is olyan pici.

Kép

Büntetőkör #25 - Folytatódik a beszélgetés a maratonfutó-legendával, Szekeres Ferenccel

Ha tetszett az első rész, most meghallgathatod, mi mindenről beszélgetett még Simonyi Balázs Szekeres Ferenccel!

Kép

Az Aloe vera 5 fantasztikus hatása, amik különösen hasznosak a hideg idő beálltával

Nyáron sebgyógyításra, napégésre fantasztikus az Aloe vera, de az igazság azt, hogy ezt a csodanövényt az év 365 napján érdemes lenne használni - mondjuk is, hogy miért!

Kép

A futópad-tulajdonosok mindössze 14 százalékának van rendkívüli motivációja az edzések elvégzéséhez

Ugyanakkor ők még mindig motiváltabbak, mint más, aki fitneszgépeken, otthoni sporteszközök használatával sportol rendszeresen – derült ki egy tanulmányból.

Kép

Zsírégetés? Egészséges szív? Van egy másik nagyon fontos ok, amiért minden nőnek kardióznia kéne

Sokan akkor kezdenek kardiózni, amikor leadnának néhány kilót, magasabb a vérnyomásuk a kelleténél, vagy mert szeretnének általánosan fittebbek lenni. Ám van még egy nagyon fontos érv a kardiózás mellett - a nők számára!

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem